17-latkowie z pomysłem na startup
Startup GetDressed został założony przez 17-letnich: Agnieszkę Pałkę, Daniela Mikę i Marcela Spisaka w ramach konkursu “Mój pierwszy biznes” organizowanego przez Urząd Miasta Krakowa. Startup znalazł się w finale i zdobył pierwsze miejsce. Tuż po ogłoszeniu ich zwycięstwa, do młodych startupowców podszedł członek jury, anioł biznesu z grupy Lewiatan, by pogratulować, używając słów: „Pomysł jest świetny, ale wy jesteście jeszcze za młodzi, by go zrealizować.”.
Zainspirowani ideą przełamania swojej bariery wiekowej, po kilku miesiącach badań rynkowych i prototypowania przechodzą do zbierania zespołu. Początkowo dziewiątka, ostatecznie siódemka uczniów technikum podejmuje decyzje, by spróbować swoich sił, zostając przy idei rozwijania się poprzez tworzenie startupu produktowego przez ponad 2 i pół roku. Z mocnym zapleczem technicznym, zdobywają nowe kompetencję tworząc pierwsze produkty, pivotując, dołączając do pierwszych akceleratorów, poznając przedsiębiorców. W grudniu 2019 zostają przyjęci jako prawdopodobnie najmłodsi w historii do programu PARP “Otwarte Platformy Startowe”, dostając 50 tys. zł na stworzenie MVP.
1 milion złotych grantu dla GetDressed
Jak zespół GetDressed planuje wykorzystać kwotę 1 miliona złotych dofinansowania? W planach jest zbadanie potrzeb konsumentów i użytkowników, a następnie zaprojektowanie aplikacji mobilnej będącej inteligentnym asystentem wizerunkowym. Aplikacja ma się łączyć ze sklepami e-commerce umożliwiając kompletowanie zestawów na podstawie zawartości garderoby i asortymentu marki.
Zespół zamierza również znacząco rozwinąć swoje algorytmy sztucznej inteligencji, by rozpoznawać i nazywać cechy ubrań oraz akcesoriów na podstawie zdjęć i tworzyć inteligentne nawigację na sklepach odzieżowych.
Nad algorytmami sztucznej inteligencji zespół pracował od 2 lat. Autor: GetDressed
Pokój 115 w internacie był ich startupowym garażem
– Pracowaliśmy początkowo głównie w przyszkolnym internacie. Pokój 115 był naszym miejscem spotkań zespołowych, wspólnego programowania, planowania. Od początku motywowała nas myśl, że to taki nasz garaż. Na jednym z wydarzeń networkingowych w Krakowie, poznałem Beatę Mosór-Szyszkę, która zaproponowała nam bezpłatnie przestrzeń do pracy w wakacje w Coworkingu Project: People Space, którego jest współwłaścicielką. Bardzo uwierzyła w nasz projekt i za jej zgodą, zostaliśmy na znacznie dłużej niż 2 miesiące – mówi Daniel Mika, który wraz z Marcelem i Erykiem Dziedzicem jako członkowie zespołu GetDressed mieszkali razem w pokoju.
“Internat jak garaż.” Daniel Mika, CTO. Autor: GetDressed
Krakowskie środowisko przedsiębiorców okazało się być bardzo wspierające dla zespołu. Przez mentoring inwestorów, takich jak Richard Lucas, akcelerację w programie KITS Fundacji Kraków Miastem Startupów, aż po pomoc mentorów w aplikacji do Otwartych Platform Startowych. Na początku pandemii, będąc w wymienionym programie akceleracyjnym, wspólnie zdecydowali o ich najświeższym pivocie, zmianie modelu biznesowego B2C (biznes do konsumenta) na B2B2C (produkt dla biznesu z wartością dla konsumenta).
Liderem zespołu od początku jest kobieta
W Zespole Szkół Łączności promil kobiet zawsze był przedmiotem żartów. Mimo to, w pierwszym, 9-cio osobowym składzie były aż 3 kobiety. CEO GetDressed oraz sprawczynią całego zamieszania jest Agnieszka Pałka, na co dzień pracująca od ponad roku w agencji doradczo-strategicznej Project: People jako konsultant ds. strategii biznesowych i marketingowych, absolwentka Technikum Łączności. Agnieszka jest laureatką prestiżowych nagród, w tym stypendium im. S. Wyspiańskiego.
Wraz z Jakubem Szydłowskim, obecnie studentem Szkoły Głównej Handlowej, laureatem Olimpiady Ekonomicznej oraz Business Developerem w GetDressed i konsultantem biznesowym w Project: People, zwyciężyli wspólnie w wielu pitchingowych konkursach dla startupów, w tym na Uczelni ASBiRO im. R. Łazarskiego w Warszawie, startując jako najmłodsi, nigdy nie wspominając o swoim wieku.
Młodzi, ale doświadczeni
Tworzeniem aplikacji, webowych czy mobilnych od początku zajmowali się Eryk Dziedzic (obecnie wciąż uczeń ZSŁ), programista full stack developer, Franciszek Stachura (student kierunku Informatyka na Akademii Górniczo-Hutniczej), programista backend specjalizujący się zabezpieczeniach IT oraz Marcel Spisak, Co-Founder oraz COO GetDressed, zajmujący się również procesami i budowaniem kultury organizacji. Każdy z nich programuje już od kilku lat, jednocześnie pracując w różnych firmach oraz wykonując zlecenia jako freelancer.
Oni przyczynili się do powstania MVP, a teraz docelowego produktu dla biznesu, wtyczki dla sklepów fashion e-commerce oraz panelu analitycznego.
Czy bez studiów można tworzyć firmę technologiczną?
Na to pytanie mógłby odpowiedzieć jeden z trójki wspólników, Daniel Mika, CTO, odpowiedzialny wspólnie z Szymonem Kurowskim za rozwój Sztucznej Inteligencji. Daniel zajął się tematem SI w wieku 14 lat tworząc autorskie rozwiązania do przetwarzania obrazu i dźwięku. Szymon, obecnie student Matematyki Uniwersytetu Jagiellońskiego to algorytmik i pasjonat abstrakcyjnych modeli matematycznych. Dziś, zespół wspólnie rozwija algorytmy interpretujące ludzki gust i poczucie estetyki. Pierwszym krokiem, którego dokonali, było stworzenie SI, które dobiera ubrania jak stylista, człowiek.
Tworzenie rozwiązania zespół rozpoczął od kontaktu ze stylistami, przeprowadzenia z nimi indywidualnych wywiadów pogłębionych, by zrozumieć ich proces decyzyjny. Później CEO sama zdobyła certyfikację stylistki w Wyższej Szkole Wizażu i Stylizacji.
Zespół 20-latków, który pozyskał 1 milion dofinansowania na rozwój startupu GetDressed
Czym jest GetDressed? Wizja rewolucji w branży fashion
– Cóż, od samego początku wierzymy, że GetDressed, jest dla nas nieszablonową, alternatywną ścieżką rozwoju, na której chcemy tworzyć rewolucyjne rozwiązania. Takie, które będą miały dla świata znaczenie. Tworzymy ekosystem, który przyniesie wartość biznesom z branży odzieżowej, ich konsumentom (czyli nam wszystkim), a docelowo również środowisku. Z dofinansowaniem z PARP, chcemy rozwinąć przede wszystkim narzędzia dla konsumentów i e-commerce. Dla sklepów odzieżowych rozwijamy wtyczkę do e-commerce, w ramach której sztuczna inteligencja dobierze konsumentowi outfity, produkty podobne, inne elementy w podobnym stylu, a także rozpozna i nazwie cechy przeglądanych produktów, tak by ułatwić znalezienie właściwego produktu. Jednocześnie będziemy rozwijać aplikację mobilną, pełniącą rolę wirtualnej szafy i inteligentnego stylisty. Dzięki połączeniu tych dwóch produktów, my, konsumenci, będziemy mogli trafniej kupować odzież, komponując ją z tym, co już mamy w szafie, gdy robimy zakupy na stronie sklepu. W naszej wizji jest jeszcze wiele produktów fizycznych i digitalowych. Chcemy stać się częścią rewolucji w branży odzieżowej, szczególnie teraz, gdy podczas pandemii branża przechodzi takie przemiany. Jednocześnie, nasze rozwiązanie może bardzo pomóc markom odzieżowym w podniesieniu sprzedaży – mówi Agnieszka Pałka, CEO GetDressed.