Przepraszam, którędy do Azji? Maciej Majewski, CEO Accelpoint o przybliżaniu rynku singapurskiego

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Przepraszam, którędy do Azji? Maciej Majewski, CEO Accelpoint o przybliżaniu rynku singapurskiego

Udostępnij:

Na zdjęciu: Maciej Majewski, CEO Accelpoint

 

Artykuł jest częścią publikacji pt. Venture Capital w Polsce. Trendbook by PFR Ventures & MamStartup, w której znajdziesz informacje na temat przyszłości branży VC. Materiał możesz bezpłatnie pobrać, klikając ten link. Miłej lektury!

Potrzeba ekspansji zagranicznej

Niejednokrotnie w dyskusjach na temat kondycji polskiego ekosystemu startupowego podnoszona jest kłopotliwa kwestia ekspansji zagranicznej. Większość świadomych founderów zdaje sobie sprawę, że możliwie szybkie wyjście na rynki zagraniczne oznacza więcej bogatych klientów, lepszą rozpoznawalność, wyższe wyceny, dalsze rundy finansowania… Mówiąc krótko: szybka ekspansja zagraniczna to skrócona droga do sukcesu. Tyle w teorii.

Praktyka i badania rynku pokazują jednak, że w dalszym ciągu dominuje podejście, zgodnie z którym polski rynek jest na tyle duży, że można na nim testować i doskonalić produkt przez kilka lat, a czas na podboje zagraniczne jeszcze kiedyś przyjdzie. Mówimy tu o tzw. “pułapce średniego rynku”, z którą nie kłopoczą się tak innowacyjne ekosystemy jak np. estoński lub izraelski. Powstające tam startupy muszą być nastawione na ekspansję od pierwszego dnia funkcjonowania, ponieważ mają pełną świadomość, że w przeciwnym wypadku nigdy nie osiągną efektu skali i najprawdopodobniej szybko upadną.

Kierunek Singapurski

Kiedy polskie startupy osiągają już odpowiednią wagę biznesową swoje pierwsze kroki kierują standardowo na rynki państw członkowski UE, a niektóre starają się zaistnieć w USA. Kierunek azjatycki pozostaje jednak w dalszym ciągu na tym tle rzadkością. Jednym z podstawowych problemów, z którymi mierzą się europejskie startupy jest mocna relacyjność biznesowa i specyfika nawiązywania kontaktu z partnerami z Azji. Nikt jednak nie neguje ogromnego potencjału drzemiącego na rynkach takich jak m.in. malezyjski, filipiński, indonezyjski, tajski czy wietnamski. Właśnie dlatego, jako jeden z głównych celów w Accelpoint postawiliśmy sobie zadanie ułatwiania startupom dotarcia do odpowiednich partnerów i inwestorów w regionie ASEAN. Jako akcelerator technologiczny skupiający się w dużej mierze na obszarach FinTech oraz MedTech w dość naturalny sposób postawiliśmy na nawiązywanie partnerstw strategicznych z czołowymi organizacjami w Singapurze. Kraj ten bezapelacyjnie stanowi jedną ze światowych stolic startupowej przedsiębiorczości oraz biznesową bramę na Azję. Wystarczy spojrzeć na kilka podstawowych liczb: wartość startupowego rynku singapurskiego szacowana jest na 21 miliardów USD, wysokość średniej rundy Seed to 661 tys. USD, a w wypadku średniej rundy A suma ta wynosi już 3,6 mln. USD. Wejście na ten bardzo wymagający rynek stanowi też niejednokrotnie pierwszy krok na drodze do dalszej ekspansji regionalnej, a wsparcie singapurskich inwestorów i partnerów okazuje się w tym procesie nieocenione. Myśląc o potencjalnych klientach, warto pamiętać, że region Azji Południowo-Wschodniej zamieszkuje obecnie 670 mln ludzi, co stanowi ponad 8,5% światowej populacji.

European FinTech Hackcelerator / Singapore FinTech Festival

Maciej Majewski, CEO Accelpoint: Dzięki nawiązaniu intensywnej współpracy z singapurskimi instytucjami rządowymi oraz przy fantastycznym wsparciu kierownik Magdaleny Smolak oraz zespołu zagranicznego biura handlowego PAIH w Singapurze zostaliśmy organizatorem European FinTech Hackcelerator 2020 – ogólnoeuropejskiego programu dla startupów fintechowych gotowych rozpocząć ekspansję zagraniczną na rynkach Azji Środkowo-Wschodniej. Program ten organizowaliśmy we współpracy z największą i zarazem najbardziej prestiżową konferencją branży fintech na świecie, czyli Singapore FinTech Festival. Accelpoint został pierwszym akceleratorem z obszaru CEE, któremu udało się objąć rolę jej oficjalnego partnera międzynarodowego. W ramach programu nawiązaliśmy bliską współpracę projektową z ponad 40 wiodącymi organizacjami branżowymi, akceleratorami, funduszami VC i korporacjami z krajów europejskich oraz regionu ASEAN. Znalazły się wśród nich m.in. podmioty takie jak: MAS (Monetary Authority of Singapore), EDB Singapore, Singapur Enterprise, Climate-KIC, Startup Wise Guys, 7bulls Seedstars, Singapore Fintech Association, Stripe, Block71, Fintech Holland i wielu innych. Wyboru zwycięzcy programu EFH dokonywało grono ponad 20 międzynarodowych ekspertów z ponad 14 krajów oraz jury składające się z Ekspertów z EU i Azji. Zwycięzcą programu została firma Coinfirm, specjalizująca się w przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy z wykorzystaniem rozwiązania opartego o technologię blockchain. Dzięki EFH’20 udało nam się połączyć startupy z inwestorami z 10 krajów oraz partnerami w Azji. Kontynuację programu planujemy na jesieni 2021. Jesteśmy też bardzo dumni, że zdobywcą nagrody dodatkowej przyznawanej przez wiodący południowo-azjatyckii hub startupowy – Block71, został startup Yosh.ai, który jest w trakcie finalizacji naszej trzeciej rundy akceleracyjnej w ramach programu fintechowego AccelUp.

Katarzyna Dorsey, CEO Yosh.ai: Bardzo cieszę się, że dzięki zeszłorocznej edycji European FinTech Hackcelerator będziemy mieli szansę nawiązać bliższe relacje z singapurskim środowiskiem inwestycyjno-biznesowym. Jest to już nasze drugie podejście do ekspansji na ten rynek i nie mam wątpliwości, że tym razem jesteśmy w pełni gotowi na ten krok. Od lat nie mam złudzeń, że Singapur, zwłaszcza z perspektywy fintechowej, stanowi bramę na całą Azję i to właśnie tutaj warto angażować swój czas i energię. W trzecim kwartale 2021 roku planujemy kilkumiesięczną wyprawę biznesową do Singapuru, podczas której z pewnością zaprocentują relacje partnerskie zbudowane dzięki EFH’20.

8 organizacji, z którymi warto porozmawiać planując wejście na rynek singapurski

  1. Polska Agencja Inwestycji i Handlu – Zagraniczne biuro handlowe PAIH w Singapurze. Kluczowy partner programu European Fintech Hackcelerator.
  2. EDB Singapore – Singapurska, rządowa agencja promocji inwestycji przyjazdowych. Wspiera firmy w założeniu spółek na terytorium Singapuru oraz osiedleniu się i nawiązaniu wartościowych kontaktów biznesowych. Posiada sieć europejskich biur, które znajdują się m.in. w Paryżu, Frankfurcie, Amsterdamie, Sztokholmie i Londynie.
  3. Singapore Fintech Association – Wiodące stowarzyszenie branży fintech w Singapurze zrzeszające ponad 860 podmiotów. Jego członkami są przedstawiciele startupów, instytucji finansowych, banków oraz interesariuszy z innych sektorów, a także sieć organizacji z ponad 40 krajów.
  4. SG Innovate – Rządowa organizacja wspierająca oraz inwestująca w rozwiązania Deep Tech w modelach venture building oraz venture investing. Skupiona na współpracy z naukowcami i przekształcaniu ich koncepcji w inwestowalne produkty biznesowe.
  5. Block71 – Legendarny hub startupowy nazywany często “Singapurską Doliną Krzemową”. Operator kompleksowego programu inkubacji oraz akceleracji w Singapurze dostosowany do wspierania startupów na każdym etapie ich rozwoju, przez który przeszło już ponad 600 startupów z całego świata.
  6. Enterprise Singapore – Organizacja podległa singapurskiemu Ministerstwu Handlu i Przemysłu której celem statutowym jest wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP).
  7. SIngapore Business Federation – Główna izba gospodarcza reprezentująca interesy singapurskiej społeczności biznesowej w dziedzinie handlu, inwestycji i stosunków przemysłowych. Zrzesza ponad 27 tysięcy firm.
  8. Singapore Manufacturing Federation – Punkt kontaktowy SMF dedykowany nawiązywaniu relacji biznesowych pomiędzy singapurskimi i europejskimi spółkami.