Biznes oczami milionowej ósemki. Zobacz, jak to robią grube ryby

Dodane:

Adam Sawicki, Redaktor prowadzącyRedaktor prowadzący MamStartup Adam Sawicki

Udostępnij:

Zaczynając biznes warto zapytać o rady „starszych kolegów”. Co kiedy w gronie naszych przyjaciół nie ma przedsiębiorców? Dla takich osób zebraliśmy wypowiedzi ludzi sukcesu z całego świata, którzy zdradzili jak stawiać pierwsze kroki w biznesie. Poznaj wskazówek od najlepszych menadżerów.

Zdjęcie royalty free z Fotolia

1.  Richard Branson

Na całym świecie znany jest jako szalony właściciel Grupy Virgin, w skład której wchodzi ok. 400 firm. Jego majątek, według magazynu Forbes, szacuje się na pięć miliardów dolarów. Richard Branson z pewnością wie jak robić biznes. Pochodzący z Wielkiej Brytanii przedsiębiorca radzi początkującym, aby zajmowali się sprawami, które ich pociągają i poprawią jakość życia innych. “Nie ma wspanialszego sposobu na życie i pracę, niż podążanie za swoją pasją tak, aby służyć sobie i światu”1 – mówi Branson i dodaje, że liczy się działanie. Miliarder w życiu kieruje się mottem – “pieprz to i zrób to”.

2. Bill Gates

Od kilku lata Bill Gates znajduje się w ścisłej czołówce najbogatszych ludzi świata według magazynu Forbes. Jego majątek szacowany jest na kwotę ok. 79 miliardów dolarów. Właściciel przedsiębiorstwa Microsoft wzbogacił się dzięki popularyzowaniu na całym świecie oprogramowania Windows, którego jest autorem. Bill Gates sugeruje startupowcom, aby wyciągać wnioski z opinii niezadowolonych klientów, bo jak uważa – “najbardziej niezadowoleni klienci, to najlepsze źródło informacji.” Zdaje się, że dzięki tej wiedzy można usprawnić działanie oferowanych usług. Gates podaje również, jak należy postępować z podwładnymi. “Dajcie swoim pracownikom bardziej wyszukane zadanie i lepsze narzędzie, a odkryjecie, że potrafią oni udźwignąć większą odpowiedzialność i wykonać swoją pracę w mądrzejszy sposób. W erze cyfrowej każdy pracownik musi być pracownikiem umysłowym”2-uważa miliarder.

3. Steve Jobs

Pomysłodawca marki Apple w młodzieńczych latach zażywał LSD i medytował w Indiach. Jak twierdził, miał szczęście bo już w młodym wieku wiedział czym chce się zajmować w życiu zawodowym. Steve Jobs często w swoich wystąpienia podkreślał znaczenie jakie ma pasja w podejmowanych przedsięwzięciach. Uważał, że dzięki miłości do pracy jaką się wykonuje, rodzi się zaangażowanie potrzebne do kompletnego zrozumienia ukochanej dziedziny. Posiadana wiedza o branży, konkurencji i oferowanych produktach może być potrzebna na różnych etapach budowania biznesu, np. podczas określania strategii marketingowej. ”Dla mnie marketing jest komunikowaniem wartości. Żyjemy w bardzo skomplikowanym świecie pogrążonym w hałasie medialnym i tak, nie mamy szansy sprawić, żeby ludzie zapamiętali wiele informacji o nas. Żadnej firmie to się nie uda, więc musimy mieć pełną jasność tego co chcemy, żeby odbiorcy o nas wiedzieli”3.

4. Mark Zuckerberg

Kiedy pracował nad pierwszą wersją Facebooka, nie mógł spodziewać się, że kilka lat później zostanie najmłodszym miliarderem w historii. Jego portal społecznościowy niedawno przekroczył miliard użytkowników. Jak osiągnął taki sukces? Młody przedsiębiorca uważa, że należy ryzykować jeśli chce się odnieść zwycięstwo. Dowodzi tego fakt, że pracując nad Facebookiem, z braku czasu przerwał studia, aby poświęcić się dochodowemu projektowi. Ponadto każdego dnia Zuckerberg  wyznacza sobie priorytety zadając sobie pytanie: ”czy robię najważniejszą rzecz, jaka powinna być zrobiona? Jeśli nie pracuję nad najważniejszym problemem to czuję, że źle spędzam ten czas”4.

5. Michael Dell

Komputery osobiste wyprodukowane przez tego amerykańskiego przedsiębiorcę są jednymi z najczęściej pojawiających się w biurowcach wielu korporacji. Co zapewniło Michaelowi Dellowi komercyjny sukces? Jak twierdzi, szybkie podejmowanie decyzji, dlatego radzi początkującym przedsiębiorcom działać podobnie. “Nie poświęcaj zbyt dużo czasu na wybranie perfekcyjnej okazji, bo to właśnie spowoduje, że przegapisz właściwą szansę” – mówi. Drugim czynnikiem jest ciągłe uczenie się i to nawet w kryzysowych sytuacjach. “Uświadom sobie, że doznasz porażek i że pojawią się przeszkody. Ale ucząc się na swoich i cudzych błędach, uczysz się również jak odnosić sukces”5 – przekonuje Michael Dell.

6. Rafał Brzoska

Rafałowi Brzosce przy tworzeniu firmy przyświecała idea zrealizowania czegoś, co będzie miało znaczenie na świecie. Udało się. Dziś paczkomaty InPostu dostępne są w wielu krajach m.in. w Brazylii i Kolumbii, a w samej stolicy Chin jest ich ponad dwieście. Jak twierdzi Brzoska, wiedza dokąd się zmierza jest bardzo istotna jeśli myśli się o zakładaniu firmy. ”Bez zdefiniowanego celu nie uda się osiągnąć sukcesu w żadnym biznesie” – twierdzi. “Jeśli ten cel jest zdefiniowany, to później potrzebna jest duża doza szczęścia – i dodaje – jeśli wszystko jest pod kontrolą to znaczy, że idziesz za wolno. To jest moje podejście do świata i do biznesu”6. Jak widać nastawienie Brzoski funkcjonuje bardzo dobrze, bo w 2014 roku majątek właściciela InPostu przekroczył kwotę 500 milinów złotych.

7. Zygmunt Solorz-Żak

Początki najbogatszego Polaka były skromne, bowiem zaczynał od sprzedaży zniczy przy cmentarzach. Kolejne przedsięwzięcie, którego się podjął związane było ze sprowadzaniem samochodów z zagranicy. Dziś Zygmunt Solorz-Żak jest właścicielem Polsatu, jednej z największej grupy medialnej. Komercyjny sukces osiągnął, dzięki inwestycjom które poczynił, a już w młodym wieku doceniał rangę wyrzeczeń na rzecz lepszej przyszłości. “Jak w szkole miałem praktyki, to zarabiałem 350 zł. Mama mówiła: Kup sweter. A ja nic nie wydawałem i po trzech miesiącach uzbierałem na wyjazd do NRD”7 – mówi Solorz-Żak.

8. Leszek Czarnecki

Jako student Politechniki Wrocławskiej, mając zaledwie dwadzieścia cztery lata założył pierwszą firmę i zajmował się pracami inżynieryjnymi pod wodą. Dziś stoi na czele rady nadzorczej Getin Holding, w której skład wchodzą takie instytucje finansowe jak Getin Bank, Idea Bank i Tax Care. Aktualnie majątek przedsiębiorcy szacowany jest na kwotę pięciu miliardów złotych. Zdaje się, że kluczem do sukcesu Czarneckiego było zaplanowane działanie. ”Ciężko jest osiągnąć sukces bez biznesplanu. Należy zadawać sobie pytania: na czym polega nasz biznes i na czym polega nasza przewaga konkurencyjna?” – przekonuje przedsiębiorca i daje do zrozumienia, że chcąc być przedsiębiorcą należy spodziewać się ciężkiej pracy. ”Odkąd pamiętam wstaję wcześnie i w zasadzie nie pracuję więcej niż 9-10 godzin dziennie”8.