W poniższym artykule postaram się uświadomić, jak duży wpływ na sprzedaż ma postrzeganie Twojej osoby przez Klienta.
Często zapominamy o podstawowych elementach – zaczynając od braku przestrzegania zasad dobrego wychowania, aż po brak zachowania estetyki wyglądu. Idąc na spotkanie z Klientem w pogniecionej koszuli, z brudnymi butami i gniewną miną nie licz na to, że wiele osiągniesz. Chcąc nie chcąc, klient zanim kupi coś od Ciebie – musi kupić Ciebie. Oznacza to, że powinien Cię polubić, zaufać i traktować profesjonalnie, jak swojego partnera w interesach, który ma rozwiązywać jego problemy i być dla niego wsparciem.
Klient, szczególnie biznesowy, bÄ™dzie przywiÄ…zywaÅ‚ ogromnÄ… wagÄ™ nie tylko do tego czy dbasz o siebie, ale również do Twojego myÅ›lenia. Po pierwsze do sposobu argumentacji. Po drugie, do sposobu rozwiÄ…zania jego problemów. Bez tego, nawet najlepiej wyglÄ…dajÄ…c, ubrany w najlepszy garnitur lub nowÄ… sukienkÄ™ – nie bÄ™dziesz w stanie zdobyć jego zaufania.
Bądź świadomy tego, jak ważnym narzędziem w pracy jest Twój głos. Kiedy mówisz przyjemnie, donośnie i wyraźnie – Twoje szanse rosną. Oczywiście, nie dopuszczaj do przesady i nadmiernej elokwencji, która dla każdego jest co najmniej drażniąca. Żeby mówić dobrze, trzeba dbać o swój głos. O głosie jako narzędziu w pracy sprzedawcy, o tym jak o niego dbać i mówić wyraźnie, napiszę więcej w następnym artykule z cyklu: Mistrz Sprzedaży.
Jeżeli ktoś ma ogromną wiedzę merytoryczną to mało estetyczny wygląd nie sprawi, że nie wejdzie z kimś we współpracę. I w drugą stronę – jeżeli ktoś nie wie nic o produkcie, nie jest w stanie myśleć analitycznie, słuchać klienta i odpowiadać na jego pytania, ale jest zadbany w każdym calu, nie znaczy, że odniesie sukces.
Często to właśnie nasze umiejętności i spryt przeważają nad wyglądem i pozwalają zdobyć zaufanie klienta, by wreszcie doprowadzić do zakończenia sprzedaży. Jednak we wszystkim należy zachować balans i równowagę – dbanie również o schludny wygląd to oznaka szacunku dla klienta, który zdecydowanie to doceni.
Martyna Broda
Dba zarówno o pozyskiwanie, jak i obsługę klienta. To jej głos usłyszysz w telefonie i to ona pokaże, jak procesy sprzedażowe w Twojej firmie oprzeć o JellyCRM. Poza pracą aktywny członek Fundacji Studenckie Forum Business Centre Club i manager ogólnopolski jednego z projektów realizowanych w ramach Fundacji.
Zdjęcie główne artykułu by Michał Kulesza