– W czasie 24 godzin udało się nam stworzyć prawdziwą społeczność skupioną wokół idei budowania Doliny Beaconów pod Wawelem. Z jednej strony w projekt zaangażowało się ponad 60 organizacji lokalnych, a z drugiej grupa niemal 100 programistów, która pomagała im rozwiązać ich problemy, korzystając z technologii kontekstowych. To kooperacja unikatowa na skalę europejską i światową – ocenia Jarosław Królewski, Dyrektor Zarządzający w firmie HG Intelligence S.A., która obok Kontakt.io oraz Hub:raum była organizatorem wydarzenia.
Ale to nie statystyki okazały się największą wartością tego wydarzenia, a rezultaty całonocnego kodowania. Ostatecznie swoje projekty zaprezentowało 16 zespołów, które z pomocą beaconów Kontakt.io zmierzyły się m.in. z takimi wyzwaniami jak nawigacja osób niewidomych w mieście, usprawnienie przepływu informacji w szpitalach, nawigacja po stoiskach w czasie targów pracy, zarządzanie biurem czy monetyzacja programu CzytajKRK – bezprecedensowej wypożyczalni bestsellerowych e-booków w przestrzeni miejskiej. Szczególne uznanie jury złożonego z ekspertów firm technologicznych oraz przedstawicieli instytucji miasta zyskały 4 aplikacje:
- Miejsce I — TMBK – aplikacja, która pomaga udostępniać dowolne treści elektroniczne takie jak książki za darmo, w ściśle określonych miejscach np. w czasie spotkań autorskich czy konferencji. System pomaga zminimalizować przy tym ryzyko rozpowszechnienia treści w sposób nielegalny.
- Miejsce II — Magiczny Autobus – system nawigacji po mieście zintegrowany z zegarkiem Pebble, który informuje użytkownika o tym, jak korzystając z transportu publicznego dostać się z jednego punktu miasta do wyznaczonego celu.
- Nagroda Specjalna Krakowskiego Biura Festiwalowego — Hidden City – aplikacja, która odkrywa przed użytkownikiem nowe oblicze Krakowa. Dzięki niej i beaconom użytkownicy dostają informacje w formie opisów, zdjęć i video o ukrytych atrakcjach miasta takich jak Kamieniołom Liban czy hotel Forum.
- Nagroda Specjalna Hub:raum — SigmaPoint – aplikacja stworzona dla przestrzeni co-workingowych, która umożliwia szybkie sprawdzanie dostępności i łatwą rezerwację sal konferencyjnych.
Nagrody i satysfakcja z dobrze wykonywanej pracy to nie wszystko co zyskali uczestnicy wydarzenia. Stworzone aplikacje mają realną szansę zainstnieć w przestrzeni miasta i zmienić życie jej mieszkańców. – BeaconValley Hackathon pokazał, że współpraca środowisk kultury, sztuki, biznesu i technologii może przynieść wspaniałe efekty. Chcemy rozmawiać z twórcami projektów powiązanych z promocją Krakowa jako Miasta Literatury Unesco o udostępnieniu ich aplikacji do użytku publicznego – zapewnia Robert Piaskowski, Dyrektor Programowy Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Inicjatorzy BeaconValley.io – firmy Kontakt.io oraz HG Intelligence, już planują dalszy rozwój programu i organizację kolejnych wydarzeń, które pozwolą tworzyć aplikacje na otwartej infrastrukturze beaconów, a tym samym budować inteligentne miasto pod Wawelem. – Smart city to przestrzeń interakcji, w której uczymy się od siebie i wspólnie podejmujemy decyzje o przyszłości naszych metropolii. Dzięki technologiom kontekstowym nasze miasto może lepiej spełniać potrzeby swoich obywateli, zapewniając im usługi najwyższej jakości. Niezwykle cieszy nas, że jesteśmy częścią tego procesu w Krakowie – wyjaśnia Szymon Niemczura, współzałożyciel i CEO Kontakt.io.
Partnerami wydarzenia byli: Krakowskie Biuro Festiwalowe, SalesMANAGO,Brand24, Blueaker, FreshMail, iMad, INNOventure, ITberries, JIVR, Kazimir, KitKat, KPT, OnYourMap, Pizzaportal.pl, Sinersio oraz Synkick. Patronat medialny nad hackathonem objął Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Sowa oraz Brief,pl, Crossweb.pl, Dziennik Internautów, GoMobi.pl, Magazyn Programista, Mam startup oraz OMGKRK.