Jak za pomocą domeny zabezpieczyć wizerunek w sieci

Dodane:

Aleksandra Strzelecka-Jaroszek Aleksandra Strzelecka-Jaroszek

Udostępnij:

W działalności przedsiębiorcy, startupowca czy freelancera zawsze przychodzi taki moment, że musi wybrać nazwę swojej domeny. Jak to zrobić, żeby potencjalni klienci nie mieli problemu z dotarciem do naszego miejsca w sieci, a nasz biznes był dobrze zabezpieczony w internecie?

Domena, którą wybieramy dla biznesu powinna być przede wszystkim krótka i prosta –najlepiej gdyby składała się z mniej niż 15 znaków. Dzięki temu będzie łatwiejsza do zapamiętania i zmniejszy się prawdopodobieństwo popełnienia błędu w zapisie tak krótkiego adresu. Nazwę domeny powinno się także dać łatwo przeliterować i bez problemu podyktować komuś przez telefon. Warto więc unikać cyfr czy stawiania obok siebie podobnych w zapisie liter.

Dobrze dobrana domena pełni rolę wizytówki firmy, należy zatem zadbać, żeby nie była ona tworzona na zasadzie przypadkowego doboru słów, ale w taki sposób, aby odzwierciedlała istotę prowadzonej działalności.

.pl – swojsko i bezpiecznie

Najczęściej wybieraną końcówką w Polsce jest .pl. Obecnie jest już ponad 2,5 miliona aktywnych adresów z rozszerzeniem .pl, a w pierwszym kwartale 2015 roku zarejestrowanych zostało ponad 280 tysięcy nowych nazw domeny .pl. Oznacza to, że średnio dziennie rejestrowanych było ponad 3 tysiące nazw! W przypadku firm działających na polskim rynku końcówka .pl jest postrzegana jako oczywiste dopełnienie adresu – podkreśla fakt prowadzenia działalności na rynku polskim i wygląda wiarygodnie.

.eu – dla firm z aspiracjami

Ponieważ domena .eu istnieje krócej niż nasza domena krajowa, a także zyskuje na popularności dopiero w ostatnich latach, jest ona w dużo mniejszym stopniu wyeksploatowana, jeśli chodzi o dostępność nazw. Oznacza to, że prościej znaleźć wolną i dostępną do rejestracji nazwę w języku polskim właśnie w rozszerzeniu .eu niż w .pl.

Domena .eu ułatwia także ewentualną ekspansję na rynki zagraniczne i, obok podkreślenia europejskiego charakteru działalności, wpływa na wizerunek firmy. Rozpoczynając działalność gospodarczą najlepiej zarejestrować nazwę od razu przynajmniej w trzech podstawowych i najczęściej wykorzystywanych na polskim rynku rozszerzeniach: .pl, .com.pl oraz .eu. Takie zabezpieczenie nazwy pozwala uniknąć przykrych sytuacji wynikających na przykład z działania konkurencji. Odzyskanie zaufania, odbudowa nadszarpniętego wizerunku czy dochodzenie swoich praw wynikających z utraconych korzyści może być bowiem procesem zarówno długotrwałym, jak i kosztownym.

Najwięksi rejestratorzy domen często pomagają przedsiębiorcom rozpoczynającym prowadzenie biznesu i oferują promocyjne pakiety startowe, które pozwalają na zarejestrowanie kliku domen na rok za darmo.

Marka osobista

Kluczową kwestią szczególnie dla freelancerów, obok samej nazwy firmy, powinno być także zarejestrowanie domeny bazującej na imieniu i nazwisku, a w szczególności na samym nazwisku, jeśli tylko taka domena jest dostępna. Domena nazwisko.pl lub imienazwisko.pl posłuży nie tylko do prezentacji własnego portfolio czy oferty dla klientów, ale też do zabezpieczenia wizerunku oraz budowania wiarygodności w oczach potencjalnych klientów. Warto wspomnieć, że autentyczność i wiarygodność zwiększa także posiadanie konta pocztowego we własnej domenie, np. imię@nazwisko.pl lub [email protected]. Opcja założenia takiej skrzynki najczęściej dostępna jest przy rejestracji domeny – np. w nazwa.pl bezpłatne konto e-mail dodawane jest do każdej domeny.

Kiedy domena jest już zajęta…

W czasach, kiedy dostęp do internetu posiada już 93% polskich przedsiębiorstw, bardzo często zdarza się, że domena, którą chcemy zamówić jest już zajęta. Można wtedy skorzystać z trzech możliwości. Pierwszą z nich jest kontakt z właścicielem takiej domeny i jej odkupienie. Jeśli domena zarejestrowana jest na firmę, dane kontaktowe abonenta w większości przypadków dostępne będą w bazie Whois (np. dla domen polskich można je sprawdzić na stronie whois.pl prowadzonej przez NASK).

Jeśli dane nie będą dostępne w Whois lub ich zakres nie będzie wystarczający dla nawiązania kontaktu, warto zwrócić się do rejestratora danej domeny z prośbą o przekazanie abonentowi informacji nt. zainteresowania odkupieniem domeny wraz z naszymi danymi kontaktowymi. Oczekując na kontakt ze strony abonenta, warto przejrzeć oferty z rynku wtórnym domen. W Polsce z powodzeniem funkcjonuje kilka giełd domen, na których zarówno inwestorzy domenowi, jak i zwykli użytkownicy wystawiają swoje domeny na sprzedaż lub w dzierżawę. Ceny na rynku wtórnym są oczywiście odpowiednio dużo wyższe niż w przypadku klasycznej rejestracji domeny – zazwyczaj oscylują między kilkaset złotych, a nawet kilkaset tysięcy złotych.

Kolejną ścieżką, wymagającą jednak uzbrojenia się w cierpliwość, jest zakupienie tzw. opcji na domenę, czyli „rezerwacji”, która w przypadku nieopłacenia usługi przez abonenta, pozwala na pierwszeństwo w wykupie nazwy. Dzięki opcjom na domeny niskim kosztem można pozyskać interesującą nas domenę, korzystając z rezygnacji z danej nazwy przez dotychczasowego abonenta lub z jego nieuwagi.

Wyższy poziom wtajemniczenia

Trzecim wyjściem z sytuacji jest skorzystanie z bardziej egzotycznych dla polskiego użytkownika rozszerzeń. Obecnie do dyspozycji mamy kilkaset różnych końcówek, z czego ok. 250 to rozszerzenia krajowe pochodzące ze wszystkich zakątków świata! W ostatnich latach pojawiają się także nowe rozszerzenia, np. .cooking, .flowers, .solutions, czy .photography, które jednak przez wzgląd choćby na swoją pisownię (pochodzą od wyrazów w obcych językach) czy długość nie cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem.

Niemniej, dzięki innym niż klasyczne rozszerzeniom można nie tylko zarejestrować wybraną nazwę z inną końcówką (w takim przypadku nasycenie domenami zawierającymi polskie wyrazy będzie zawsze mniejsze niż w rodzimym .pl), ale także urozmaić swój adres poprzez utworzenie interesujących połączeń.

Podsumowanie, czyli podstawowe zasady wyboru domeny

  1. Wybierając domenę warto pamiętać, aby była ona krótka, a tym samym łatwa do zapamiętania, przeliterowania (np. podczas rozmowy telefonicznej) i zapisania.
  2. Warto dobrać nazwę domeny do charakteru prowadzonego biznesu lub marki oraz słów kluczowych, które się z tym biznesem wiążą – z pewnością zwiększy to dotarcie do potencjalnych klientów.
  3. Wybierając rozszerzenie domeny należy pamiętać, że obok najczęściej rejestrowanych końcówek typu .pl lub .com.pl dostępna jest domena o rozszerzeniu .eu (szczególnie dla osób planujących eksport towarów lub usług na rynki UE) oraz domeny regionalne, które mogą okazać się korzystniejsze dla osób prowadzących biznes lokalny (np. waw.pl).
  4. Aby dobrze zabezpieczyć swój biznes i uniknąć sytuacji, kiedy inny podmiot działający w tej samej branży będzie posiadał domenę różniącą się jedynie rozszerzeniem, warto rozważyć zarejestrowanie większej liczby domen z różnymi końcówkami, np. .pl, .com.pl, .eu.

Aleksandra Strzelecka-Jaroszek

Menedżer produktu w nazwa.pl

Od 2013 roku na stanowisku menedżera produktu w nazwa.pl – polskim rejestratorze domen i dostawcy usług internetowych dla firm. Wcześniej przez 8 lat związana z Grupą Onet. Prywatnie uczestnik domenowego rynku wtórnego oraz aktywny użytkownik forum di.pl – domeny internetowe.

 

Zdjęcie główne artykułu Life Of Pix