Pandemia koronawirusa gwałtownie przyspieszyła zmiany na rynku pracy, dzięki czemu upowszechniła się praca zdalna. Fundamentalnie zyskał także freelancing, zarówno globalny, jak i lokalny. Tylko w Polsce w 2020 roku rynek ten wart był 12,16 mld złotych, przy dynamice wzrostu 28% rdr. Wolnych strzelców jest już w naszym kraju blisko 300 tysięcy. Rosną także ich zarobki. Powyżej 10 000 zł netto zarabia o 65% więcej freelancerów niż w roku 2020, wynika z ostatniego badania „Freelancing w Polsce”.
Beneficjentem rynkowych zmian są zarówno sami freelancerzy, jak i współpracujące z nimi firmy. Na rewolucji korzysta także Useme S.A., fintech, który od blisko 8 lat oferuje najpopularniejszą w Europie Centralnej platformę Useme.com do łatwego rozliczania pracy zdalnej między freelancerami i zleceniodawcami. Zarejestrowało się na niej już ponad 100 tysięcy użytkowników z ponad 50-ciu krajów.
W 2020 roku spółka Useme S.A. wypracowała ponad 32 miliony złotych przychodu. W pierwszym półroczu 2021 r. osiągnęła 25 mln złotych przychodu, przy dynamice +86% w porównaniu do analogicznego okresu 2020. Zysk za H1 2021 wyniósł ponad 154 tys. złotych. Rozliczono 23 066 umów, co oznacza wzrost na poziomie 40%. Prognozy spółki wskazują, że rok 2021 może zakończyć się z niemal 60-proc. wzrostem liczby zrealizowanych umów względem roku 2020.
– Jesteśmy częścią fundamentalnych zmian, które na nowo kształtują rynek pracy na całym świecie. Useme powstało w 2013 roku, gdy praca zdalna i freelancing dopiero raczkowały. Dziś są one powszechne i rzecz jasna ich dalszy, dynamiczny rozwój będzie stymulował wzrost naszej firmy – powiedział Przemysław Głośny, Prezes Zarządu Useme S.A.
– Działamy na dużym i szybko rosnącym, globalnym rynku. Zgrany, dobrze funkcjonujący zespół, zaawansowana technologicznie i w pełni zautomatyzowana platforma IT oraz rosnące grono klientów dają nam szczególną przewagę, dzięki czemu możemy jeszcze w większym stopniu wyskalować nasz model biznesowy na nowych rynkach – dodał Głośny.
Useme S.A. podjęła decyzję o emisji nowych akcji w ramach crowdfundingu udziałowego, która ma się rozpocząć na początku czwartego kwartału 2021 r. Emisja będzie promowana przez Crowdway, platformę crowdinvestingu w Polsce. To pierwszy krok na drodze do giełdowego debiutu, który spółka rozważa do końca 2023 r.