Praca po 80 godzin tygodniowo nie przynosi efektów
Polacy pracują naprawdę dużo. Okazuje się, poświęcamy zawodowym obowiązkom blisko pięćdziesiąt godzin tygodniowo. Ale czy nadgodziny, które spędzamy w miejscu pracy sprzyjają poprawie efektywności? Naukowcy przekonują, że nie, podaje serwis Harvard Business Review. Ponadto praca powyżej czterdziestu godzin tygodniowo wpływa negatywnie na naszą efektywność, zdrowie, a pracownicy, którzy decydują się zostać dłużej, wcale nie przyczyniają się do poprawy wyników osiąganych przez przedsiębiorstwo.
Erin Reid, profesor z bostońskiego uniwersytetu, zbadał zależność między czasem pracy, a produktywnością osób zatrudnionych w firmach. Menadżerowie, których naukowiec zaprosił do współpracy mieli obserwować rezultaty podwładnych pracujących przez osiemdziesiąt godzin tygodniowo. Okazało się wówczas, że kierownicy nie dostrzegli po pierwsze, nadzwyczaj dobrych efektów pracy, a po drugie, nie byli w stanie określi, którzy z podwładnych sumiennie wykonywali swoje obowiązki, a którzy po prostu leniuchowali.
136 mld euro strat za zwolnienia lekarskie
Ale to nie wszystko, bo jak wskazują badania przeprowadzone przez Mariannę Virtanen z Fińskiego Instytutu Medycyny Pracy, nadmiar czasu poświęcony zawodowym obowiązkom odbija się negatywnie na zdrowiu zatrudnionych w firmie osób. Pracusie są narażeni na przemęczenie, stres, a także częściej doskwierają im poważne dolegliwości. Virtanen wymienia choroby serca, cukrzycę, zaburzenia snu, kłopoty z pamięcią, depresję i problemy z nadużywaniem alkoholu.
Zdrowotne kłopoty podwładnych są również uciążliwe dla właścicieli biznesów przede wszystkim z finansowego punktu widzenia. Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonymi przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, większość europejskich pracowników udaje się na zwolnienie lekarskie właśnie z powodu stresu i przemęczenia. Przez co w 2014 spółki z Europy straciły blisko 136 mld euro.
A w przerwie na drzemkę
Zamiast spędzać w biurze powyżej czterdziestu godzin tygodniowo i narażać własne zdrowie na szwank, a firmę na straty finansowe, lepiej zadbać o odpowiednią organizację pracy i przerwy. Okazuj się, że krótka drzemka między zawodowymi obowiązkami świetnie wpływa na naszą psychikę i zwiększa zdolność do pokonywania trudności, które mogą spotkać nas w ciągu dnia pracy.