Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok.
Około 50% Polaków już słyszało o opcji „Kup teraz, zapłać później: i co trzeci już z niej korzystał lub zamierza to zrobić w niedalekiej przyszłości. Czym są płatności odroczone, jak ewoluują i co sprawia, że w 2021r roku skorzystało z nich jeszcze więcej kupujących? Pokażemy to na przykładzie naszej firmy – PayPo.
Konsumenci wolą płacić później
Usługa płatności PayPo pozwala na kupienie towaru teraz, a zapłacenie za niego za 30 dni lub jeszcze później – w wygodnych ratach. Z opinii naszych klientów wynika, że głównym motywatorem do robienia zakupów w takim modelu jest przede wszystkim wygoda i bezpieczeństwo transakcji. Klient ma możliwość sprawdzenia zakupów i opłacenia tylko tych, które otrzymał i chce zatrzymać, czyli nie zamraża swoich środków przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej.
Taki sposób robienia zakupów cieszy się rosnącą popularnością. Miesięcznie przybywa nam około kilkadziesiąt nowych użytkowników, którzy korzystają z tych usług. Od listopada 2020r. liczba ta urosła o ponad 250 tys. klientów – obecnie jest ich około 600 tys.
W roku 2021r. nasi klienci zrealizowali już prawie 2 razy więcej transakcji niż w roku 2020r.: w listopadzie ubiegłego roku klienci PayPo zrobili około 2,4 mln zakupów za naszym pośrednictwem – w tym roku ta liczba sięga już ponad 4,7 mln.
Więcej klientów = więcej sklepów
Zainteresowanie klientów oraz korzyści z wdrożenia płatności odroczonych w sklepach internetowych widzą również sprzedawcy, którzy masowo uruchamiają nasze usługi w swoich sklepach. Pod koniec roku 2020r. płatności PayPo były dostępne w ponad 1000 sklepach internetowych w Polsce. Dzięki nawiązaniu bezpośredniej współpracy m.in z eObuwie, Empik, Media Expert oraz w wyniku tegorocznych integracji z platformami sprzedażowymi oraz PSP, pod koniec roku 2021r. liczba sklepów posiadających w ofercie nasze płatności będzie przekraczać ponad 25 tys. sklepów internetowych.
W odpowiedzi na potrzeby klienta
Dynamicznie zmieniające się zachowania konsumenckie kreują potrzebę dostosowania i ciągłych zmian. Na początku roku maksymalny indywidualny limit zakupowy klienta w PayPo wynosił 1500zł. Obserwując regularność i systematyczność ich spłat, jednocześnie utrzymując rekordowo niski (poniżej 1%) w branży wskaźnik NPL ( Non Performing Loans), podnieśliśmy limit do 3000zł, umożliwiając przez to klientom większe i częstsze zakupy według ich potrzeb.
Dodatkowo w grudniu br. w naszej ofercie pojawi się również nowy produkt – Podziel na 3. Za pośrednictwem tej usługi konsumenci będą mogli w wybranych sklepach kupić produkty i opłacić je w 3 nieoprocentowanych ratach, pierwszej wpłaty dokonując dopiero 30 dni od zakupu. To właśnie popularność rat 0% wsród klientów oraz merchantów, którą obserwowaliśmy m.in. podczas wcześniejszych kampanii w podobnym modelu, zainspirowała nas do stworzenia takiego produktu. Kolejnym krokiem będzie dostosowanie liczby rat do asortymentu w sklepie, by oferować konsumentom jeszcze wygodniejszy system spłaty.
W kierunku omnichannel
Według naszych przewidywań głównymi czynnikami napędzającymi dynamiczny rozwój płatności odroczonych będą szeroki wachlarz korzyści oraz innowacyjnych rozwiązań oferowanych przez firmy BNPL, również w zakresie omnichannel.
W drugiej połowie roku 2021r., uruchomiliśmy nasze usługi w offlinie. Grupa CCC, jako pierwsza w Polsce sieć handlowa, udostępniła płatności PayPo w sklepach stacjonarnych za pomocą własnej aplikacji mobilnej. Za pomocą smartfona klient może wygenerować kod i przedstawiając go sprzedawcy w sklepie odroczyć płatność za zakupy. Usługa pojawi się niedługo w kolejnych sklepach.
Czekając na 2022 rok
Dynamiczne zmiany wiążą się koniecznością powiększenia zespołu. Jeszcze w listopadzie 2020r. nasz zespół liczył niecałe 50 osób – obecnie liczba ta przekracza 120 pracowników. Szacujemy, że dynamika wzrostu zatrudnienia utrzyma się na podobnym poziomie z uwagi na dalsze plany rozwoju i podnoszenia jakości naszych usług.
W nowym roku na rynku zadebiutuje nasza aplikacja mobilna a także kilka innych rozwiązań skrojonych zarówno pod potrzeby klientów, jak i merchantów. Chcemy budować wygodny ekosystem zakupowy zgodnie z misją naszej marki oraz promowaną przez nas ideą smart shoppingu.
Dodatkowo nie poprzestajemy na Polsce – w przyszłym roku pojawimy się na nowych rynkach zagranicznych, dzięki czemu PayPo stopniowo zacznie budować swoją pozycję w regionie środkowoeuropejskim.
–
Autorki: Marta Olejnik i Edyta Szymanowska, marketing managerki PayPo