„Zbuduj produkt lub usługę, która daje klientom wyjątkową wartość. I przyciągnij do niej klientów. Wszystko inne jest drugorzędne”, powiedział Mårten Mickos, CEO w HackerOne (wcześniej CEO w MySQL)
Budowanie marki osobistej dla foundera to zdecydowanie nie priorytet.
Zakochanie się w problemie klienta i rozwiązanie go to zdecydowanie lepszy model biznesowy.
„I musisz przyciągać do niej klientów”.
I tu dochodzimy do TL;DR tego tekstu: founder może być takim samym kanałem marketingowym, jak SEO czy social media czy PR.
Tylko, że lepszym.
Bo w końcu: ludzie kupują od ludzi.
A co dopiero, jeżeli za wiarygodność firmy odpowiada sam CEO.
- Brand24 -> Michał Sadowski
- InPost -> Rafał Brzoska
- Netguru -> Wiktor Schmidt
Każda z trzech osób jest aktywna w mediach społecznościowych, a ich konta są rozszerzeniami ich organizacji. Podobna sytuacja ma się z Tesla -> Elon Musk, Facebook -> Marku Zuckerberg, Jack Dorsey -> (jeszcze niedawno) Twitter itd.
Czy każdy founder powinien być na LinkedInie?
Nope.
Oto 2 pytania, na które trzeba sobie wpierw odpowiedzieć:
Czy chcą pokazać się jako twarz marki? Prawie każda marka ma ekspertów, którzy mogą pełnić tę rolę, ale mogą czuć się niekomfortowo, wchodząc w światło reflektorów lub tworząc treści publiczne i budując thought leadership. Zanim zaczniesz, upewnij się więc, że czujesz się komfortowo w tej roli.
Czy czują się wygodne pokazując się przed kamerą? Powinieneś być na tyle pewny/-a siebie, by potrafić wyraźnie mówić przed kamerą i nawiązywać kontakt z publicznością. Czasem jest tak, że niektórzy ludzie są charyzmatyczni w kontaktach na żywo, a potem przed kamerą napotykają blokadę. Z kolei osoby, które nie są tygrysami w kontaktach międzyludzkich, zaczynają przed kamerą błyszczeć.
Oczywiście nie muszą być ekspertami w tworzeniu treści czy marketingu. Tę umiejętność można spokojne wyoutsourcować.
Rekrutacja w stylu Ubera
W styczniu 2010 r. ówczesny dyrektor generalny Uber, Travis Kalanick, napisał na Twitterze:
Jego firma zajmująca się wynajmem samochodów, ostatnio wyceniona na 91 mld dol, miała wtedy mniej niż rok.
Facet o imieniu Ryan Graves zobaczył tweeta Kalanicka i odpowiedział.
W ten sposób Uber znalazł CEO, który okazał się idealnym kandydatem na to stanowisko.
CEO powinien się komunikować online – co na to badania?
Według badania „Connected Leadership” z 2019 r. przeprowadzonego przez Brunswick Group (przebadano 2 047 pełnoetatowych i niepełnoetatowych pracowników amerykańskich firm zatrudniających ponad 1000 pracowników) 65% twierdzi, że ważne jest, aby dyrektorzy generalni aktywnie komunikowali się online.
Z kolei 60% sprawdza konta CEO w mediach społecznościowych przed przyjęciem oferty pracy.
Przypomnijmy, że w stosunku 2 do 1 pracownicy wolą pracować dla prezesów, którzy są obecni w mediach społecznościowych, ale ponad połowa wszystkich prezesów nie jest aktywna nawet na jednym koncie w mediach społecznościowych.
Sprzedaż, pozyskanie finansowanie, obsługa kryzysu
Jako dyrektor generalny Twoje kanały społecznościowe będą postrzegane i wykorzystywane przez wszelkiego rodzaju grupy, od potencjalnych pracowników, którzy chcą dołączyć do Twojej firmy, po inwestorów, którzy chcą z Tobą współpracować.
Korzyści jest więc sporo.
Tak, media społecznościowe to jeszcze jedna rzecz, którą będziesz musiał zarządzać na co dzień.
Ale po pierwsze:
- Nie myśl o tym za dużo. 30-60 min dziennie max.
- Przyciągnij ludzi doświadczonych w mediach społecznościowych, aby maksymalnie Cię odciążyć (idealnie, Twoja strategia mediów społecznościowych powinna być elementem większej strategii marketingowej).
–
Autor: Artur Malek, LinkedIn Growth & Content Funnel w arturmalek.pl