Złapaliśmy stabilność i powiększyliśmy zespół. Podsumowanie roku Inwedo

Dodane:

Basia Jagoda Basia Jagoda

Złapaliśmy stabilność i powiększyliśmy zespół. Podsumowanie roku Inwedo

Udostępnij:

Inwedo tworzy oprogramowanie dla sektor B2B głównie w środowisku międzynarodowym – realizuje projekty w Szwecji, USA, Izraelu, Wielkiej Brytanii i Polsce. Na rynku funkcjonuje od 10 lat, a na koncie ma ponad 40 projektów dla takich klientów, jak Decathlon, szwedzka firma MMM z technologicznym projektem dla Szwedzkiego Ministerstwo Rolnictwa, czy Pixomondo (studio graficzne współtworzące produkcje filmowe, np. „Grę o Tron”). Zespół Inwedo jest współtwórcą sukcesu ogólnopolskiej aplikacji mobilnej zBiletem.pl do sprzedaży biletów krótko i długookresowych.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, firmy technologiczne i fundusze venture capital podsumowują 2021 rok.

W 2021 łapaliśmy stabilność

Ten rok zaczynaliśmy z przekonaniem, że daliśmy radę zapanować nad rokiem 2020 (pomimo wielu nowych wyzwań i niepewności). I dzięki temu mamy zapas energii i możliwość realizowania planów rozwojowych dla Inwedo w 2021. Wiedzieliśmy już, że nie musimy skupiać się tylko na pandemicznym utrzymaniu bezpieczeństwa firmy, współpracowników i współpracownic, ale możemy dalej spokojnie działać z nowymi inicjatywami. I zacząć konkretniej kształtować jakość pracy zdalnej, bo już w 2020 nie mieliśmy złudzeń, że będziemy firmą pracującą zdalnie i hybrydowo. Mogliśmy się zająć dobraniem tempa prac w projektach, testować adekwatne formy komunikacji i po prostu uczyć się, co u nas działa, a co nie. No więc wiemy już, że remote-first, ale biuro nadal działa i jest dodatkowym wsparciem.

Mieliśmy też przekonanie, że cyfryzacja branż przyspieszy wykładniczo, co obserwujemy do tej pory. A gdy praca stała się rozproszona, funkcjonowanie online przyspieszyło jeszcze trend decentralizacji. Naszym zdaniem hasło „Web 3.0” będzie refrenem roku 2022.

Jakie plany udało nam się zrealizować w 2021?

Na poziomie biznesowym – urośliśmy w zakresie wielkości zespołów i ilości jakościowych partnerów wspierających. Po pierwsze powiększyliśmy zespoły projektowe u naszych wiodących klientów, co istotnie przełożyło się na nowe możliwości rozwoju technologicznego. W projektach nauczyliśmy się efektywnie współpracować z partnerami zewnętrznymi. A to z kolei rozszerzyło spektrum, w jakim możemy wspierać naszych klientów w ich bieżących potrzebach. A one także rosną 🙂

Na poziomie zespołowym zrealizowaliśmy potężny projekt – opracowaliśmy nowe ścieżki rozwoju dla dwóch grup specjalistów_tek technicznych. Dzięki temu droga zdobywania nowych umiejętności w Inwedo stała się dużo jaśniejsza i bardziej dostosowana do projektowych realiów. Drugi aspekt to nowy proces realizowania sesji feedbackowych, który pokazał nam, gdzie są nasze mocne strony, a gdzie braki. W tym obszarze wspiera nas narzędziowo i będzie wspierało badanie FRIS. Last but not least: w tym roku nauczyliśmy się, jak dzielić się naszymi doświadczeniami z szerszym gronem odbiorców: na blogu piszemy o kuluarach naszych doświadczeń projektowych i biznesowych, ale też byliśmy współorganizatorami Alt:work – pierwszej techowej konferencji w Łodzi poświęconej zmianom, jakim została poddana praca w ostatnich 2 latach.

Jakich planów nie zrealizowaliśmy?

Rozpoczęliśmy działania związane z powiększeniem naszych zespołów Product Design i Data Analysis, ale w tych obszarach jesteśmy jeszcze na początku drogi. Nie udało nam się również odświeżyć komunikacji o nas i naszych usługach na stronie internetowej (a zmieniło się sporo!). Planujemy więc wdrożyć nowości w pierwszym kwartale 2022.

Jak w tym roku miała się nasz branża?

Nasze obserwacje pokazują, że branża miała się po prostu dobrze. Zapotrzebowanie na usługi IT rośnie – wiele firm podejmuje decyzję o cyfryzacji swoich procesów i usług, inne mocno rozwijają te już istniejące. Jednocześnie na rynku pracy coraz bardziej brakuje specjalistów, a więc sporym wyzwaniem stała się rekrutacja wykwalifikowanych pracowników.

Natomiast wciąż branża uczy się, jak pracować zdalnie. Zdaliśmy sobie sprawę, że przeniesienie w online starych metod pracy w biurze nie działa. Mierzymy się z metodykami pracy asynchronicznej, mądrego planowania spotkań, odpowiedniego formułowania wiadomości. Czujemy też, że transformacji ulega kultura organizacyjna w IT, na przykład w obszarze dyscyplinowania.

My jako Inwedo dawno zrozumieliśmy, że praca z zespołem w kulturze dobrowolności jest zdecydowanie bardziej wartościowa w długiej perspektywie. Dobrym przykładem był powrót do biur, często wymagany przez kadrę średniego i wyższego szczebla. Obserwując nasze otoczenie, widzimy, że dla wielu podobnych nam firm biuro zmieniło funkcję. Jest miejscem, które realnie pomagać w pracy, a nie jest placem zabaw albo przymusem. Otacza nas też coraz więcej firm, które w tym roku nabrały większego zaufania do siebie nawzajem i do swoich zespołów. Wspólnie przeszliśmy z okresu (pozornej) kontroli i stanu pandemicznego przerażenia do czasów w których zaufanie, ownership i zaangażowanie są coraz częściej wybieranym modelem budowania zespołów. Tego będziemy się uczyć w 2022.

Jakie mamy plany na 2022 rok?

Chcemy powiększać nasze kompetencje w obszarze analizy i wnioskowania na danych. Wiemy, że będziemy wtedy lepiej wspierać naszych klientów w podejmowaniu decyzji biznesowych, a także rozwijać swoje własne kompetencje. A w konsekwencji oferowane klientom usługi w obszarze tworzenia produktów. Możliwości, jakie niesie ML/AI pomogą nam realnie przyspieszyć budowanie produktów czy programowanie. Naszym klientom pomoże z kolei podejmować decyzje bez konieczności bazowania na rozproszonej wiedzy albo doświadczeniu 1-2 osób w firmie.

Autorka: Basia Jagoda, content marketing manager Inwedo