A jednak, kiedy sytuacja wymaga od Ciebie nakreślenia idei nowego oprogramowania zawodowemu programiście, pomimo wrodzonej pewności siebie denerwujesz się i miewasz problemy z przekazaniem bardziej szczegółowej wizji, podobnie zresztą jak bardzo wielu przedsiębiorców, z myślą o których powstał ten poradnik.
Nie ma się czego wstydzić. Kodowanie i programowanie to niszowe umiejętności, a bez doświadczenia w tego typu projektach wyjaśnienie istoty nowego przedsięwzięcia może być naprawdę sporym wyzwaniem. Już na samym początku współpracy, a jeszcze przed rozpoczęciem programowania, dobrze jest wprowadzić odpowiedni system, który ułatwi komunikację: tworzenie zarysów i wizualizacji projektu. Pomoże on obydwu stronom – klient będzie mógł lepiej zrozumieć sposób działania firmy programistycznej, a zespół deweloperów zyska bardziej przejrzysty ogląd jego oczekiwań. Na tym etapie warto nieco bardziej się przyłożyć, by później czerpać z tego korzyści.
1. Podziel swój biznesplan na małe kawałki, które łatwiej przetrawić
Problemy na ścieżce komunikacyjnej mogą się pojawić w momencie, kiedy próbujemy wyjaśnić zbyt wiele rzeczy jednocześnie. Nadając nieco struktury swoim planom można z łatwością rozbić pomysł na prostsze do zrozumienia elementy, które mogą pomóc w ułożeniu kompletnej wizji i przełożeniu jej na język deweloperów.
Oto jak do tego podejść:
- Zapisz najbardziej podstawowe, najważniejsze założenia swojej aplikacji czy programu. Będą one wzorem dla Twojego MVP (minimum viable product), który powinien zawierać tylko podstawowe funkcje, niezbędne z punktu widzenia użytkownika. Wszystkie “fajerwerki” możesz dodać później, na tym etapie najważniejsze są podstawowe funkcje i to na nich należy się skupić.
- Wyjaśnij, jak wedle Twoich wyobrażeń ludzie będą korzystać z Twojego produktu. Ten punkt pozwoli Ci naturalnie przejść do opisania grupy docelowej. Co ważne, na tym etapie nadal nie należy się specjalnie zagłębiać w szczegóły – jeśli aplikacja ma służyć do sprzedawania inteligentnych zegarków, nie ma potrzeby opisywania, co to jest smartwatch. Wystarczy napisać coś w stylu: “użytkownicy będą mogli przeglądać katalog ze smartwatchami i dokonać zakupu wybranego modelu”. Nadal ograniczamy się do opisu jedynie podstawowych założeń pomysłu.
- Stwórz schemat, w którym zostanie opisane, co się wydarzy po każdym kliknięciu. Tym samym wchodzimy nieco głębiej w szczegóły produktu, na tym etapie warto więc opisać wszystkie kroki ścieżki użytkownika jak najbardziej szczegółowo. Stwórz odpowiednie rozgałęzienia “jeśli-to” (if-then). Na przykład:
“Jeśli mamy do czynienia z nowym użytkownikiem, zabieramy go na stronę powitalną. Jeśli użytkownik wcześniej był już na naszej stronie, otwieramy stronę jego profilu. Jeśli pole formularza wymaga wprowadzenia liczby, a ktoś wprowadzi słowo, to wyślij go ponownie do tej samej strony i wyświetl odpowiedni komunikat.” (źródło: sivers.org)
- Wyjaśnij każdą funkcję, którą chcesz stworzyć w ramach produktu. Opisz wszystko szczegółowo, ale zwięźle – ważne, żeby komunikować wszystkie wymagania, używając możliwie jak najprostszego języka.
- Uzupełnij dokumentację, uwzględniając w niej wizualizacje (szczegóły poniżej).
- Wskaż pożądany termin zakończenia prac – ale raczej podejdź to tego otwarcie i przygotuj się na dyskusję. Osiągnięcie wymarzonego terminu może być zwyczajnie niemożliwe, biorąc pod uwagę wszystkie planowane prace. Uwzględnij wszelkie estymacje, które zaprezentuje Ci Project Manager.
- Określ budżet na wykonanie projektu – to ważne, żeby uniknąć późniejszych nieporozumień i niespodzianek przy ostatecznej wycenie.
2. Stwórz odpowiednie wizualizacje i grafiki
Tworzenie widoków Twojego oprogramowania to podstawa w procesie komunikacji z zespołem programistów. Bez odpowiednich makiet deweloperzy będą mieli bardzo ograniczone pojęcie o tym, jakiego efektu oczekujesz. Dobre wizualizacje pomogą wszystkim zaangażowanym w projekt – włącznie z Tobą – zrozumieć powiązania pomiędzy funkcjami Twojego produktu.
Przykład gotowych wizualizacji dla aplikacji iOS Transterra Media
Ponadto, w przypadku front-end deweloperów, ważne jest, aby odpowiednio oznakować wizualizacje logotypami Twojego produktu i zawrzeć w nich wszystkie ważne elementy identyfikacji wizualnej, takie jak kolor, czcionki itp.
Przykładowy schemat działań dla aplikacji internetowej w wykonaniu Creative Market
A poniżej lista świetnych narzędzi do tworzenia podobnych wizualizacji:
- Balsamiq
- Mockingbird
- Adobe InDesign CC
- InVision
- UXPin
- Proto.io (dla aplikacji mobilnych)
3. Wyrażaj się jasno i zwięźle
Z punktu widzenia klienta im lepszej jakości relację nawiążesz z deweloperem, tym łatwiej będzie Ci wytłumaczyć mu swoją wizję. Dobre relacje i budowanie zaufania do podstawa wydajnej komunikacji. W końcu nie jesteśmy robotami!
Być może mówimy w innym języku – Ty na przykład mówisz po angielsku, a deweloper wyraża się w pracy poprzez JavaScript czy Ruby. Jednak razem, korzystając z dokładnych wizualizacji, wyjaśniając poszczególne elementy projektu oraz traktując się przyjaźnie i profesjonalnie, możemy nadawać na tych samych falach i obrać ten sam cel, z podobnym zaangażowaniem i tą samą wizją efektu końcowego.
Ważne, aby w komunikacji z zespołem zawsze wyrażać się jasno i zwięźle. Nie bój się powiedzieć na głos, jeśli na którymkolwiek etapie produkcji coś Ci się nie podoba. To ważne, żeby czuć się swobodnie i podnosić wszelkie takie kwestie, bo wracanie do nich i zmiany w późniejszym terminie mogą być trudne i znacząco wpłynąć na termin zakończenia prac. Dobry deweloper czy designer będzie Cię zachęcał to wyrażania konstruktywnej krytyki – jesteś klientem i ostatecznie to Ty będziesz użytkownikiem produktu, więc kto wie lepiej od Ciebie, jak on powinien wyglądać?
Podczas prac nad produktami w Netguru polegamy na sprawdzonej taktyce komunikacji, którą stosujemy przy każdym naszym projekcie. Przekonaliśmy się, że to najlepszy sposób na sprawną komunikację wewnętrzną i wymianę informacji z klientami. Codziennie korzystamy ze Slacka (czatu online) i korespondencji mailowej, co tydzień się zdzwaniamy i podsumowujemy prace, a dodatkowo korzystamy z wygodnych narzędzi ułatwiających współpracę, takich jak Pivotal Tracker, Toggl i Trello, tak, aby wszyscy zainteresowani byli na bieżąco na każdym etapie prac nad projektem.
Mam nadzieję, że moje rady pozwolą Ci usprawnić komunikację z programistami. Jeśli spodobał Ci się powyższy artykuł, zachęcam do podzielenia się nim w mediach społecznościowych!
Wiktor Schmidt
Co-founder & CEO, Netguru
Wiktor od 2008 roku dba o rozwój Netguru – firmy specjalizującej się w budowaniu aplikacji internetowych, mobilnych oraz oprogramowania, jednego z laureatów konkursu Deloitte Technology Fast 50 Central Europe Awards. Angażuje się w budowanie społeczności startupowej w Polsce oraz Irlandii. Jeden z współorganizatorów Hive61 oraz Dublin i Poznań Startup Weekend. Jego główne zainteresowania to internet, nowe technologie i marketing. W wolnych chwilach biega, czyta oraz podróżuje.