Od dwóch lat w kryzysie
Kryzys już jest czy dopiero będzie? – Słyszymy, że kryzys się zbliża, ale jeszcze nie było dużego tąpnięcia. Niemniej zauważamy lęk wśród pracowników, którzy zgłaszają się do nas po pomoc psychologiczną. Pracownicy boją się o przyszłość – powiedziała na antenie Radia 357 Katarzyna Gryzło, CEO HearMe. Stwierdziła również, że takiego lęku nie zauważa wśród inwestorów. Startup, który prowadzi, oferuje pracodawcom pomoc psychologiczną jako benefit pracowniczy, stąd HearMe powinno być odporne na ciężkie czasy i odpływ kapitału z rynku.
Daniel Pawełek, warszawski restaurator i szef Ferment Group, uważa z kolei, że jego branża od początku pandemii tkwi w kryzysie. Ale czy rosnąca inflacja i wojna za wschodnią granicą pogłębia ten kryzys? Gość Firmamentu zauważa rosnące koszty – surowców, mediów, pracowników i podatków, przez co opłacalność biznesu spada. Wciąż jednak zdaniem Daniela Pawełka opłaca się prowadzić biznes gastronomiczny, chociaż jest to trudniejsze, a z czasem część restauracji wypadnie z rynku.
Remedium na kryzys
– Wskaźniki dotyczące inflacji w ostatnich miesiącach galopują, przebijając kolejne trudne do wyobrażenia granicę. Co gorsze, trudno oszacować, kiedy ta sytuacja się poprawi. Dla firm oznacza to rosnące koszty i zagrożenie dla wyników finansowych, a dla pracowników realne obniżenie poziomu życia ze względu na rosnące wydatki – powiedział Rafał Mrówka, profesor SGH i gość specjalny Firmamentu
Co w takiej sytuacji powinny robić firmy? Rafał Mrówka radzi:
- Przyjrzeć się kosztom.
- Z wyprzedzeniem szukać oszczędności, nowych dostawców i dywersyfikować kierunki dostaw.
- Przyjrzeć się przychodom. Szczególnie ważne jest poszukiwanie nowych rynków zbytu.
- Okazją może być otwarcie się na nowe kierunki eksportu.
- Wiele branż próbuje przerzucać rosnące koszty na konsumentów, podnosząc ceny, ale jest to możliwe na mniej konkurencyjnych rynkach. Dlatego warto inwestować w wysoko marżowe produkty i usługi.
Gotowi na ciężkie czasy?
– To nie jest pierwszy kryzys, przez który przechodzimy. Pewne zachowania i procesy mamy przygotowane. W czasach prosperity budżetujemy i robimy stress testy każdego biznesowego czynnika. Zwracamy uwagę na koszty, spokojniejszą ekspansję i podejmujemy mniejsze ryzyko. Do tego komunikujemy pracownikom, w jakiej jesteśmy sytuacji; staramy się ich uspokoić – powiedział Robert Dobrzycki, CEO Panattoni.
Według Katarzyny Gryzło szczera komunikacja to podstawa radzenia sobie w kryzysie. W tym czasie pracownicy często przychodzą po podwyżki, a właściciele firm często nie wiedzą, jaki będzie kolejny kwartał. Z tego powodu CEO HearMe radzi, aby postawić na otwartą i szczerą komunikację. – Pozwólmy sobie na autentyczność i powiedzenie „nie wiem”. „Nie wiem” lepiej uspokaja pracowników niż kiszenie informacji w sobie. Wtedy pracownicy tworzą czarne scenariusze.
Skrót audycji
Audycję możesz odsłuchać za pośrednictwem YouTube oraz platform: Anchor.fm, Spotify, Radio Public, Google Podcasts.