Strona dla firmy – 4 rady o tym, jak zbudować obecność w sieci

Dodane:

Joanna Kugler Joanna Kugler

projektowanie stron www

Udostępnij:

Posiadanie strony internetowej dla firm to jeden z niepisanych wymogów prowadzenia dochodowego biznesu. Jednak samo postawienie strony nie wystarczy już do zbudowania obecności w sieci – do tego są potrzebne dodatkowe działania marketingowe. Na szczęście tworzenie stron internetowych i promocja firmy w sieci jeszcze nigdy nie były tak łatwe jak dziś – ale żeby te działania były skuteczne, trzeba pamiętać o kilku ważnych sprawach.

UX – projektuj pod kątem użytkownika

Czym jest UX?

Zanim stworzymy stronę internetową, powinniśmy ją zaprojektować – choć to stwierdzenie brzmi jak oczywista oczywistość, to przeglądając Internet mam wrażenie, że nie każdy o tym pamięta – a to duży błąd.

Pisząc o projektowaniu strony, wcale nie mam jednak na myśli projektowania wizualnego (choć ten temat też poruszymy). Chodzi tu o coś więcej: o User Experience, czyli projektowanie doświadczeń użytkownika. Oprócz wyglądu strony trzeba zaprojektować także jej funkcjonalność i to, jak użytkownik będzie się po niej poruszał. Doświadczenie użytkownika należy bowiem rozumieć jako całokształt jego wrażeń i emocji podczas korzystania z Twojej strony.

Można więc powiedzieć, że projektując UX, projektujemy emocje użytkownika; jeśli masz styczność z UX po raz pierwszy, to może to brzmieć dość abstrakcyjnie – ale zwróć uwagę, jak swoje produkty projektuje np. Apple, Mercedes czy Coca Cola. Ich produkty same w sobie mogą niewiele się różnić od produktów konkurencji z tej samej klasy, ba! czasami nawet mogą mieć niższe parametry techniczne lub mieć bardzo słaby stosunek ceny do możliwości. Ale mimo to zakup i posiadanie ich produktów to cały zestaw emocji, które przeżywa konsument: przyjemność, wyjątkowość, poczucie satysfakcji.

UX – od czego zacząć?

UX to oczywiście bardzo szeroki zakres działań, ale można zacząć jego stosowanie od następujących elementów:

  • Responsywność – twórz stronę w technologii RWD (Responsive Web Design), czyli takiej, która dostosowuje się do różnych urządzeń; strona responsywna będzie wyglądała tak samo dobrze na komputerze stacjonarnym, jak i na laptopie czy smartfonie.
  • Wizualne rozmieszczenie elementów strony – przemyślane i logiczne ulokowanie przycisków, menu i innych elementów graficznych znacznie ułatwia poruszanie się po stronie. Pamiętaj o takich elementach jak komunikat o cookies, polityka prywatności, pop-up z promocjami, formularz zapisu do newslettera… wszystkie te elementy trzeba tak rozmieścić na stronie, aby były w zasięgu wzroku użytkownika, nie przeszkadzając mu jednak w przeglądaniu strony.
  • Logiczna struktura strony – zanim zaczniesz tworzyć stronę, rozrysuj sobie (nawet dosłownie, na papierze) jej drzewko od strony głównej przez wszystkie podstrony; ustal zawartość poszczególnych zakładek, ich kolejność i nazwy.

Design – używaj świetnie wyglądających zdjęć i grafik

Wspomniałam o tym, że oprócz projektowania strony pod względem użytkowym należy zadbać także o jej wygląd.

Warto mieć na początku przynajmniej zarys tego, jaki strona miałaby mieć układ i kolory. Dobrym posunięciem będzie z pewnością przeczytanie kilku artykułów o psychologii kolorów (zwłaszcza o kolorach w marketingu) i zastosowanie tej wiedzy podczas tworzenia strony. Jeśli masz już ustalone wcześniej kolory Twojej marki lub nawet key visual, to oczywiście wystarczy po prostu zastosować je na stronie.
Aby ułatwić sobie projektowanie wizualne strony, można wspomóc się programami do tworzenia palet kolorów, drobnych grafik i darmowymi bankami zdjęć. Możesz też zainspirować się trendami projektowania landing page, który opublikowaliśmy na naszym blogu.

Skąd brać zdjęcia na stronę internetową?

Grafiki i zdjęcia uzupełniają tekst oraz sprawiają, że strona nie jest nudna – a dzięki temu łatwiej ją przeglądać i czytać jej zawartość. Łatwo sobie zresztą wyobrazić, że strona bez jakichkolwiek zdjęć czy grafik, z samym tekstem, byłaby trudna do przebrnięcia i trudno byłoby utrzymać uwagę przez długi czas. Zdjęcia są przyjemnym przerywnikiem w tekście, a gdy muszą zilustrować jakieś zagadnienie, to są wręcz niezbędne.

Ale skąd brać zdjęcia, jeśli nie masz swoich? Z pomocą przychodzą banki zdjęć, czyli tzw. stock. Jeden z najpopularniejszych banków zdjęć, Unsplash, jest dostępny w naszym kreatorze stron GetResponse – zatem tworząc w nim stronę, dostajesz w prezencie dostęp do pięknych zdjęć, które nadadzą estetyki Twojej stronie.

zdjęcia na stronę internetową

Powyższa fotografia pochodzi z banku zdjęć Unsplash. Zdjęcie czy grafika na stronie nie muszą być zawsze ściśle powiązane z treścią tekstu – często mogą być po prostu estetycznym przerywnikiem.

Tekst – dobieraj język odpowiedni do odbiorcy

To jednak tekst gra na stronie internetowej dla firm pierwsze skrzypce – musi bowiem dobrze przedstawić Twoją działalność, utrzymać uwagę odbiorcy i przekonać go do skorzystania z Twojej oferty za pomocą technik sprzedażowych. Aby tak było, komunikaty powinny być napisane językiem dopasowanym do Twoich odbiorców. Mam tu na myśli charakterystyczny żargon branżowy, ton wypowiedzi (poważny i zdystansowany, lub wręcz przeciwnie – mniej formalny, luźny czy nawet humorystyczny) oraz sposób komunikacji (forma grzecznościowa, zwrot bezpośredni lub formy bezosobowe).

Skąd jednak masz wiedzieć, jakim językiem posługuje się Twoja grupa docelowa?

Przede wszystkim: unikaj wyboru takiej czy innej formy tylko dlatego, że „wydaje” Ci się właściwa. Nie bazuj na domniemaniach, tylko sprawdź, jak rzeczywiście komunikują się Twoi klienci. Wejdź na grupy i fora internetowe, na których wymieniają się opiniami, przeczytaj jeszcze raz uważnie maile od Twoich wcześniejszych klientów, obserwuj strony internetowe i profile Twojej konkurencji w social mediach. Zwróć szczególną uwagę na język, jakim są napisane komentarze użytkowników.

grupa docelowa

Uniwersalne reguły dobrego stylu

Istnieją oczywiście pewne uniwersalne reguły pisania tekstów w Internecie, które mogą stanowić punkt wyjścia w niemal każdej branż. Oto one:

  1. Pisz prosto i zwięźle. Długie i skomplikowane zdania w Internecie wcale nie brzmią „mądrzej”, a zamiast tego utrudniają czytanie. Nie skracaj niczego na siłę – ale miej z tyłu głowy, że tekst złożony z krótkich zdań czyta się łatwiej i szybciej.
  2. Opisuj fakty zamiast utartych zwrotów. Przykład: w miejsce popularnego ogólnika „traktujemy każdego klienta indywidualnie” napisz dokładnie, jak przebiega u Ciebie proces obsługi klienta. Fakty przekonują o wiele bardziej niż obietnice.
  3. Pisz o kliencie, a nie o sobie. Zamiast pisać, że „nasza firma działa w całej Polsce”, napisz raczej „skorzystasz z naszych usług w każdym miejscu Polski”. Klienta nie musi interesować zasięg działania firmy – znacznie bardziej interesuje go to, czy będzie mógł skorzystać z jej oferty w jego miejscowości i czy rozwiąże ona jego problem.
  4. Używaj strony czynnej zamiast biernej. Strona bierna skupia się na przedmiocie i buduje sztuczny dystans (dlatego jest często stosowana w urzędach). Strona czynna jest natomiast dynamiczna, bo mówi o czynnościach i działaniu – czyli o tym, co interesuje klienta. Dlatego zamiast pisać „Twoja paczka zostanie dostarczona” napisz „dostarczamy Twoją paczkę”, tak jakby dzięki Twojej firmie już była w drodze.
  5. Opowiadaj o korzyściach i rozwiązaniach problemów klienta, a nie tylko o samych usługach i produktach. Jeśli prowadzisz zakład mechaniczny, to klient doskonale wie, że naprawiasz samochody – dlatego pisz nie tylko o tym, że to robisz, ale także o tym, że dzięki Tobie klient będzie mógł już jutro wyjechać na zaplanowane wcześniej wakacje. Jeśli zaś sprzedajesz telewizory, to nie skupiaj się na tym, że ekran ma wysoką rozdzielczość – tylko na tym, że klient, kupując go od Ciebie, zobaczy więcej szczegółów w ulubionych filmach.

Dobrze napisany tekst na stronę WWW pełni jeszcze jedną ważną funkcję – pozycjonuje ją.

SEO – pamiętaj o podstawach optymalizacji

Gdy już opublikujesz swoją stronę, to warto zadbać o to, aby Twoi klienci mogli ją znaleźć. Służy do tego pozycjonowanie (SEO), czyli optymalizowanie strony i jej treści w taki sposób, aby pokazywała się możliwie wysoko na stronie wyników wyszukiwarki.

Na szczęście podstawy optymalizacji są dość łatwe i nie wymagają zaawansowanej wiedzy programistycznej, a w dodatku porządkują treść strony i ułatwiają jej znalezienie.

Słowa kluczowe

Przed zoptymalizowaniem treści (a najlepiej przed jej napisaniem) warto znaleźć i wypisać sobie słowa kluczowe, za pomocą których klienci mogą szukać Twojej strony.

Wypisz zarówno frazy ogólne, jak i te bardziej szczegółowe. Frazy ogólne to np. „mechanik samochodowy”, „warsztat samochodowy” czy „naprawa samochodów”. Tego typu frazy są jednak używane najczęściej, więc trudno się na nie wysoko wypozycjonować – dlatego tak ważne są też frazy z długiego ogona (tzw. frazy long tail), np. „ford mondeo naprawa rozrusznika” albo „czy można jeździć samochodem po powodzi”.

Frazy long tail to często w gruncie rzeczy zapytania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę; warto umieścić je w treści swojej strony, aby mogli ją odnaleźć po ich wpisaniu. Oczywiście staraj się to robić w taki sposób, aby tekst brzmiał naturalnie.

Tytuły i nagłówki

Frazy umieszczaj nie tylko w samym tekście, ale też w tytułach stron, tytułach artykułów i nagłówkach. Oznaczaj je na stronie jako nagłówki H1 (tytuł) i H2-H6 (śródtytuły). To bardzo ważny element optymalizacji strony i ustrukturyzowania tekstu, aby był bardziej czytelny.

Jeśli zamierzasz stworzyć stronę przy pomocy kreatora stron GetResponse, to zadanie będzie bardzo ułatwione, bo za jego pomocą możesz nie tylko łatwo ustawiać nagłówki, ale także umieszczać opisy ALT grafik i zdjęć i dodawać linki wewnętrzne w tekście, ułatwiające nawigację po stronie. Dzięki temu zrobisz duży krok w pozycjonowaniu Twojej strony.

Podsumowanie

To oczywiście tylko część pracy, którą należy wykonać, aby zbudować obecność w sieci. Te elementy są jednak o tyle ważne, że należy od nich zacząć jeszcze w trakcie budowania strony (a w zasadzie nawet przed). I choć ich wdrożenie wymaga trochę czasu, to praca nad tym bardzo się opłaci. Pamiętaj też, że nie musisz wykonywać ich perfekcyjnie przed opublikowaniem strony; na początku zrób tak, jak potrafisz, a z czasem poprawiaj, uzupełniaj i szlifuj. Systematyczna praca nad stroną i obecnością w sieci zaowocuje sukcesem – i będzie to Twój sukces.