Sport i crowdfunding to połączenie, o którym niejednokrotnie było głośno, także za sprawą pierwszych rekordów na polskim rynku crowdowym. Siłą finansowania społecznościowego są zaangażowani inwestorzy, a projekty sportowe i rekreacyjne skupiają wokół siebie liczne społeczności. Choć do tej pory ten rodzaj emisji był kojarzony najbardziej z finansowaniem klubów sportowych, może być także skuteczną formą finansowania rozwoju producentów sprzętu, oprogramowania czy dostawców usług – projektów, które wykazują nie tylko społecznościowy, ale także inwestycyjny potencjał.
Nowy ekspert w szeregach Crowdway
– Dołączenie do Crowdway mec. Dauermana znanego ze współpracy z najbardziej znanymi sportowcami w Polsce to dla nas kolejny krok w kierunku profesjonalizacji i przygotowanie do wyjścia poza granice naszego kraju. Pomimo statusu lidera na rynku cały czas chcemy podwyższać jakość pracy zespołu, a podjęcie współpracy z Tomaszem jest tego najlepszym przykładem – mówi Marcel Rowiński, prezes Crowdway.
Tomasz Dauerman to radca prawny z ponad 20-letnim doświadczeniem, tworzył prawo sportowe w Polsce. Jest prezesem Polskiego Komitetu Sportów Nieolimpijskich, przewodniczącym Komisji Sportu i Turystyki Business Centre Club oraz oficjalnym lobbystą w polskim parlamencie, gdzie wspiera procesy legislacyjne. Ma na swoim koncie ponad 250 publikacji, jest także wykładowcą akademickim. Założył portal internetowy prawosportowe.pl. Jest znany m.in. ze swojej roli mediatora sportowego, w której występował reprezentując polskich sportowców, w tym olimpijczyków.
– Cieszę się z dołączenia do Crowdway. Już wcześniej widziałem w obszarze sportu i rekreacji mocną potrzebę wsparcia projektów w docieraniu do potencjalnych inwestorów. Teraz będę mógł zapewnić takie wsparcie w profesjonalnym wydaniu, razem z zespołem lidera ECF w Polsce – komentuje Tomasz Dauerman.
Sport to też biznes
Zdaniem Pawła Komara, przewodniczącego rady nadzorczej i właściciela platformy Crowdway, warto zwracać uwagę nie tylko na społecznościowy charakter projektów sportowych i rekreacyjnych, ale też na potencjał biznesowy.
– Sport to ogromne emocje, ale też biznes, który potrafi wygenerować zyski i przyciąga inwestorów. W tej chwili na rynku ECF mówimy o finansowaniu społecznościowym do poziomu 1 mln euro, ale już niebawem, dla licencjonowanych platform, te kwoty będą mogły być wyższe. Daje to perspektywę połączenia ciekawych modeli biznesowych z większym dodatkowym kapitałem, czyli jeszcze szybszym budowaniem biznesu. Na świecie największe sukcesy odnoszą produkty, za którymi stoją znane nazwiska i które generują dla uczestników unikatową wartość w postaci emocji. Dziś to jest główny driver, który powoduje, że niektóre firmy odnoszą sukcesy, a inne już nie. Widzimy w tym dużą szansę na polskim rynku, bo jest to ogromny rynek, a emocji nie generuje już tylko Robert Lewandowski. Dużą szansę widzimy w e-sporcie i możliwości działań paneuropejskich, które pojawią się po zmianach przygotowywanych przez regulatora. Chcemy pokazać na naszej platformie, że biznesy sportowe poza rozrywką są w stanie generować zysk dla inwestorów i przy okazji być ciekawe – komentuje Paweł Komar.
– W Crowdway chcemy zapewnić współpracującym z nami emitentom usługi na najwyższym poziomie. Współpraca z ekspertem takim jak Tomasz Dauerman zapewni nam ten poziom wsparcia dla wszystkich projektów sportowych i rekreacyjnych. Tomasz swoim doświadczeniem będzie w stanie pomóc w ocenie potencjału danych inicjatyw – dodaje Marcel Rowiński.
Crowdway obecnie wspiera kampanie m.in. spółki Intenson – pioniera branży superfoods, czy Golden Eggs Studio, spółki gamingowej znanej m.in. z projektu “Vatican Gardens”, nazywanej popularnie „symulatorem papieża”.