Zdjęcie główne artykułu by negativespace.co
Pomysł na stworzenie spółki zajmującej się uzyskiwaniem rekompensat dla pasażerów okazało się strzałem w dziesiątkę, ponieważ profil jej działalności idealnie wpisał się w tendencje panujące na rynku. Opóźnionysamolot.pl odpowiedział na potrzeby Polaków, którzy z roku na rok latają coraz częściej. Jedni z nich traktują samolot jako narzędzie niezbędne do prowadzenia biznesu, inni jako środek transportu umożliwiający szybkie dotarcie na wymarzone wakacje. Wzrost liczby przelotów niestety nie zawsze odpowiada wzrostowi wiedzy na temat przysługujących nam praw. A im częściej podróżujemy, tym większe prawdopodobieństwo, że za którymś razem nasz samolot zostanie odwołany czy opóźniony.
– Skala problemu jest naprawdę duża. Szacujemy, że około 1,5-2% osób podróżujących samolotem w 2015 roku doświadczyło opóźnienia lub odwołania lotu. To aż pół miliona osób! W zależności od długości trasy poszkodowani mogli walczyć o rekompensatę finansową w wysokości od 250 nawet do 600 Euro – mówi Mec. Marcin Maciejewski, ekspert prawa lotniczego oraz Dyrektor Zarządzający marki Opóźnionysamolot.pl.
Nieprzyjemne przygody związane z podróżowaniem samolotem mogą zdarzyć się każdemu. Anulowanie lotu spotkało również dwóch prawników, a jednocześnie pasjonatów podróżowania. To zdarzenie skłoniło ich do połączenia sił, a następnie zajęcia się problemem łamania praw pasażerów przez linie lotnicze. W taki sposób powstała marka Opóźnionysamolot.pl reprezentowana przez zespół wyspecjalizowanych adwokatów w szeroko pojętym prawie cywilnym z uwzględnieniem prawa lotniczego. Jej nadrzędnym celem jest szerzenie świadomości prawnej podróżnych oraz wyrównywaniu dysproporcji pomiędzy konsumentem a przewoźnikiem, a tym samym pomoc pasażerom, których lot został odwołany lub opóźniony o co najmniej 3 godziny.
– Celem naszej działalności jest wsparcie pasażerów, którzy utracili połączenie lotnicze, ich lot został odwołany, opóźniony lub odmówiono im wejścia na pokład samolotu. Chcemy uświadomić wszystkich konsumentów, jakie mają prawa oraz w jaki sposób powinni do nich dochodzić – wyjaśnia Mec. Marcin Maciejewski.
Z zeszłorocznego raportu TNS Polska, przeprowadzonego dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, pt. „Konsument na wakacjach” wynika, że Polacy posiadają niską świadomość na temat przysługujących im praw. Zaledwie co piąty konsument wie, ile czasu ma np. na złożenie reklamacji niewłaściwie wykonanych usług. W przypadku rekompensaty związanej z odwołanym lub opóźnionym samolotem jest to aż 10 lat. Jak widać, grunt to mieć świadomość, jak przeszkody związane z lataniem zmienić na korzyści finansowe.
Z Rozporządzenia (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. wynikają przepisy regulujące zasady przyznawania rekompensat finansowych oraz pomoc. Ze wspomnianych przepisów prawa dowiadujemy się również o obowiązkach przewoźnika związanych z opieką nad poszkodowanym pasażerem.
– Niezależnie, czy linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność za zdarzenie, mają podstawowe zobowiązania wobec pasażera, którego lot został odwołany bądź opóźniony o więcej niż 2 godziny. Przewoźnik ponosi obowiązek do opieki nad pasażerem w postaci posiłków i napojów – w adekwatnym wymiarze do czasu oczekiwania na lot, nocleg w hotelu, kiedy alternatywny lot przypada na kolejny dzień, transport do i z lotniska oraz dwie darmowe rozmowy telefoniczne. Oprócz tego jest zobligowany zaoferować poszkodowanemu alternatywne połączenie do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie, włączając przewoźników konkurencyjnych – wyjaśnia Mec. Marcin Maciejewski.
W przypadku odwołania czy opóźnienia lotu o co najmniej 3 godziny, ważne jest to, aby swoją sprawę powierzyć profesjonalistom. Na rynku działają firmy odszkodowawcze, jednakże rzadko w nich pracują osoby z ukończoną aplikacją adwokacką, a tym samym kompleksową wiedzą niezbędną do skutecznego dochodzenia roszczeń swoich klientów. Wybór wyspecjalizowanych adwokatów jest ważny, ponieważ przewoźnicy bardzo często powołują się na nieprawdziwe wymówki w postaci tzw. siły wyższej, czyli nadzwyczajnych okoliczności odwołania lotu w celu uniknięcia wypłaty rekompensaty.