Odbiór osobisty i paczkomaty: Co wybrać, by oszczędzić czas i pieniądze?

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Udostępnij:

Porównywarka cen idealo.pl sprawdziła, ile polskich sklepów internetowych oferuje odbiór osobisty zamówionych produktów w sklepie lub różnego rodzaju punktach odbioru oraz paczkomatach. W badaniach przeanalizowano również wady i zalety poszczególnych rozwiązań pod względem m.in kosztów.

Odbiór osobisty możliwy w większości polskich sklepów

Paczkomaty oraz system Click & Collect to rozwiązania e-commerce, które powstały za granicą, jednak wyniki badań idealo świadczą o tym, że Polacy nie tylko chętnie z nich korzystają, lecz również stosują je w praktyce częściej, niż inne uwzględnione w raporcie kraje. Aż 78% rodzimych sprzedawców dostarcza zamówione towary do paczkomatów lub punktów odbioru bądź umożliwia osobiste odebranie w stacjonarnej siedzibie sklepu.

Dostawę towarów do punktów odbioru lub przekazywanie zamówień w sklepie oferuje swoim klientom także większość niemieckich sklepów – z 76% plasują się one na drugim miejscu. Również w przypadku Wielkiej Brytanii (68%) oraz Francji (61%) jest to wciąż połowa sklepów. Trend ten zdaje się natomiast wciąż być mało popularny we Włoszech, gdzie jedynie w 34% przypadków możliwy jest osobisty odbiór towarów. W Hiszpanii natomiast, gdzie jest to możliwe jedynie w 26% z uwzględnionych w badaniu sprzedawców, mimo niskiego wyniku rozwiązanie to dynamicznie zyskuje na popularności. „W porównaniu z rokiem 2015 widoczny jest wyraźny wzrost liczby sklepów oferujących alternatywne adresy dostawy”, mówi Laura Sales, PR Manager idealo.es. „Na początku 2016 roku już ponad 20% więcej sklepów umożliwia przekazanie przesyłki do paczkomatów znajdujących się w pobliżu stacji metra w Barcelonie. Kolejnymi miastami, w których Correos planuje rozszerzenie tej działalności, są również Madryt, Walencja oraz Malaga”.

Odbiór na poczcie daleko za paczkomatami

Z badań idealo wynika, że możliwość samodzielnego odbioru zamówionych towarów oferuje konsumentom coraz więcej sklepów internetowych. W porównaniu z 2015 rokiem zanotowano pod tym względem 6-procentowy wzrost z 72% na 78%. Wśród oferowanych przez sprzedawców form dostawy szczególnie wyróżnia się odbiór osobisty w sklepie, na poczcie, w kiosku lub na stacji benzynowej. Najczęściej, bo w aż 65% sklepów są to jednak paczkomaty InPost.

Zaraz za paczkomatami znajduje się odbiór osobisty w sklepie stacjonarnym, magazynie sklepu lub specjalnym punkcie odbioru – możliwość taką oferuje 61% sprzedawców. U polskich sprzedawców znacznie rzadziej znaleźć można inne formy odbioru zamówionych towarów. Wśród nich znalazło się pobranie przesyłki w placówce Poczty Polskiej z 16% oraz odbiór w kiosku w ramach usługi Paczka w Ruchu (14%) oraz na stacji benzynowej. Stacja z Paczką współpracuje z 9% polskich sprzedawców. W jednym ze zbadanych sklepów oferowany był także odbiór zamówienia w Strefie paczki DPD.

Zamów online, odbierz w sklepie i oszczędzaj

Wielu handlowców prowadzi sprzedaż wielokanałową i oprócz sklepu stacjonarnego posiadają oni również internetowy. W takiej sytuacji często praktykowaną usługą jest Click & Collect, czyli „kliknij i odbierz”. Oznacza to oferowaną konsumentom możliwość zamówienia produktów online i odebrania ich w sklepie. Jest to zdecydowanie najtańsza z form dostawy produktu. Jedynie w czterech ujętych w badaniach idealo sklepów konsumenci zobowiązywani zostali do poniesienia za nią kosztów, wynoszących w tych przypadkach od 8,90 zł do 20,00 zł. Często za taką opłatą kryje się koszt dostarczenia produktu z magazynu do odpowiedniego punktu odbioru.

Decydując się na taką formę odbioru zamówienia trzeba pamiętać o tym, że sklep, w którym znajduje się zamówienie, może mieć swoje filie jedynie w wybranych miastach. Wśród zbadanych przez idealo sklepów oferujących odbiór osobisty, zaledwie niewiele ponad 20% umożliwia odbiór towarów w całej Polsce lub w większej ilości miast. W pozostałych przypadkach są to poszczególne miejscowości, wśród których przodują Warszawa, Białystok, Poznań i Wrocław. Dodatkową zaletą odbioru zamówienia w sklepie (lecz nie – jak w wielu przypadkach – w punkcie odbioru osobistego) jest możliwość sprawdzenia, czy wybrany produkt spełnia nasze oczekiwania.

InPost najpopularniejszy w Polsce

Najpopularniejszą formą osobistego odbioru zamówienia są paczkomaty InPost. Zainteresowanie nimi wciąż rośnie. Podczas gdy w 2015 roku przesyłkę do nich prowadziło 58% sklepów, obecnie jest ich już 65%, przez co InPost znacznie zostawia w tyle pozostałych oferentów świadczących tego typu usługi. Ich zaletą jest bez wątpienia wygoda – przesyłki pozostawione w paczkomatach można odbierać w dowolnie wybranym momencie i miejscu. Należy jednak pamiętać o tym, że paczka będzie czekała na odbiór nie dłużej niż 72 godziny.

Paczkomaty mają jednak ograniczoną pojemność, przez co nie nadają się do dostarczania przesyłek o dużych gabarytach. Ponadto taka forma dostawy wiąże się ze stosunkowo wysokimi kosztami, sięgającymi 17,90 zł. W zależności od sklepu, wartości zamówienia oraz wielkości paczki, cena może być różna, zaś średni koszt dostarczenia przesyłki do paczkomatu wynosi 8,18 zł, co sprawia, że InPost plasuje się na drugim miejscu najdroższych usługodawców ujętych w analizie idealo.

Listę ponad 1 600 paczkomatów InPost w okolicy możecie znaleźć tutaj.

Ciekawym jest fakt, że InPost jako prywatny dostarczyciel poczty znacznie częściej współpracuje ze sklepami internetowymi niż Poczta Polska. Dominacja ta widoczna była w badaniach idealo już rok temu. InPost wybierany był przez 58% sprzedawców, podczas gdy Poczta Polska – w 34%. W aktualnej analizie idealo sprawdzono, ile sklepów oferuje dostawę produktów w ramach usługi „Odbiór w placówce”. Oznacza to, że zamówienie przesyłane jest nie bezpośrednio na adres konsumenta, lecz do specjalnego punktu odbioru w placówkach Poczty Polskiej. Możliwość takiej dostawy oferuje jednak 16% zbadanych przez idealo sklepów.

Według informacji podanych przez portal Evigo.pl, w 2016 roku Poczta Polska planuje otwarcie kolejnych 2-3 tysięcy punktów odbioru paczek. Wśród nich ma być więcej możliwości dostarczenia zamówień na współpracujące z Pocztą Polską stacje benzynowe Orlen. Planowany jest też rozwój urządzeń samoobsługowych.

Lokalizację placówek Poczty Polskiej realizujących usługę „Odbiór w punkcie” znajdziecie na interaktywnej mapie na stronie placowki.poczta-polska.pl. Średnia cena dostawy do placówek Poczty Polskiej w przeprowadzonym w lutym badaniu idealo wynosiła 7,49 zł. Po wprowadzonych 1 marca podwyżkach mogła ona jednak ulec znacznej zmianie.

Odbiór w kiosku lub na stacji benzynowej: Paczka w Ruchu i Stacja z Paczką

W minionym roku podobną strategię obrała sieć kiosków Ruch, której celem jest stworzenie znaczącej konkurencji w zakresie dostaw w e-commerce. Rzeczywiście, w badaniach idealo widać wyraźny wzrost zainteresowania tego typu usługami. Przesyłkę do kiosków w ramach usługi Paczka w Ruchu w 2015 roku oferowało zaledwie 4% sklepów, podczas gdy obecnie jest ich już 14%.

Zaletą przesyłania zamówień do kiosków Ruch jest bez wątpienia ich zagęszczenie na terenie Polski oraz konkurencyjna cena, w zależności od sklepu i wartości zamówienia wahająca się od 0,00 zł do 15,00 zł. Na tle innych sprawdzonych przez idealo rozwiązań jest to też najtańsza – zaraz po odbiorze osobistym w sklepie – forma dostawy zamówionych w sklepach internetowych produktów. Średni koszt dostawy w ramach Paczki w Ruchu wynosi 5,72 zł.

Obecnie na terenie Polski znajduje się 2 000 punktów sieci Ruch, w których możliwy jest odbiór przesyłek. Ich lokalizacje znajdziecie tutaj.

Współpracę w kwestii dostawy przesyłek nawiązała z Pocztą Polską także sieć stacji paliw Orlen. Usługa Stacja z Paczką działa na podobnej zasadzie jak Paczka w Ruchu – konsumenci mogą wybrać tę opcję wśród form dostawy i odebrać zamówienie na stacji benzynowej. Możliwość ta cieszy się jednak najmniejszą popularnością wśród zbadanych przez idealo sprzedawców. Usługę tę oferuje jedynie 9% uwzględnionych w badaniach sklepów internetowych. Jest to również najdroższa z przenalizowanych przez idealo form dostawy. Choć jej cena w zależności od sklepu i wartości zamówienia waha się między 0,00 zł a 12 zł, średnia cena przesyłki do stacji paliw wynosi 8,72 zł.

Listę 900 stacji paliw Orlen objętych tą usługą znajdziecie tutaj.

Oszczędność pieniędzy w sklepie, oszczędność czasu w paczkomatach

Wyniki badań idealo wyraźnie wskazują na wysokie zainteresowanie Polaków dostawą zamówienia w inne miejsce niż adres zamieszkania. Jest to z całą pewnością trend służący wygodzie konsumentów. W Polsce istnieje szereg możliwości odbioru towarów, wśród których łatwo znaleźć jest dogodne i praktyczne rozwiązanie. Oprócz wygody warto jednak uwzględnić kwestie praktyczne. Gwarancją oszczędności i rozwiązaniem dla sceptyków jest bez wątpienia odbiór osobisty w sklepie – w ogromnej większości przypadków jest to usługa darmowa i w najwyższym stopniu umożliwiająca przyjrzenie się zamówionym towarom oraz ich ewentualny zwrot.

Osobom, którym w ciągu dnia brakuje czasu na odebranie paczki, warto natomiast polecić Paczkomaty i Stację z Paczką – jako jedyne umożliwiają one odbiór zamówienia przez całą dobę. Należy jednak również pamiętać o tym, że przesyłki czekają na odbiór jedynie przez określony czas. W przypadku Paczkomatów są to 72 godziny, zaś na stacjach paliw Orlen – 5 dni. Dokonując zamówień jest jednak w czym wybierać – większość sklepów udostępnia swoim klientom więcej niż jedną z wymienionych w badaniach idealo usług. Najczęściej są to dwie (28%) możliwości do wyboru, zaś trzy – w 15% sklepów. W poszczególnych przypadkach opcji do wyboru jest nawet jeszcze więcej.

fot. pixabay.com