Współpraca startupów i korporacji jest bardzo złożonym działaniem niosącym za sobą wiele wyzwań oraz wymaga sporej pracy obu stron. Jedną z kluczowych kwestii jest transparentność, czyli jasna komunikacja, również na samym początku, czego potrzebuje zarówno organizacja, jak i startup.
Zespół Huge Thing we współpracy z PFR Ventures postanowił pomóc organizacjom w mocniejszym zaakcentowaniu swojej otwartości na startupy i komunikacji oferowanych możliwości współpracy.
Pierwsza edycja Huge Innovators’ Map obejmuje 20 firm poszukujących innowacji w takich obszarach jak RetailTech, MarTech, FinTech, CleanTech i wielu innych.
– Jedną z misji jakie stawiamy sobie jako Huge Thing jest łączyć i wspierać. Na co dzień współpracujemy zarówno ze startupami, jak i korporacjami, którym pomagamy wdrażać i szukać innowacji. Stworzenie Huge Innovators’ Map było dla nas naturalnym pomysłem, odpowiedzią na wiele pytań startupów, m.in. z kim i na jakim etapie rozwoju produktów można współpracować. Co więcej, mamy nadzieję, że nasza mapa ułatwi też pracę korporacjom, do których będą trafiać zdecydowanie bardziej dopasowane startupy – komentuje inicjatywę Zuzanna Kowala, Innovation Manager w Huge Thing. – Każda organizacja inaczej podchodzi do zagadnienia innowacji, proponując różne formy współpracy. Od partnerstwa biznesowego, po inwestycję. Warto, żeby startupy wiedziały czego mogą oczekiwać, dzięki czemu cały proces może przebiegać sprawniej – dodaje.
Formy współpracy
Preferowane są różne formy współpracy, tak samo jak i etapy rozwoju rozwiązań oferowanych przez startupy, na jakich taka kooperacja jest możliwa. Spośród 20 organizacji ukazanych na mapie, osiemnaście z nich wyraża zainteresowanie startupami posiadającymi minimum MVP, z czego cztery z nich – Grupa Żabka, Saint-Gobain, PZU oraz InPost – rozważają współpracę z osobami, których projekt jest na etapie pomysłu lub koncepcji.
– Na polskim rynku jest wiele dużych przedsiębiorstw zainteresowanych rynkiem start-upów. Niestety, dotychczas jedynie nielicznym firmom udało się przekuć to zainteresowanie w ustrukturyzowane programy, które dawałyby korzyść obu stronom. Wierzę, że w najbliższym roku pojawi się więcej inwestycji ze strony lokalnych korporacji. Pracujemy w tym zakresie nad rozwiązaniami, które pobudzą polski rynek Corporate Venture Capital. Niezależnie, dobre praktyki współpracy na linii startup i korporacja kształtują się już teraz w firmach, które można znaleźć na naszej mapie – komentuje Jan Niedbalski, Investment Associate w PFR Ventures.
Pełna wersja raportu
Raport „Współpraca Startupów i Korporacji” opracowany przez zespół Huge Thing, we współpracy z PFR Ventures, skupia się na analizie samego procesu współpracy. Na blisko stu stronach autorzy rozkładają na czynniki pierwsze całą współpracę innowacyjnych spółek z dużymi organizacjami. Dokładnie przeanalizowane i opisane zostały wszystkie etapy procesu, od samego przygotowania przez złożenie oferty, aż po wdrożenie wspólnych działań. Autorzy w publikacji zawarli też wiele rekomendacji skierowanych do startupów oraz korporacji, które pozwolą im sprawniej realizować procesy związane z obustronną współpracą.
– Współpraca spółki tworzącej innowacyjne technologie z korporacją kierującą się szeregiem procedur i zasad jest zawsze ogromnym wyzwaniem. Wymaga proaktywnego podejścia oraz motywacji obu stron. Nasz raport jest swojego rodzaju przewodnikiem zarówno dla startupów jak i dużych organizacji. Wskazujemy kluczowe elementy ich współpracy, a także szereg rekomendacji wynikających z naszego wieloletniego doświadczenia w tym obszarze – komentuje publikację Maryla Wojcieszek z zespołu Huge Thing.
Pełna wersja mapy i raportu bezpłatnie dostępna jest 👉 tutaj.