Adaptive Vehicle – student z Polski stworzył innowacyjny samochód przyszłości

Dodane:

Julia Gugniewicz Julia Gugniewicz

Adaptive Vehicle – student z Polski stworzył innowacyjny samochód przyszłości

Udostępnij:

Adaptive Vehicle to futurystyczne auto, którego pomysłodawcą jest Kordian Mańkowski. Projekt, który początkowo był częścią praktyczną pracy magisterskiej studenta, może zrewolucjonizować polskie (i nie tylko) drogi.

Adaptive Vehicle to uniwersalny i osobisty środek lokomocji. Dzięki adaptacyjności formy pojazd może spełniać oczekiwania szerszej grupy docelowej odbiorców. Wielofunkcyjność i wysoka jakość wykonania mają na celu zmniejszenie globalnej produkcji samochodów osobowych oraz obniżenie związanej z nią emisji szkodliwych dla środowiska substancji.

Pomysł

Kordian Mańkowski od 7 lat prowadził swój własny warsztat samochodowy, więc zamiłowanie motoryzacją nie jest przypadkowe. W ramach dyplomu licencjackiego Mańkowski zbudował motocykl, więc przy okazji pracy magisterskiej szukał już większego wyzwania.

Wtedy też, po badaniach rynkowych i analizie grupy docelowej, narodził się pomysł na stworzenie Adaptive Vehicle, który jest nowym rodzajem środka lokomocji. Dzięki posiadaniu własnego warsztatu samochodowego, Kordian Mańkowski mógł pozwolić sobie na własnoręczne zbudowanie prototypu pojazdu.

Łącznie prace nad projektem trwały 3 lata.

Dwa tryby

Futurystyczne auto Kordiana Mańkowskiego cechuje się dwoma trybami jazdy: pozamiejskim, lub inaczej sportowym, oraz miejskim. W zależności od trybu, zmianie ulega rodzaj napędu, rozstaw osi, całkowita długość, środek ciężkości i promień skrętu.

W trybie sportowym pojazd zasilany jest silnikiem spalinowym pozwalającym osiągnąć prędkość powyżej 150 km/h. Bryła pojazdu ma charakter sportowy i wpływa korzystnie na bezpieczeństwo przy dużych prędkościach. Odchylona pozycja kierowcy pomaga wygodnie pokonywać dłuższe dystanse.

Z kolei w trybie miejskim pojazd znacznie zmniejsza swoje gabaryty. Rozstaw osi skraca się o 100 cm. Ma to kluczowe znaczenie podczas poruszania się po ciasnych uliczkach centrów miast oraz ułatwia parkowanie. Zmienia się również kąt nachylenia całej kabiny oraz pozycja foteli. To właśnie w tym ustawieniu, przez podnoszoną przednią szybę, następuje wsiadanie. W tej formie pojazd nie przekracza 240 cm długości.

Pojazd w trybie miejskim napędzany jest silnikiem elektrycznym, który rozpędzania maszynę do prędkości 50 km/h. Zerowa emisja spalin pozwala na użytkowanie pojazdu nawet w ścisłych centrach miast. Kluczowa dla komfortu użytkowania jest w tym przypadku dobra widoczność oraz pionowa pozycja kierowcy.

Co istotne, dzięki unikalnej konstrukcji bryły zapewniającej ułatwiony dostęp, osoby niepełnosprawne i starsze mają również możliwość korzystania ze sportowego trybu pojazdu.

Plany na przyszłość

Jak przyznaje Kordian Mańkowski, jego największym marzeniem jest masowa produkcja swojego składanego pojazdu. Obecnie pracuje nad drugą wersją przygotowaną do produkcji, która będzie już w pełni elektryczna i jednocześnie niższa w trybie sportowym oraz krótsza w wersji miejskiej.