[Aktualizacja 22.11.2024 – sprostowanie przesłane przez Fundację Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp”:]
Nieprawdziwymi informacjami zawartymi w artykule z dnia 14 listopada 2024 r. pt. Akceleracja startupów czy eskalacja problemu: kto był pierwszy z nazwą „Startup Booster”? są:
- Informacja jakoby wystosowane przez Fundację Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój Startup” wezwanie było „nieoczekiwane” i „nikt nie mógł spodziewać się takiego obrotu spraw” – Fundacja używa oznaczenia „Startup Booster” od 2019 roku, więc podmioty bezprawnie korzystające z tego oznaczenia mogły spodziewać się, że Fundacja nie będzie bezterminowo tolerowała naruszania jej własności intelektualnej;
- Powodem wysłania wezwań przez Fundację Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp” nie jest zgłoszenie znaku słowno-graficznego „Startup Booster” jak twierdzi autor w publikacji, a bezprawne naruszanie własności intelektualnej Fundacji stanowiące czyn nieuczciwej konkurencji;
- Pani Helena Dawydko nie jest Menagerką projektu Startup Booster;
- Pan Włodzimierz Pochtar nie prowadzi wykładów w ramach projektu Startup Booster.
Informacjami nieprecyzyjnymi zawartymi we wskazanym artykule są:
- Twierdzenie, że „operacyjna działalność „Startup Booster” to przede wszystkim szkolenia marketingowe – ale odnoszące się raczej do tego podstawowego poziomu umiejętności komunikacyjnych (szkolenia z Canvy, przybliżanie elementarnych zagadnień strategicznych czy pojęć typu ambient marketing czy persony w marketingu)”. W ramach projektu Startup Booster Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp” oferuje nie tylko szkolenia, ale też warsztaty i konsultacje. Tematyka i zakres merytoryczny szkoleń są obliczone na zachęcenie możliwie szerokiego grona odbiorców do wzięcia udziału. Nasi szkoleniowcy mogą zidentyfikować potrzeby uczestników i zaproponować udział w indywidualnych konsultacjach, które są najważniejszym, najbardziej wyspecjalizowanym i spersonalizowanym produktem oferowanym przez Fundację w ramach projektu Startup Booster. Zaawansowane zagadnienia z zakresu akceleracji startupów, marketingu czy biznesu są omawiane z zainteresowanymi właśnie w trakcie konsultacji indywidualnych;
- Twierdzenie, że „ostatnimi czasy w programie „Startup Booster” pojawiły się takie zajęcia jak medytacje i trening autogenny Schultza (mający pomóc w kontroli własnego układu nerwowego i będący autosugestią stanu zbliżonego do hipnozy) czy malowanie kubków”. Artykuł nieprecyzyjnie opisuje, że projekt Startup Booster oferuje takie zajęcia jako istotną gałąź swojej działalności. Tymczasem, celem opisanych zajęć (warsztatów) jest stworzenie uczestnikom okazji do networkingu i nawiązania relacji z uczestnikami szkoleń poza sztywną formułą. Ponadto atrakcyjna i luźna tematyka warsztatów pozwala prowadzącym na prezentowanie istotnych i zaawansowanych zagadnień szkoleniowych w przystępnej dla odbiorców formie. Warsztaty są chętnie wybieraną formą uczestnictwa w projekcie Startup Booster właśnie ze względu na ich pozornie trywialną czy egzotyczną tematykę. Na rynku jest olbrzymie zapotrzebowanie również na takie metody rozwoju i akceleracji startupów;
- Zawarta w tytule publikacji sugestia jakoby działania Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój Startup” polegające na próbie ochrony przysługujących jej praw mogły stanowić „eskalację problemu”. Wręcz przeciwnie: działania Fundacji są obliczone na deeskalację problemu i polegają na wezwaniu do zaprzestania popełniania czynów nieuczciwej konkurencji.
Michał Jeziorski
Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości
„Twój StartUp”
[Artykuł, 14.11.2024]
Fundacja mówi: stop
Pierwsze było pismo od pełnomocnika Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp”. Pierwsze i nieoczekiwane: nikt nie mógł spodziewać się takiego obrotu spraw. Adresaci pisma – zespoły prowadzące programy akceleracyjne w ramach programu PARP Startup Booster Poland – zostali wezwani do tego, aby przestać używać oznaczenia „Startup Booster”. W opinii pełnomocnika Fundacji, akceleratory w ten sposób dopuszczają się „czynów nieuczciwej konkurencji”. To z kolei dlatego, że znak towarowy słowno-graficzny „Startup Booster” (czyli dokładnie ten zwrot, którym PARP nazwała swój program) miał zostać przez Fundację zgłoszony w Urzędzie Patentowym.
PARP mówi: sprawdzam
Taka korespondencja musiała wywołać dezorientację w akceleratorach. Zwłaszcza że akceleratory są zobligowane przez PARP do stosowania oznaczenia „Startup Booster”. Reakcja zespołów była więc szybka: po wymianie informacji między poszczególnymi akceleratorami i uspokojeniu emocji, napisano do PARP z prośbą o wyjaśnienie sytuacji i wskazanie metody postępowania.
Czytaj także: Chcemy wygrywać i dużo wymagamy od siebie. To atut naszego ekosystemu – Marcin Seniuk, dyrektor Departamentu Rozwoju Startupów PARP
W imieniu PARP odpowiedział Jacek Bukowicki, ekspert z Departamentu Rozwoju Startupów i pełniący funkcję project officera programów akceleracyjnych. W swoim piśmie (jego treść publikujemy poniżej) zawarł informację, że PARP „analizuje sprawę pod kątem właściwej reakcji prawnej” oraz „prowadzi ustalenia z Instytucją Zarządzającą FENG” w celu współpracy z Urzędem Patentowym. Bukowicki zobowiązuje się do przekazania dalszych ustaleń, a także prosi akceleratory o udostępnienie informacji o planowanych przez nie działaniach.
Treść maila od Jacka Bukowickiego (pisownia oryginalna):
Szanowni Państwo,
uzyskaliśmy informacje o pismach odbieranych przez poszczególne akceleratory programu Startup Booster Poland, w których pełnomocnik Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp” formułuje wezwanie do zaprzestania popełniania czynów nieuczciwej konkurencji polegających na używaniu oznaczenia „Startup Booster” w działalności prowadzonej przez akceleratory. Wezwanie poparte jest informacją o zgłoszeniu przez ww. fundację znaku towarowego słowno-graficznego „Startup Booster” do Urzędu Patentowego RP.
Uprzejmie informuję, że analizujemy sprawę pod kątem właściwej reakcji prawnej. Równolegle prowadzimy ustalenia z Instytucją Zarządzająca FENG, która deklaruje podjęcie odrębnych działań w sprawie we współpracy z Urzędem Patentowym. Powiadomimy Państwa niezwłocznie o ewentualnych dalszych krokach. Jednocześnie będę zobowiązany za wszelkie informacje o planowanych przez Państwa działaniach bądź stanowiskach oraz przekazanie mailem zwrotnym kopii (skanu) otrzymanego wezwania celem skompletowania akt sprawy.
Pozostajemy otwarci na kontakt i dalsze ustalenia.
Pozdrawiam,
Jacek Bukowicki
Marketing, medytacje i rękodzieło
Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp” została założona w grudniu 2012 roku. Funkcję prezesa od 2015 roku pełni Michał Jeziorski, absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego i doktorant studiów doktoranckich Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego.
Czytaj także: Jak promować akcelerator i skutecznie rekrutować startupy?
Na stronie Fundacji jest zakładka „Startup Booster” – dowiedzieć się z niej można, że w ramach programu realizowanego przez Fundację organizowane są „szkolenia, konsultacje i warsztaty online oraz face to face z zakresu rozwoju biznesu, marketingu i psychologii”. Menagerką projektu – jak można dowiedzieć się z serwisu LinkedIn – jest Helena Dawydko.
Ekspertami programu są Iwona Bates, prowadzi szkolenia i konsultacje z mediów społecznościowych) i Kacper Głąbowski. Wykłady dot. sprzedaży i marketingu prowadzi także Włodzimierz Pochtar.
Operacyjna działalność „Startup Booster” to przede wszystkim szkolenia marketingowe – ale odnoszące się raczej do tego podstawowego poziomu umiejętności komunikacyjnych (szkolenia z Canvy, przybliżanie elementarnych zagadnień strategicznych czy pojęć typu ambient marketing czy persony w marketingu). Ostatnimi czasy w programie „Startup Booster” pojawiły się takie zajęcia jak medytacje i trening autogenny Schultza (mający pomóc w kontroli własnego układu nerwowego i będący autosugestią stanu zbliżonego do hipnozy) czy malowanie kubków.
Stanowisko PARP
Poniżej przedstawiamy odpowiedzi PARP na przesłane przez nas pytania:
Jak długo stosowany jest przez Państwa oznaczenie „Startup Booster”? Kiedy po raz pierwszy użyli go Państwo w przestrzeni publicznej?
„Startup Booster Poland” to oficjalna nazwa działania 02.28. FENG – Startup Booster Poland w programie Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021-2027, w ramach którego zaplanowano programy akceleracyjne dla startupów. Szczegółowy Opis Priorytetów FENG, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR), uwzględniający ww. nazwę, został opublikowany przez MFiPR 17 stycznia 2023 r., co oznacza, że od tego dnia nazwa ta funkcjonuje w obrocie i PARP jako Instytucja Pośrednicząca odpowiedzialna za realizację tego działania posługuje się tą nazwą.
Pierwszy konkurs na wybór operatorów programów akceleracyjnych pod nazwą „Startup Booster Poland” został ogłoszony przez PARP 24 maja 2023 r.
W wyniku rozstrzygnięcia konkursu 23.01.2024 wybrano 17 operatorów, z którymi PARP zawarła umowy o dofinansowanie. Aktualnie wszyscy operatorzy rozpoczęli realizację programów i są zobowiązani oznaczać źródła finansowania projektu, tj. środków działania 2.28 FENG „Startup Booster Poland”. Niektórzy operatorzy przyjęli za tytuł projektu frazy nawiązujące do swojej oraz nazwy ww. działania, np.: „Unicorn Hub Startup Booster”, „Huge Thing Startup Booster”, „Uniwersytet SWPS – Startup Booster for Social Impact”, „Technopark Kielce Startup Booster Poland (TK Startup Booster)”, „Startup Hub: Poland Booster”.
Czy przedstawiciele Fundacji kontaktowali się z Państwem w sprawie praw własności do zastrzeżonego znaku „Startup Booster”?
Przedstawiciele Fundacji nie kontaktowali się z PARP. Przedmiot zgłoszenia, o którym piszecie Państwo w artykule (tj. znak towarowy słowno-graficzny) nie jest jeszcze objęty ochroną prawną (nie jest „zastrzeżony”).
Czy zaistniała sytuacja jest dla Państwa zaskoczeniem?
PARP spotyka się z różnymi praktykami i zachowaniami niektórych przedsiębiorców i w tym kontekście nie postrzega zachowania Fundacji w kategoriach zaskoczenia. Zwracamy uwagę na oczywistą bezzasadność zarzutów formułowanych wobec akceleratorów w wezwaniach Fundacji i rozdźwięk pomiędzy okolicznościami wskazywanymi w wezwaniach a stanem faktycznym sprawy.
Jakie kroki podjęli Państwo po uzyskaniu informacji o żądaniach Fundacji?
Po uzyskaniu informacji o wezwaniach odbieranych przez poszczególne akceleratory przedstawiliśmy wszystkim beneficjentom wstępne stanowisko PARP oraz przedstawiliśmy sprawę MFiPR jako Instytucji Zarządzającej FENG celem podjęcia dalszych kroków. W razie potrzeby, PARP będzie podejmować działania przewidziane przepisami prawa.
Stanowisko Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości „Twój StartUp”
Do Fundacji przesłaliśmy następujące pytania:
- Kiedy w Urzędzie Patentowym zastrzegli Państwo znak słowno-graficzny „Startup Booster”?
- Kiedy zorientowali się Państwo, że PARP korzysta z określenia „Startup Booster”?
- Czy przed kontaktem z akceleratorami, podjęli Państwo próbę kontaktu z PARP w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji?
- Czego oczekują Państwo od akceleratorów i od PARP? Jakie kolejne kroki zamierzacie Państwo podjąć?
- Ubiegali się Państwo kiedyś o dotację od PARP na prowadzenie projektów dla startupów?
- Czy przed wysłaniem pism do akceleratorów, Fundacja podjęła próbę kontaktu z PARP w celu wyjaśnienia kwestii znaku „Startup Booster”?
- Kiedy Fundacja po raz pierwszy zorientowała się o tym, że „Startup Booster” jest stosowany jako nazwa programu prowadzonego przez PARP?
- Czy Helena Dawydko była menagerką projektu Startup Booster? Jeśli tak, to w jakim okresie?
- Jaka jest rola Włodzimierza Pochtara w projekcie Startup Booster?
Do tej pory nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi.