Na zdjęciu: Jack Ma, założyciel Alibaba Group | fot. Alibaba Group
Współpraca
Propozycja kupna reszty udziałów została już przedstawiona wszystkim współwłaścicielom Ele.me.
Pierwsza inwestycja Alibaba w Ele.me miała miejsce w 2016 roku. W minionym podwojono ją i osiągnięto tym samym poziom miliarda dolarów. Ele.me ugruntowało swoją pozycję jednej z największych chińskich platform zamawiania żywności, kiedy w sierpniu 2017 roku. wchłonęło konkurencyjną firmę należącą do Baidu. Wyjaśnia to, w jaki sposób Baidu stało się inwestorem Ele.me.
Wycena
Jeśli transakcja dojdzie do skutku, to zgodnie z informacjami podawanymi przez Bloomberg, wartość Ele.me może osiągnąć 9,5 mld dolarów. Dałoby to przewagę Alibaba nad Tecent. Obaj giganci działają teoretycznie w różnych branżach, jednakże ich konkurencja skupia się w sektorze inwestycji w startupy. Działalność Alibaba to przede wszystkim handel elektroniczny, zaś Tecent to media społecznościowe i gry.
Strategia działania Tencent opiera się zazwyczaj na podejściu inwestycyjnym, podczas gdy Alibaba stawia od razu na kupowanie i przejmowanie firm. Dotychczas zrobił tak z Weibo, Youku Tudou i UC Web.
Konkurencja
Kluczową firmą Tencenta w przypadku dostawy żywności jest Meituan Dianping. Firma ta powstała poprzez połączenie się dwóch największych chińskich platform w 2015 roku. Dodatkowego smaku rywalizacji Alibaba i Tencent dodaje fakt, że Alibaba krótko posiadał udziały w połączonym podmiocie. Alibaba wspierał przed fuzją Meituan, zaś w Dianping dużo inwestował Tencent. Alibaba jednak postanowił sprzedać swój udział w Meituan Dianping na początku 2017 r. Dzięki temu miał możliwość podwojenia inwestycji w Ele.me.
Zakładając, że Alibaba odniesie sukces dzięki swojej najnowszej ofercie, Ele.me stanie się częścią „nowego handlu detalicznego”, który ma połączyć najlepsze cechy handlu elektronicznego z detalicznym trybem offline.