– Zowie złapało wyraźnie widoczny moment pędu, rozwijając zaawansowaną i jednocześnie prostą w obsłudze platformę z chatbotami. Rozwój rynku e-commerce i rosnące wydatki konsumentów na całym świecie sprawiają, że Zowie duży potencjał wzrostu, dalszego zdobywania klientów i rozwoju biznesu na globalną skalę – mówi John Curtius, partner w Tiger Global.
Zowie to polski startup, który umożliwia sklepom internetowym automatyzację i personalizację obsługi klienta, a w konsekwencji – zwiększenie sprzedaży. Spółka rozwija autorski silnik AI i w oparciu o niego tworzy inteligentne narzędzia do komunikacji z klientami. Platforma Zowie automatyzuje 70% zapytań, z którymi mierzy się branża e-commerce, ułatwia też rekomendowanie klientom kolejnych produktów. Zowie umożliwia też szybką i prostą integrację przez API z platformami i narzędziami e-commerce takimi jak Shopify, Recharge, czy Klaviyo.
Startup założyli w roku 2019 Maja Schaefer i Maciej Ciołek. W ciągu nieco ponad 2,5 roku działalności Zowie pozyskało klientów z całego świata, w tym znane i popularne wśród konsumentów marki jak Answear, DeeZee, Empik, eObuwie, Empik, czy Sundose.
Runda inwestycyjna
W ciągu zaledwie pół roku od zamknięcia rundy Seed Zowie pozyskało ponad 62 mln zł (14 mln dol.) w Serii A. Rundzie finansowania przewodził Tiger Global – amerykański fundusz wzrostowy działający od blisko 20 lat, znany z inwestycji m.in. w Facebooka, Spotify, Coinbase, czy Stripe. Kapitał w Serii A zapewnili też dotychczasowi inwestorzy – Gradient Ventures (kalifornijski fundusz Google’a inwestujący w startupy budujące produkty wykorzystujące AI), 10xFounders, Inovo Venture Partners i Jack Altman. Wzięli oni udział w rundzie Seed, w której Zowie pozyskało 20 mln zł (5 mln dol.).
– Pół roku temu naszą technologię i zespół wsparł fundusz Google. Dzisiaj dołącza do nich Tiger Global, reprezentant absolutnej czołówki światowego rynku venture capital. Najnowsza runda finansowania pozwoli nam rozwijać się jeszcze szybciej i inwestować w nasz zespół, który w tym roku planujemy powiększyć o kolejne 20 osób. Wierzymy w polski talent i to nie tylko ten technologiczny. Zatrudniliśmy fantastycznych liderów w Stanach, by móc przekazywać niedostępną jeszcze na naszym rynku wiedzę do Polski – mówi Maja Schaefer, CEO i współzałożycielka Zowie.
Pozyskane środki pomogą Zowie w dalszym rozwoju produktów i narzędzi dla e-commerce. Umożliwią też przyspieszenie ekspansji w Stanach Zjednoczonych. W tym celu Zowie planuje zatrudnić do końca roku kolejne 20 osób, przede wszystkim o specjalistów od marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. Dziś zespół Zowie liczy blisko 60 osób, z czego połowa dołączyła do firmy od początku roku 2022. Mogą one pracować w biurach w Warszawie, Krakowie, Nowym Jorku oraz zdalnie. Pracownicy Zowie uczestniczą też w programie ESOP, w ramach którego otrzymują opcje na akcje pracownicze, pozwalające im stać się udziałowcami firmy.
Kandydat na decacorna
– Maję i Maćka poznałem ponad rok przed naszą inwestycją. W tym czasie pokazali wielką ambicję i niesamowitą krzywą uczenia się, przechodząc najpierw z biznesu usługowego w produktowy, a następnie z biznesu tworzącego chatboty dla wielu funkcji biznesowych na taki, który skupia się na jednym konkretnym przypadku użycia, wnoszącym klientom najwięcej wartości. To, co pokazali po inwestycji przeszło nawet nasze wysokie oczekiwania. Otoczeni światowej klasy mentorami ewoluowali ze spółki, generującej 100% przychodów w Polsce, w firmę mającą głównie globalnych klientów. Dziś są jednym z najszybciej rosnących startupów z regionu, jakie znamy. Przy takim tempie wzrostu widzę w nich kandydata na decacorna, bo jednorożec to już w zasadzie tylko kwestia czasu – mówi Michał Rokosz, Partner, Inovo Venture Partners.