Stava jest liderem rynku profesjonalnych dowozów jedzenia w Polsce. Współpracuje z restauratorami w 23 miastach w całym kraju. AmRest Holdings SE jest natomiast jednym z wiodących operatorów gastronomicznych w Europie, prowadzącym ponad 2100 restauracji znanych marek w 26 państwach. Dzięki strategicznej współpracy ze Stava, wzrośnie liczba restauracji z sieci KFC, Pizza Hut oraz Burger King, które oferują swoim klientom zamawianie posiłków z dostawą do domu czy biura. Gastro-kurierzy Stava będą także realizować dowozy z lokali wspomnianych sieci, z których dostarczano dania już wcześniej.
Jak doszło do nawiązania współpracy pomiędzy Amrest i Stavą?
Krystian Kwiatkowski, Operational Delivery Director w AmRest : Segment delivery to jeden z kluczowych filarów rozwoju naszej firmy. Zamówienia online z dostawÄ… do domu cieszÄ… siÄ™ coraz wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… i wedÅ‚ug prognoz wciąż bÄ™dÄ… zyskiwać na znaczeniu, chociażby z uwagi na niedziele niehandlowe. Od lat budujemy swojÄ… pozycjÄ™ w tym segmencie, w którym mamy już solidne fundamenty – obecnie usÅ‚uga dostawy w Polsce dostÄ™pna jest w ponad 240 naszych restauracji a w caÅ‚ym portfolio to już blisko 1100. Widzimy jednak dużo wiÄ™kszy potencjaÅ‚ na rynku, dlatego też poszukiwaliÅ›my partnera skoncentrowanego wyÅ‚Ä…cznie na tym obszarze, majÄ…cego duże doÅ›wiadczenie zarówno w zarzÄ…dzaniu flotÄ… jak i optymalizacji oraz automatyzacji procesów. Stava ma nie tylko ogromnÄ… wiedzÄ™ w tym zakresie, ale zaprezentowaÅ‚a także dużą otwartość i elastyczność wzglÄ™dem naszych potrzeb, co w przypadku tak rozbudowanej struktury jak nasza jest niezwykle ważne. To byÅ‚o kluczowe.
Na czym polega wyjątkowość modelu działania Stavy?
Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: JesteÅ›my pierwszÄ… w Europie franczyzÄ… w branży dowozów posiÅ‚ków. Oferowane przez nasze oddziaÅ‚y usÅ‚ugi kurierskie pomagajÄ… restauracjom rozwijać biznes w oparciu o dowozy, sprowadzajÄ…c kwestiÄ™ dostawy posiÅ‚ku do kilku kliknięć na tablecie.Â
RozpoczÄ™liÅ›my dziaÅ‚alność w czerwcu 2014 roku jako jeden z pionierów profesjonalnych usÅ‚ug kurierskich dla gastronomii w Polsce. Od poczÄ…tku skoncentrowaliÅ›my siÄ™ na rozwoju know-how oraz narzÄ™dzi informatycznych zapewniajÄ…cych wysokÄ… efektywność logistycznÄ… i administracyjnÄ… prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci, co pomogÅ‚o nam osiÄ…gnąć istotnÄ…, kilkuletniÄ… przewagÄ™ na tym polu.Â
Dysponujemy pierwszym na rynku oprogramowaniem, które w 100% automatycznie rozdziela zlecenia kurierom, uwalniajÄ…c od koniecznoÅ›ci zaangażowania kosztownych dyspozytorów, a jednoczeÅ›nie redukujÄ…c liczbÄ™ potrzebnych na mieÅ›cie kurierów o 30-50% dziÄ™ki zaawansowanym algorytmom logistycznym. ZautomatyzowaliÅ›my również administracyjnÄ… stronÄ™ przedsiÄ™wziÄ™cia w stopniu ograniczajÄ…cym pracochÅ‚onność do mniej niż 10 godzin tygodniowo.Â
Czy współpraca będzie miała wpływ na jakość i szybkość dostaw?
Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: Jakość usługi to nie tylko czasy oczekiwania klientów, ale też stabilność usługi, to, że jest zawsze dostępna. To również przewidywalność czasów dostaw, czyli mniejsze skoki w szczytach. Niskie koszty dostawy, z punktu widzenia restauratora, to niekoniecznie koszty niższe niż do tej pory, ale często tak jest. Pełna integracja operacyjna systemów AmRest i Stava powoduje, że zamówienia same wpadają do naszego systemu i automat układa trasy. Pozwoli to zoptymalizować cały proces dostawy posiłków. Usługa Stava jest skrojona pod potrzeby każdej restauracji indywidualnie. Jesteśmy w stanie świadczyć dowolnej jakości usługę. Krótsze lub dłuższe czasy oczekiwania klientów zależą od tego, na co decyduje się dana restauracja.
Czy ta współpraca oznacza zlikwidowanie lub zredukowanie własnej floty dostawców w AmRest?
Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: W niektórych lokalach tak. Kierowcy, którzy realizowali w nich dowozy do tej pory zastępowani są kurierami Stavy. Co nie oznacza, że tracą pracę. Firma AmRest uruchamia dowozy w lokalach, które są poza naszą strefą dowozu, np. w innej części miasta. W ramach naszej współpracy, uruchamiamy też dowozy w lokalach sieci KFC, Pizza Hut i Burger King, które do tej pory nie oferowały dowozów.
Jaki obraz współpracy jest z punktu widzenia AmRest?
Krystian Kwiatkowski, Operational Delivery Director w AmRest : Przede wszystkim stawiamy na poszerzanie obszaru dostaw. W tej chwili pokrywamy około 80% miast, w których działamy i naturalnie będziemy dążyć do zmaksymalizowania zasięgu w ramach naszych marek. To jeden z priorytetów współpracy ze Stavą, kolejnym jest integracja naszych systemów informatycznych, tak aby obsługa zamówień była jeszcze szybsza. Uproszczenie i zautomatyzowanie procesów operacyjnych zagwarantuje, że klient otrzyma swój posiłek jeszcze szybciej. Będzie to także ułatwienie dla pracowników restauracji.
A jak wygląda to z punktu widzenia Stavy? Czy to największy dotychczasowy klient? Czy ta współpraca pociąga za sobą inwestycje?
Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: AmRest zdecydowanie jest jednym z najważniejszych klientów Stavy, ale budujemy wolumeny w oddziaÅ‚ach również obsÅ‚ugujÄ…c dÅ‚ugi ogon niezależnych restauracji – a takich jest na rynku najwiÄ™cej. ObsÅ‚ugujemy również inne sieci i prowadzimy rozmowy z kolejnymi.Â
Taka współpraca jak między Stavą a AmRestem pociąga za sobą inwestycje zarówno na poziomie centrali (np. nakłady na integrację systemów informatycznych) jak i na poziomie poszczególnych franczyzobiorców. Często na potrzeby jednego lokalu franczyzobiorca musi kupić kilka kolejnych samochodów do floty i zwiększyć zatrudnienie w oddziale.
Czy możemy poznać więcej szczegółów współpracy? Na jaki okres czasowy została ona podpisana? W jaki sposób będą wyglądały rozliczenia pomiędzy firmami?
Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: Model rozliczeÅ„ miÄ™dzy StavÄ… a AmRestem jest taki sam jak dla wszystkich innych restauracji. Stava, podobnie jak „paczkowe” firmy kurierskie, pobiera opÅ‚atÄ™ za każdy zrealizowany dowóz, niezależnie od wysokoÅ›ci rachunku. Jest to staÅ‚a cena wyliczona na podstawie takich parametrów jak oczekiwane czasy realizacji dostaw czy rozmiar strefy (odlegÅ‚oÅ›ci). Oferta dla każdej restauracji z sieci KFC, Pizza Hut i Burger przygotowywana jest indywidualnie.
Ile oddziałów Stava jest w Polsce? Ilu kierowców z Wami współpracuje?
Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: Obecnie mamy 23 oddziały w całej Polsce. Regularnie otwieramy kolejne oddziały w naszym kraju i pracujemy nad otwarciem pierwszego oddziału zagranicznego. Każdy z oddziałów zatrudnia kilkudziesięciu kurierów.
Czy działając w modelu franczyzy jesteście w stanie utrzymać wysoką jakość dostaw?
Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: Nikt tak dobrze nie dopilnuje oddziału, szkolenia i jakości pracy kierowców, ani dobrego stanu floty jak właściciel oddziału, który zainwestował w niego swój kapitał, czas i energię. Przejście na model franczyzowy, przeprowadzone we właściwy sposób, oznacza podniesienie jakości usług, obniżenie kosztów i podniesienie wskaźników zadowolenia klientów. Potwierdzają to nie tylko liczne przykłady z całego świata, obszernie opisane w literaturze franczyzowej, ale przede wszystkim nasze własne doświadczenia.
W 2017 roku AmRest nabył pakiet większościowy udziałów w platformie do zamawiania posiłków online PizzaPortal.pl. Teraz rozpoczął współpracę ze Stavą. Czy to oznacza, że współpraca ze startupami wpisana jest w strategię rozwoju firmy? Czy spółka jest otwarta na współpracę z innymi ciekawymi projektami?
Krystian Kwiatkowski, Operational Delivery Director w AmRest : Nowe technologie oraz rozwiÄ…zania cyfrowe stanowiÄ… jeden z kluczowych filarów strategicznych Spółki. Od kilku lat AmRest aktywnie inwestuje w tym obszarze, konsekwentnie wzmacniajÄ…c swojÄ… pozycjÄ™ w obszarze agregatorów gastronomicznych i segmencie delivery. Naturalnym jest wiÄ™c, że poszukujemy partnerów do dalszego rozwoju. Tak byÅ‚o m.in. z PizzaPortal. W ramach współpracy poÅ‚Ä…czyliÅ›my doskonaÅ‚ość operacyjnÄ… AmRest z technicznym know-how, zasiÄ™giem, a także popularnoÅ›ciÄ… serwisu PizzaPortal.pl. Głównym beneficjentem partnerstwa jest oczywiÅ›cie klient, który ma przede wszystkim dostÄ™p do szerokiego wyboru wysokiej jakoÅ›ci produktów różnych kategorii, nowoczesnych narzÄ™dzi mobilnych uÅ‚atwiajÄ…cych proces zamówieÅ„. Współpraca ze StavÄ… jest kolejnym krokiem w budowaniu innowacyjnego biznesu na styku Å›wiata offline i online.Â
Jak przebiega współpraca Amrest ze startupami?
Krystian Kwiatkowski, Operational Delivery Director w AmRest : Ekspansja AmRest nie byÅ‚aby możliwy bez zaufanych partnerów. Od zawsze stawiamy na dÅ‚ugofalowÄ… współpracÄ™, czÄ™sto z mniejszymi i lokalnymi partnerami. Tak byÅ‚o chociażby w obszarze produktów – mamy przykÅ‚ad, jak niewielka firma zaopatrujÄ…ca pojedyncze restauracje w Å›wieże warzywa, chcÄ…c podążać za naszymi rosnÄ…cymi potrzebami, zainwestowaÅ‚a w rozbudowÄ™ swoich magazynów i zaczęła produkcjÄ™ dla caÅ‚ej marki. Inny przykÅ‚ad to partnerstwo z firmÄ…, która stworzyÅ‚a dla nas specjalne narzÄ™dzie do monitorowania danych niefinansowych. Obecnie, w ramach realizacji dziaÅ‚aÅ„ z zakresu CSR, rozpoczynamy rozmowy ze startupami, które pomogÄ… nam w znalezieniu rozwiÄ…zaÅ„ w ramach obiegu zamkniÄ™tego. Nieustannie poszukujemy nowych rozwiÄ…zaÅ„, zatem grono naszych partnerów stale siÄ™ powiÄ™ksza i jesteÅ›my otwarci na rozmowy. Kluczowe jest dla nas zrozumienie potrzeb biznesowych, ale też duża elastyczność. Â
Przejęcie Pizzaportal.pl i współpraca ze Stava wskazują, że rynek dostaw jest interesujący z punktu widzenia Amrest. Jakich kolejny ruchów możemy się spodziewać? W jakim kierunku rozwija się ten rynek?
Krystian Kwiatkowski, Operational Delivery Director w AmRest: Rozwój usług zamówień online i dostawy do domu jest jednym z najszybciej rosnących trendów w branży gastronomicznej. Według ostatnich badań przeprowadzonych właśnie przez PizzaPortal.pl, rynek zamówień jedzenia online rośnie w tempie nawet 50 proc. rocznie. Potencjał jest więc ogromny i dążymy do tego, by konsekwentnie powiększać obszar dostaw z naszych restauracji. Już w tej chwili zamówienia złożone za pośrednictwem kanałów online liczymy w milionach, a może być ich jeszcze więcej. Chcemy i będziemy inwestować w tym segmencie. Dynamiczny rozwój rynku restauracyjnego, ale też branży technologicznej, która usprawnia oraz unowocześnia procesy operacyjne, rysuje przed nami bardzo obiecującą perspektywę.