AmRest i Stava rozwijają strategiczną współpracę. Polski startup pomoże dostarczyć zamówienia z KFC, Pizza Hut i Burger King

amrest i stava rozwijaja strategiczna wspolprace polski startup pomoze dostarczyc zamowienia z kfc pizza hut i burger king
Udostępnij:
Nawiązanie współpracy przez AmRest i Stava spowoduje zwiększenie liczby restauracji oferujące dowóz do domów i biur zamawianych posiłków z sieci KFC, Pizza Hut czy Burger King. O samej współpracy i perspektywy na niedaleką przyszłość rozmawiamy z Krystianem Kwiatkowskim, Operational Delivery Directorem z AmRest oraz z Grzegorzem Aksamitem, wiceprezesem Stava.

Stava jest liderem rynku profesjonalnych dowozów jedzenia w Polsce. Współpracuje z restauratorami w 23 miastach w całym kraju. AmRest Holdings SE jest natomiast jednym z wiodących operatorów gastronomicznych w Europie, prowadzącym ponad 2100 restauracji znanych marek w 26 państwach. Dzięki strategicznej współpracy ze Stava, wzrośnie liczba restauracji z sieci KFC, Pizza Hut oraz Burger King, które oferują swoim klientom zamawianie posiłków z dostawą do domu czy biura. Gastro-kurierzy Stava będą także realizować dowozy z lokali wspomnianych sieci, z których dostarczano dania już wcześniej.

Jak doszło do nawiązania współpracy pomiędzy Amrest i Stavą?

Krystian Kwiatkowski, Operational Delivery Director w AmRest : Segment delivery to jeden z kluczowych filarów rozwoju naszej firmy. Zamówienia online z dostawą do domu cieszą się coraz większą popularnością i według prognoz wciąż będą zyskiwać na znaczeniu, chociażby z uwagi na niedziele niehandlowe. Od lat budujemy swoją pozycję w tym segmencie, w którym mamy już solidne fundamenty - obecnie usługa dostawy w Polsce dostępna jest w ponad 240  naszych restauracji a w całym portfolio to już blisko 1100. Widzimy jednak dużo większy potencjał na rynku, dlatego też poszukiwaliśmy partnera skoncentrowanego wyłącznie na tym obszarze, mającego duże doświadczenie zarówno w zarządzaniu flotą jak i optymalizacji oraz automatyzacji procesów. Stava ma nie tylko ogromną wiedzę w tym zakresie, ale zaprezentowała także dużą otwartość i elastyczność względem naszych potrzeb, co w przypadku tak rozbudowanej struktury jak nasza jest niezwykle ważne. To było kluczowe.

Na czym polega wyjątkowość modelu działania Stavy?

Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: Jesteśmy pierwszą w Europie franczyzą w branży dowozów posiłków. Oferowane przez nasze oddziały usługi kurierskie pomagają restauracjom rozwijać biznes w oparciu o dowozy, sprowadzając kwestię dostawy posiłku do kilku kliknięć na tablecie. 

Rozpoczęliśmy działalność w czerwcu 2014 roku jako jeden z pionierów profesjonalnych usług kurierskich dla gastronomii w Polsce. Od początku skoncentrowaliśmy się na rozwoju know-how oraz narzędzi informatycznych zapewniających wysoką efektywność logistyczną i administracyjną prowadzonej działalności, co pomogło nam osiągnąć istotną, kilkuletnią przewagę na tym polu. 

Dysponujemy pierwszym na rynku oprogramowaniem, które w 100% automatycznie rozdziela zlecenia kurierom, uwalniając od konieczności zaangażowania kosztownych dyspozytorów, a jednocześnie redukując liczbę potrzebnych na mieście kurierów o 30-50% dzięki zaawansowanym algorytmom logistycznym. Zautomatyzowaliśmy również administracyjną stronę przedsięwzięcia w stopniu ograniczającym pracochłonność do mniej niż 10 godzin tygodniowo. 

Czy współpraca będzie miała wpływ na jakość i szybkość dostaw?

Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: Jakość usługi to nie tylko czasy oczekiwania klientów, ale też stabilność usługi, to, że jest zawsze dostępna. To również przewidywalność czasów dostaw, czyli mniejsze skoki w szczytach. Niskie koszty dostawy, z punktu widzenia restauratora, to niekoniecznie koszty niższe niż do tej pory, ale często tak jest. Pełna integracja operacyjna systemów AmRest i Stava powoduje, że zamówienia same wpadają do naszego systemu i automat układa trasy. Pozwoli to zoptymalizować cały proces dostawy posiłków. Usługa Stava jest skrojona pod potrzeby każdej restauracji indywidualnie. Jesteśmy w stanie świadczyć dowolnej jakości usługę. Krótsze lub dłuższe czasy oczekiwania klientów zależą od tego, na co decyduje się dana restauracja.

Czy ta współpraca oznacza zlikwidowanie lub zredukowanie własnej floty dostawców w AmRest?

Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: W niektórych lokalach tak. Kierowcy, którzy realizowali w nich dowozy do tej pory zastępowani są kurierami Stavy. Co nie oznacza, że tracą pracę. Firma AmRest uruchamia dowozy w lokalach, które są poza naszą strefą dowozu, np. w innej części miasta. W ramach naszej współpracy, uruchamiamy też dowozy w lokalach sieci KFC, Pizza Hut i Burger King, które do tej pory nie oferowały dowozów.

Jaki obraz współpracy jest z punktu widzenia AmRest?

Krystian Kwiatkowski, Operational Delivery Director w AmRest : Przede wszystkim stawiamy na poszerzanie obszaru dostaw. W tej chwili pokrywamy około 80% miast, w których działamy i naturalnie będziemy dążyć do zmaksymalizowania zasięgu w ramach naszych marek. To jeden z priorytetów współpracy ze Stavą, kolejnym jest integracja naszych systemów informatycznych, tak aby obsługa zamówień była jeszcze szybsza. Uproszczenie i zautomatyzowanie procesów operacyjnych zagwarantuje, że klient otrzyma swój posiłek jeszcze szybciej. Będzie to także ułatwienie dla pracowników restauracji.

A jak wygląda to z punktu widzenia Stavy? Czy to największy dotychczasowy klient? Czy ta współpraca pociąga za sobą inwestycje?

Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: AmRest zdecydowanie jest jednym z najważniejszych klientów Stavy, ale budujemy wolumeny w oddziałach również obsługując długi ogon niezależnych restauracji - a takich jest na rynku najwięcej. Obsługujemy również inne sieci i prowadzimy rozmowy z kolejnymi. 

Taka współpraca jak między Stavą a AmRestem pociąga za sobą inwestycje zarówno na poziomie centrali (np. nakłady na integrację systemów informatycznych) jak i na poziomie poszczególnych franczyzobiorców. Często na potrzeby jednego lokalu franczyzobiorca musi kupić kilka kolejnych samochodów do floty i zwiększyć zatrudnienie w oddziale.

Czy możemy poznać więcej szczegółów współpracy? Na jaki okres czasowy została ona podpisana? W jaki sposób będą wyglądały rozliczenia pomiędzy firmami?

Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: Model rozliczeń między Stavą a AmRestem jest taki sam jak dla wszystkich innych restauracji. Stava, podobnie jak "paczkowe" firmy kurierskie, pobiera opłatę za każdy zrealizowany dowóz, niezależnie od wysokości rachunku. Jest to stała cena wyliczona na podstawie takich parametrów jak oczekiwane czasy realizacji dostaw czy rozmiar strefy (odległości). Oferta dla każdej restauracji z sieci KFC, Pizza Hut i Burger przygotowywana jest indywidualnie.

Ile oddziałów Stava jest w Polsce? Ilu kierowców z Wami współpracuje?

Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: Obecnie mamy 23 oddziały w całej Polsce. Regularnie otwieramy kolejne oddziały w naszym kraju i pracujemy nad otwarciem pierwszego oddziału zagranicznego. Każdy z oddziałów zatrudnia kilkudziesięciu kurierów.

Czy działając w modelu franczyzy jesteście w stanie utrzymać wysoką jakość dostaw?

Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava: Nikt tak dobrze nie dopilnuje oddziału, szkolenia i jakości pracy kierowców, ani dobrego stanu floty jak właściciel oddziału, który zainwestował w niego swój kapitał, czas i energię. Przejście na model franczyzowy, przeprowadzone we właściwy sposób, oznacza podniesienie jakości usług, obniżenie kosztów i podniesienie wskaźników zadowolenia klientów. Potwierdzają to nie tylko liczne przykłady z całego świata, obszernie opisane w literaturze franczyzowej, ale przede wszystkim nasze własne doświadczenia.

W 2017 roku AmRest nabył pakiet większościowy udziałów w platformie do zamawiania posiłków online PizzaPortal.pl. Teraz rozpoczął współpracę ze Stavą. Czy to oznacza, że współpraca ze startupami wpisana jest w strategię rozwoju firmy? Czy spółka jest otwarta na współpracę z innymi ciekawymi projektami?

Krystian Kwiatkowski, Operational Delivery Director w AmRest :  Nowe technologie oraz rozwiązania cyfrowe stanowią jeden z kluczowych filarów strategicznych Spółki.  Od kilku lat AmRest aktywnie inwestuje w tym obszarze, konsekwentnie wzmacniając swoją pozycję w obszarze agregatorów gastronomicznych i segmencie delivery.  Naturalnym jest więc, że poszukujemy partnerów do dalszego rozwoju. Tak było m.in. z PizzaPortal. W ramach współpracy połączyliśmy doskonałość operacyjną AmRest z technicznym know-how, zasięgiem, a także popularnością serwisu PizzaPortal.pl. Głównym beneficjentem partnerstwa jest oczywiście klient, który ma przede wszystkim dostęp do szerokiego wyboru wysokiej jakości produktów różnych kategorii, nowoczesnych narzędzi mobilnych ułatwiających proces zamówień. Współpraca ze Stavą jest  kolejnym krokiem w budowaniu innowacyjnego biznesu na styku świata offline i online. 

Jak przebiega współpraca Amrest ze startupami?

Krystian Kwiatkowski, Operational Delivery Director w AmRest :  Ekspansja AmRest nie byłaby możliwy bez zaufanych partnerów. Od zawsze stawiamy na długofalową współpracę, często z mniejszymi i lokalnymi partnerami. Tak było chociażby w obszarze produktów – mamy przykład, jak niewielka firma zaopatrująca pojedyncze restauracje w świeże warzywa, chcąc podążać za naszymi rosnącymi potrzebami, zainwestowała w rozbudowę swoich magazynów i zaczęła produkcję dla całej marki. Inny przykład to partnerstwo z firmą, która stworzyła dla nas specjalne narzędzie do monitorowania danych niefinansowych. Obecnie, w ramach realizacji działań z zakresu CSR, rozpoczynamy rozmowy ze startupami, które pomogą nam w znalezieniu rozwiązań w ramach obiegu zamkniętego. Nieustannie poszukujemy nowych rozwiązań, zatem grono naszych partnerów stale się powiększa i jesteśmy otwarci na rozmowy. Kluczowe jest dla nas zrozumienie potrzeb biznesowych, ale też duża elastyczność.  

Przejęcie Pizzaportal.pl i współpraca ze Stava wskazują, że rynek dostaw jest interesujący z punktu widzenia Amrest. Jakich kolejny ruchów możemy się spodziewać? W jakim kierunku rozwija się ten rynek?

Krystian Kwiatkowski, Operational Delivery Director w AmRest:  Rozwój usług zamówień online i dostawy do domu jest jednym z najszybciej rosnących trendów w branży gastronomicznej. Według ostatnich badań przeprowadzonych właśnie przez PizzaPortal.pl, rynek zamówień jedzenia online rośnie w tempie nawet 50 proc. rocznie. Potencjał jest więc ogromny i dążymy do tego, by konsekwentnie powiększać obszar dostaw z naszych restauracji. Już w tej chwili zamówienia złożone za pośrednictwem kanałów online liczymy w milionach, a może być ich jeszcze więcej. Chcemy i będziemy inwestować w tym segmencie. Dynamiczny rozwój rynku restauracyjnego, ale też branży technologicznej, która usprawnia oraz unowocześnia procesy operacyjne, rysuje przed nami bardzo obiecującą perspektywę.