Authologic to platforma agregująca różne metody weryfikacji tożsamości m.in. przez użycie danych bankowych oraz skanowanie dokumentów czy rozpoznawanie twarzy za pomocą selfie. Spółka powstała w lipcu 2020 r. z inicjatywy twórców Zencard – firmy zakupionej w 2017 roku przez PKO BP – Krzysztofa Klimczaka, Marka Rogozińskiego oraz Jarosława Sygitowicza.
W październiku 2020 Authologic pozyskał 1,8 mln zł od SMOK.VC, polsko-amerykańskiego funduszu inwestycyjny skupionego na wsparciu globalnie myślących polskich przedsiębiorców i łączeniu ich z środowiskiem biznesowym Doliny Krzemowej oraz Singapuru oraz spółki App’n’roll. Partnerzy zarządzający funduszu SMOK.VC Paul i Dan Bragiel mają na swoim koncie inwestycje w firmy warte ponad 100 miliardów dolarów, w tym jednorożce lub firmy bliskie wyceny miliarda dolarów, jak Uber, Unity, Stripe, Niantic, Zappos, GoJek, Carousell, Shipbob. Druga firma, która wsparła Authologic to spółka App’n’roll, działająca jako tzw. venture builder (firma budująca biznesy od podstaw).
– Cieszymy się na współpracę z naszymi inwestorami. Chodzi nie tylko o pozyskany kapitał, który umożliwi przyspieszenie rozwoju, ale też możliwość szybkiego wejścia na rynki zagraniczne z doświadczonymi partnerami – mówi Jarosław Sygitowicz, współzałożyciel Authologic.
– Jako SMOK Ventures chcemy wspierać globalny rozwój Authologic, dzieląc się naszym networkiem w Stanach Zjednoczonych i Azji. Do inwestycji przekonał nas przede wszystkim doświadczony zespół, który w identycznym składzie ma już na swoim koncie jeden udany startup – wyjaśnia Borys Musielak, partner zarządzający SMOK Ventures. – Nie bez znaczenia był też timing. W okresie pandemii wiele firm uzmysłowiło sobie, że wiele procedur, dotychczas stacjonarnych, może zostać zastąpionych przez nowoczesne, czysto internetowe rozwiązania, co najmniej równie bezpieczne, co te dotychczas stosowane.
Jak działa Authologic?
Authologic agreguje różne metody weryfikacji tożsamości, m.in. w oparciu o dane bankowe (na licencji polsko-belgijskiego fintechu banqup), skanowanie dokumentów czy posiadane cyfrowe tożsamości.
Firma oferuje uniwersalne rozwiązanie przydatne każdej firmie, dla której kluczowe jest zweryfikowanie tożsamości klienta online, np. przed podpisaniem umowy. Obecnie z rozwiązania Authologic korzysta pierwszych pięciu klientów, w tym platforma Vooom do wynajmowania samochodów i innych pojazdów oraz startup simpl.rent, umożliwiający weryfikację najemców.
– Authologic to świetna usługa, która umożliwia wykorzystanie tożsamości zweryfikowanej przez banki do szybkiego wynajmu pojazdów. Dzięki temu użytkownik może uniknąć czasochłonnego zakładania kont w wielu systemach carsharingowych i cieszyć się dostępem do pojazdów, które są dostępne najbliżej niego, wtedy kiedy tego potrzebuje. Wykorzystanie Authologic to duży krok w kierunku spójnego ekosystemu mobilności jako usługi (ang. Mobility as a Service), który realizujemy w Vooom i obniżenie bariery wejścia do całej kategorii mobilności miejskiej na którym zyska cała branża – mówi Lukasz Anwajler, członek zarządu App’n’roll oraz Vooom.
– Wprowadzenie na polski rynek pierwszego standardu weryfikacji najemców mieszkań wymagało integracji z najlepszymi na rynku. Dzięki Authologic możemy bezpiecznie, szybko i w przyjazny sposób potwierdzać tożsamość osób, które chcą wynająć w Polsce mieszkanie. Wiedzieliśmy jak ważny jest to element procesu wynajmu i jednocześnie newralgiczny dla obu stron. Cały proces weryfikacji, razem ze sprawdzeniem historii kredytowej i płatniczej oraz wysokości zarobków przez simpl.rent, odbywa się w kilka minut – podkreśla Piotr Pajda, prezes simpl.rent.
Możliwych zastosowań Authologic jest mnóstwo. – Wierzymy, że wyłącznie internetowe sposoby weryfikowania tożsamości przyjmą się na dobre, nawet po ustąpieniu pandemii. Z naszego rozwiązania mogą korzystać firmy pożyczkowe czy leasingowe, które chcą mieć pewność, do kogo trafiają ich pieniądze lub inne aktywa rzeczowe. Marketplace’y umożliwiające najem krótko lub długoterminowy nieruchomości czy pojazdów, dla których istotna jest wiarygodność i wypłacalność klientów, jak również i dostawcy mediów oraz usług telekomunikacyjnych – wylicza Jarosław Sygitowicz.