Globalna wartość rynku gier w 2018 roku wyniosła prawie 135 mld dolarów, a prawie każda gra zawiera jakąś formę „sztucznej inteligencji”, która steruje obecnymi w niej tzw. agentami. W praktyce zwykle ma to niewiele wspólnego z prawdziwą sztuczną inteligencją, bo o zachowaniu agentów decydują drzewa behawioralne, umożliwiające tylko takie zachowania, jakie przewidział projektant. Im drzewo większe, tym trudniejsze w utrzymaniu i modyfikacji. Jeśli jakaś sytuacja nie została w nim przewidziana, agenci będą zachowywali się głupio i nierealistycznie. Projektowanie „SI” w grach w takim modelu jest żmudne i wymaga wykwalifikowanych deweloperów, których jest zawsze zbyt mało na rynku.
Grail pozwala projektować SI inaczej. Dzięki niemu nie jest wymagane, aby każde zachowanie agenta zostało wcześniej zaprogramowane. Zamiast tego agenci wybierają działania bazując na ich użyteczności w danej sytuacji. Przykładowo, użyteczność leczenia zmienia się w zależności od wielu czynników, jak poziom zdrowia agenta czy zagrożenie ze strony gracza i innych agentów. W podejmowaniu jak najlepszych decyzji Grail wykorzystuje między innymi logikę rozmytą oraz symulacje metodą Monte Carlo, które w ułamkach sekund sprawdzają różne warianty zachowania. Dodatkowo Grail umożliwia automatyzację testów i procesu balansowania rozgrywki poprzez symulowanie zachowań gracza w środowisku testowym – „komputer gra sam ze sobą”.
Wszystkie te elementy umożliwiają producentom gier przyspieszenie procesu projektowania SI i oddanie tego zadania osobom o łatwiej dostępnych kwalifikacjach. Gracze zyskują zaś bardziej realistyczną rozgrywkę, z której czerpią większą satysfakcję. Oprócz branży gier projektowanie zachowania agentów ma zastosowanie w symulatorach (np. do szkolenia kierowców, pilotów czy żołnierzy) oraz systemach „internetu rzeczy” (np. kierowanie grupą dronów).
Integracja Grailz Unity
Unity to najpopularniejsze na świecie oprogramowanie do tworzenia gier komputerowych i innych materiałów interaktywnych wykorzystywanych m.in. w branżach filmowej, motoryzacyjnej, architektonicznej i inżynierskiej. Pozwala tworzyć programy na wiele platform równocześnie, m.in. komputery, smartfony i konsole. Produkcje wykorzystujące Unity są zainstalowane na miliardach urządzeń na całym świecie.
Studia produkujące gry i wykorzystujące Unity, mogą łatwo zintegrować to oprogramowanie z Grail poprzez dedykowaną wtyczkę lub dodanie nowej biblioteki. Dzięki Grailowi czas niezbędny na wdrożenie i rozpoczęcie przez studio pracy nad SI sprowadza się do prostej integracji ze środowiskiem programistycznym.