Wzrost znaczenia elektromobilności związany jest przede wszystkim ze wzrostem świadomości ekologicznej wśród społeczeństw – coraz więcej osób zwraca uwagę na pozostawiany po sobie ślad węglowy i ma świadomość własnego wpływu na środowisko, czego efektem jest zmiana myślenia odnośnie ekologii oraz podejmowanie działań ukierunkowanych prospołecznie. Jest to niezwykle ważne, ponieważ obecnie transport odpowiada za 14% globalnej emisji CO2.
Elektromobilność jest na tyle istotnym kwestią, że wiele krajów wprowadza dodatkowe korzyści dla konsumentów, aby przekonać ich do kupna samochodów elektrycznych. Przykładem mogą być przywileje takie jak np. ulgi podatkowe, dopłaty od państwa na kupno nowego samochodu, możliwość wjazdu do stref niedostępnych dla samochodów spalinowych, darmowe miejsca parkingowe, czy korzystanie z buspasów, co jest dodatkową korzyścią szczególnie w coraz bardziej zakorkowanych większych miastach.
W najbliższej przyszłości samochody elektryczne zaczną coraz szybciej wypierać z rynku te z silnikami spalinowymi – koncerny motoryzacyjne, które zdecydowały się już prężnie wejść w ten segment, będą miały niedługo znaczącą przewagę nad konkurencją. Jednym z nich jest Volkswagen, którego obecna strategia opiera się w dużej mierze na wsparciu dekarbonizacji oraz działaniach mających na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla na świecie. Koncern planuje do 2025 roku wypuścić aż 70 modeli w pełni elektrycznych samochodów, skierowanych do różnych grup nabywców, tak aby pokryć różne segmenty rynku motoryzacyjnego. Jest to możliwe dzięki opracowaniu przez Volkswagena specjalnej, uniwersalnej płyty podłogowej MEB, która posłuży za podstawę do budowy wszystkich planowanych modeli elektrycznych. W ciągu najbliższych lat, do 2023 r. koncern planuje wydać na rozwój w segmencie elektromobilności aż 30 mld euro.
Jednym z powodów tak dynamicznego rozwoju koncernów motoryzacyjnych w segmencie samochodów elektrycznych są surowe wymagania UE, w ramach których samochody jednego producenta do 2020 r. muszą ograniczyć średnią emisję CO2 do 95 g/km, a do 2030 aż o kolejne 37,5%. Dodatkowo na rozwój elektromobilności w wielu krajach wpływa zawarte w 2015 r. porozumienie paryskie, mające na celu ograniczenie globalnego ocieplenia. Co ciekawe, Volkswagen jest jedynym prywatnym koncernem, który zadeklarował, że będzie dążył do wypełnienia owego porozumienia.
Jak branża startupowa postrzega elektromobilność?
Branża startupowa cechuje się otwartością na wykorzystywanie nowych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Jednym z takich rozwiązań jest właśnie elektromobilność. W związku z tym jesteśmy ciekawi, co Wy – nasi czytelnicy myślicie o samochodach elektrycznych i barierach dotyczących ich eksploatacji. Dajcie znać w poniższej ankiecie. Dziękujemy.
Artykuł powstał we współpracy z Volkswagen Group Polska.