„Niemal niewyobrażalna skala” – 150 tys. dolarów za utwór
Przedstawiciele takich muzycznych gigantów jak Sony Music, Universal Music Group i Warner Records twierdzÄ…, że dwa startupy zajmujÄ…ce siÄ™ sztucznÄ… inteligencjÄ…: Suno i Udio dopuÅ›ciÅ‚y siÄ™ naruszenia praw autorskich na „niemal niewyobrażalnÄ… skalÄ™”. Jak podnoszÄ… reprezentanci firm, oprogramowanie obu spółekkradnie muzykÄ™, aby dostarczać użytkownikom podobnie brzmiÄ…ce utwory i żądajÄ… odszkodowania w wysokoÅ›ci 150 000 dolarów za każdy utwór.
Suno nie odpowiedziaÅ‚o na proÅ›bÄ™ o komentarz, wystosowanÄ… do spółki przez redakcjÄ™ BBC. Udio z kolei stwierdziÅ‚o na swoim firmowym blogu, że „nie jest zainteresowane powielaniem treÅ›ci”.
Pozwy, ogłoszone w poniedziałek 24 czerwca przez Recording Industry Association of America, są częścią fali pozwów ze strony autorów, organizacji informacyjnych i innych grup, które kwestionują prawa firm AI do korzystania z ich pracy.
Duet oskarżonych
Suno, z siedzibą w Massachusetts, wypuściło swój pierwszy produkt w zeszłym roku i twierdzi, że ponad 10 milionów ludzi korzystało z jego narzędzia do tworzenia muzyki. Firma, która współpracuje z Microsoftem, pobiera miesięczną opłatę za swoją usługę i niedawno ogłosiła, że zebrała 125 milionów dolarów od inwestorów.
Udio z siedzibÄ… w Nowym Jorku, znane jako Uncharted Labs, jest wspierane przez znanych inwestorów venture capital, takich jak Andreessen Horowitz. Udio udostÄ™pniÅ‚o swojÄ… aplikacjÄ™ publicznie w kwietniu, osiÄ…gajÄ…c niemal natychmiastowÄ… sÅ‚awÄ™ jako narzÄ™dzie użyte do stworzenia „BBL Drizzy” – parodii utworu zwiÄ…zanego z konfliktem miÄ™dzy artystami Kendrickiem Lamarem i Drake’iem.
W przeszłości firmy zajmujące się sztuczną inteligencją argumentowały, że korzystanie przez nie z materiałów jest zgodne z prawem w ramach doktryny dozwolonego użytku, która zezwala na korzystanie z utworów chronionych prawem autorskim bez licencji pod pewnymi warunkami, takimi jak satyra i wiadomości.
Czy AI odzwierciedla czy kopiuje muzyczne pomysły?
Zwolennicy takiego stanowiska porównywali uczenie maszynowe za pomocÄ… narzÄ™dzi AI do sposobu, w jaki ludzie uczÄ… siÄ™, czytajÄ…c, sÅ‚yszÄ…c i widzÄ…c poprzednie utwory – czy to muzyczne, czy literackie, czy filmowe. Przedstawiciele Udio powiedzieli, że wykorzystywany przez startup system zostaÅ‚ „wyraźnie zaprojektowany do tworzenia muzyki odzwierciedlajÄ…cej nowe pomysÅ‚y muzyczne”. DodajÄ… również, że startup „wdrożyÅ‚ i nadal udoskonala najnowoczeÅ›niejsze filtry, aby zapewnić, że nasz model nie odtwarza utworów chronionych prawem autorskim ani gÅ‚osów artystów”.
– Stoimy za naszÄ… technologiÄ… i wierzymy, że generatywna sztuczna inteligencja stanie siÄ™ podstawÄ… nowoczesnego spoÅ‚eczeÅ„stwa – twierdzi zespół Udio. Ale w skargach, które zostaÅ‚y zÅ‚ożone w sÄ…dzie federalnym w Massachusetts i Nowym Jorku, wytwórnie pÅ‚ytowe twierdzÄ…, że firmy AI po prostu zarabiajÄ… na kopiowaniu piosenek.
W ochronie kunsztu artystów
„Wykorzystanie w tym przypadku jest dalekie od transformacji, ponieważ nie ma funkcjonalnego celu dla [modelu] sztucznej inteligencji do pozyskiwania nagraÅ„ chronionych prawem autorskim innych niż wypluwanie nowych, konkurencyjnych plików muzycznych” – czytamy w skargach.
Skarżący twierdzÄ…, że Suno i Udio produkujÄ… utwory takie jak Prancing Queen, które nawet zagorzali fani ABBA z trudem odróżniliby od autentycznych nagraÅ„ zespoÅ‚u. Inne piosenki cytowane w pozwie Udio to m.in. „All I Want for Christmas is You” Mariah Carey i „My Girl” The Temptations.
– Motyw jest bezczelnie komercyjny i grozi wyparciem prawdziwego ludzkiego kunsztu, który jest podstawÄ… ochrony praw autorskich – mówiÄ… prawnicy reprezentujÄ…cy wytwórnie pÅ‚ytowe. TwierdzÄ… oni, że w sztucznej inteligencji nie ma nic, co usprawiedliwiaÅ‚oby firmy „grajÄ…ce niezgodnie z zasadami” i ostrzegli, że „hurtowa kradzież” nagraÅ„ zagraża „caÅ‚emu ekosystemowi muzycznemu”.
Pozwy pojawiÅ‚y siÄ™ zaledwie kilka miesiÄ™cy po tym, jak okoÅ‚o 200 artystów, w tym Billie Eilish i Nicki Minaj, podpisaÅ‚o list wzywajÄ…cy do zaprzestania „drapieżnego” wykorzystywania sztucznej inteligencji (AI) w przemyÅ›le muzycznym.
Czytaj także:
- ChatGPT promuje fałszywy przekaz o Holokauście, Google Bard generuje zmyślone cytaty świadków Zagłady: GenAI zagraża historycznej pamięci
- Aby przetrwać w Å›wiecie technologii, musimy rozwijać ludzkie umiejÄ™tnoÅ›ci – Jowita Michalska (Fundacja Digital University)