Zdobyte środki ZeroAvia planuje przeznaczyć na opracowanie certyfikowanego układu napędowego wodorowo-elektrycznego, który zasili samolot na pokładzie którego może znajdować się do 19 pasażerów. Startup zapowiedział w komunikacie, że będzie współpracować z dwoma partnerami: Europejskim Centrum Energii Morskiej i Aeristech. Projekt HyFlyer II zakończy się na początku 2023 roku lotem wodorowo-elektrycznym na odcinku ponad 560 km (350 mil).
– Cieszymy się z decyzji ATI o wsparciu naszej działalności. Projekt ten ma zasadnicze znaczenie dla dostarczenia gotowego na rynek rozwiązania opartego na wodorze do 2023 roku, dzięki któremu bezemisyjna przestrzeń lotnicza stanie się rzeczywistością. Po raz kolejny widzimy ambicję rządu Brytyjskiego, aby przejąć wiodącą rolę w zapewnieniu zrównoważonego rozwoju lotów i jesteśmy dumni, że ponownie wierzą w to, że dostarczymy kolejny kamień milowy dla lotnictwa wodorowo-elektrycznego – powiedział w komunikacie Val Miftakhov, dyrektor generalny, ZeroAvia.
Piper Malibu M350
We wrześniu tego roku w Cranfield w Wielkiej Brytanii odbył się pierwszy na świecie lot komercyjnego samolotu wodorowo-elektrycznego od ZeroAvia. Samolot Piper Malibu M350 to mniejsza wersja HyFlyer, który może zabrać na pokład 6 osób. Lot z września był kamieniem milowym dla pierwszego projektu HyFlyer, który również został dofinansowany z programu ATI.
HyFlyer II będzie bazować na tym sukcesie, wprowadzając na rynek pierwszy wodorowo-elektryczny układ napędowy odpowiedni dla większych samolotów. Układ napędowy ZeroAvia o mocy 600kW może sprawić, że już niebawem loty zeroemisyjne na większych odległościach staną się rzeczywistością.
Bezemisyjne loty
Technologia ogniw paliwowych wodorowych została uznana przez liderów i główne firmy w lotnictwie, takie jak European Regions Airlines Association i Airbus, za najbardziej praktyczny sposób szybkiego usuwania emisji dwutlenku węgla z lotnictwa. Według danych ZeroAvia lotnictwo odpowiada za ponad 12 proc. całkowitej emisji dwutlenku węgla pochodzącej z transportu. Jeśli nic się nie zmieni w tej kwestii w 2050 roku liczba ta może się podwoić.
Niedawno ZeroAvia została również zaproszona przez premiera Borisa Johnsona do przyłączenia się do brytyjskiej Rady Jet Zero i pomocy w doprowadzeniu Wielkiej Brytanii do ambitnego celu osiągnięcia pierwszego w historii bezemisyjnego lotu pasażerskiego długodystansowego.