Raport ,,HR Sentiment Survey”[1] opracowany przez Future Workplace wskazuje, że 68% liderów z obszaru HR uznaje dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne pracowników za najwyższy priorytet. Komfort pracowników przekłada się na ich produktywność, kreatywność i zaangażowanie nie tylko w realizowane projekty, ale też w życie firmy. Zanim przeanalizujemy aspekty składające się na wellbeing zespołu oraz obszary konieczne do zagospodarowania, warto odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie – czym jest wellbeing pracowników?
Międzynarodowa Organizacja Pracy[2] wskazuje wellbeing jako pojęcie odnoszące się do wszystkich aspektów związanych z życiem zawodowym. Zalicza do nich m.in. bezpieczeństwo warunków wykonywania zadań, sposób myślenia o miejscu pracy, czy atmosfera w zespole. Z kolei Instytut Gallupa, wspólnie z firmą Healthways przeprowadził badanie, na podstawie którego wyznaczono pięć najważniejszych elementów wpływających na wellbeing pracowników. Zalicza się do nich:
- Sens (purpose) – poczucie wpływu na rozwój firmy i satysfakcja z realizowanych działań,
- Relacje (social) – atmosfera w zespole, cechująca się życzliwością, szczerością i przede wszystkim zaufaniem,
- Finanse (financial) – stabilizacja finansowa i poczucie adekwatnego poziomu zarobków,
- Społeczność (community) – duma z pracy w danej firmie i przywiązanie do zespołu,
- Stan fizyczny (physical) – zdrowie fizyczne oraz odpowiedni poziom aktywności fizycznej.
Komfort pracowników to ważna inwestycja. Dlaczego jej potrzebujemy?
Na poczucie dobrostanu wśród pracowników składa się wiele czynników. Pracując nad wellbeingiem w firmie, warto dokonać rzetelnej analizy, zarówno potrzeb, jak i spodziewanych efektów. Zaczynając od oczekiwanych rezultatów, najbardziej oczywistym jest wzrost produktywności i kreatywności zespołu. Zmotywowani pracownicy bardziej pozytywnie reagują na zmiany wprowadzane w organizacji, co wynika z zaufania do współpracowników oraz osób zarządzających. Kolejnymi, wartymi wymienienia aspektami jest ogólnie panująca atmosfera oraz przywiązanie pracowników do marki, co zmniejsza ryzyko rotacji w zespole. Oczywiście, są to tylko niektóre z zalet dbania o dobrostan pracowników.
– Komfort i zadowolenie pracowników nie są już czymś, tylko mile widzianym, są absolutną koniecznością. Aktualna sytuacja na rynku, związana z ogromnym wyzwaniem, jakim jest przyciąganie najlepszych talentów do firmy, tym bardziej potęguje istotność stworzenia komfortowego i przyjaznego miejsca pracy, a tym samym przywiązania aktualnych pracowników do firmy. – komentuje Małgorzata Ohme, Co-founder & Chief Impact Officer w Mindgram.
– Według badań dostępnych na rynku, prawie połowa pracowników określa siebie jako przepracowanych i przemęczonych, co często wynika z warunków pracy, braku satysfakcji czy niepewności. Problemy zdrowia psychicznego są powszechne i często występują w okresach zwiększonego stresu lub w następstwie przykrych zdarzeń. Muszę tu zaznaczyć, że na zdrowie psychiczne oddziałują czynniki nie tylko psychologiczne i biologiczne, ale także miejsce pracy. To tutaj występuje wiele psychospołecznych zagrożeń dla zdrowia, dlatego pracodawcy powinni uwzględniać dobrostan pracowników w swoich działaniach. Warto pamiętać, że zmotywowany, zaangażowany i wypoczęty pracownik cechuje się znacznie mniejszym ryzykiem popełnienia błędu. – dodaje Małgorzata Ohme.
Skupiając się na działaniach wpływających na wellbeing warto pamiętać, że nie jest to tylko zadanie dla działów HR, ale także rola osób zarządzających firmą, ich postawy i transparentnej komunikacji. Dodatkowo zespół musi czuć, że adresowane przez nich potrzeby są zagospodarowane, dlatego analizując ten obszar, warto zasięgnąć informacji u źródła i po prostu zapytać pracowników, co warto usprawnić w działaniu firmy lub jak dostosować miejsce pracy, aby zapewnić im pełen komfort.
Przestrzeń biurowa, czyli podstawowy składnik komfortu pracowników
Praca w biurze, jak wszystko, ma swoich zwolenników i przeciwników. Po początkowych zachwycie pracą zdalną, jaką wymusiła na firmach pandemia, pracownicy w coraz większym stopniu stawiają na pracę z biura. Według badań dostępnych na rynku, dla aż 40% pracowników praca z domu wiąże się ze znacznie większym zmęczeniem. Do tego, zwiększa się liczba osób, które mają poczucie zacierania się granicy work-life balance w trakcie tzw. home office.
– Możliwość interakcji z koleżankami i kolegami z pracy jest bardzo ważnym aspektem życia firmy. Nasz zespół pracuje w trybie hybrydowym i na co dzień łączymy pracę zdalną z pracą biurową. Wybraliśmy jednak jeden cykliczny dzień w miesiącu, gdy wszyscy spotykamy się w biurze, w pełnym gronie. Poza wymiarem integracyjnym ten dzień dobrze wpływa na kreatywność – będąc na miejscu, można spontanicznie konsultować nowe pomysły lub poradzić się szerszego grona osób w przypadku pojawiających się wyzwań. Osobista interakcja pozwala uniknąć nieporozumień, które w przypadku prac kreatywnych mogą zdarzać się w komunikacji elektronicznej. – podkreśla Marcin Kurczab, Dyrektor ds. Innowacji w PZU.
Co ciekawe, według badania Hana Research Group przeprowadzonego na ponad tysiącu pracowników w USA, 83% z nich traktuje biuro jako miejsce pozwalające na pełne skupienie i oczekuje od pracodawcy zapewnienia takiej przestrzeni na najwyższym poziomie, gdyż zdecydowanie wpływa to na ich komfort psychiczny, a w efekcie zdecydowanie poprawia produktywność. Zostało to potwierdzone przez szereg badań[3][4][5] przeprowadzanych w Europie oraz Stanach Zjednoczonych, gdzie zwrócono uwagę na analizie zmiany wydajności pracowników przy wprowadzeniu w biurze takich zmian jak: oświetlenie zgodne z rytmem dobowym, zwiększenie ilości roślin, zdrowe przekąski, wspomaganie mentalnej równowagi poprzez stworzenie miejsca do medytacji lub wyciszenia, czy też zapewnienie przestrzeni do drobnej aktywności fizycznej. Zależnie od zajmowanego stanowiska i roli w firmie, wzrost wydajności pracowników wzrósł o 10-45%, poziom radości z życia zwiększył się o 50-71%, a 36-78% pracowników deklarowało poczucie większego poziomu energii.
– Jako Brookfield Partners kompleksowo wspieramy naszych klientów w wyborze oraz przystosowaniu biur do ich potrzeb. Od kilkunastu lat obserwujemy zmiany na rynku, jak i ewolucję potrzeb firm w obszarze przestrzeni biurowej. Zarządzający firmami jako priorytet traktują komfort i dobre samopoczucie swoich pracowników, zwracając uwagę już nie tylko na lokalizację biura i wielkość przestrzeni, ale także na takie aspekty jak możliwość wprowadzenia udogodnień związanych z jakością oświetlenia, poziomem hałasu, poziomem CO2, wilgotnością powietrza, czy temperaturą biura. – wylicza Filip Sarzyński, Partner w Brookfield Partners.
– Co więcej, aktualnie dużą wagę przywiązuje się do certyfikatów wielokryterialnych budynków biurowych, takich jak LEED, czy BREEAM. Firmy chcą pracować w miejscach nieingerujących w środowisko naturalne i czerpiących w jak największym stopniu z odnawialnych źródeł energii, co przekłada się nie tylko na potencjalne oszczędności w eksploatacji przestrzeni, ale także na dodatkowy komfort psychiczny. – dodaje Filip Sarzyński.
Komfort. Inwestycja, która się opłaca
Odpowiednio dostosowana przestrzeń biurowa to ważny element dbania o dobrostan pracowników. Wybór biura serwisowego lub tradycyjnego oraz wdrażanych w nim udogodnień i usprawnień, koniecznie musi być dostosowany do potrzeb zarówno firmy, jak i pracowników. W dalszym kroku oczywiście warto zadbać o szeroką ofertę rozwiązań wpływających na wellbeing zespołu. Wsparcie psychologiczne, odpowiednia integracja pracowników, transparentna komunikacja zarządzających firmą, czy chociażby wszystkim znane karnety na siłownię. Zależenie od pracowników i ich potrzeb, nawet niewielkie zmiany i programy wprowadzone w organizacji mogą wpływać na ich samopoczucie i produktywność.
– Dla wielu z nas praca stanowi znaczącą część życia. W biurze spędzamy większość dnia, więc panujący w nim komfort powinien być podstawą dla każdej firmy. Oczywiście szereg benefitów pozapłacowych nie pozwoli nam uniknąć stresu, czy zmęczenia, lecz zdecydowanie pozwoli je ograniczyć i łatwiej sobie z nimi radzić. – komentuje Aleksandra Pszczoła, CEO BeeTalents. Rynek pracownika jest aktualnie bardzo wymagający, a zatrzymanie wyróżniających się pracowników i pozyskanie najlepszych talentów do firmy jest naprawdę sporym wyzwaniem. Przykładowym działaniem, które pozytywnie wpływa na retencję pracowników jest program ambasadorski, który docenia osoby zaangażowane w budowanie marki pracodawcy. – podkreśla.
Niezależnie od branży, w jakiej działa firma, komfort pracowników powinien być jednym z priorytetów zarządzających organizacją. Jest on efektem wspólnych działań działów HR, C-levelu, a także pracowników. Jego podstawą jest transparentna komunikacja potrzeb, oczekiwań i możliwych zmian. Efekty będą zależne od uwagi poświęconej zagadnieniu, lecz z pewnością będą pozytywne, zarówno pod kątem wzrostu wydajności, jak i poziomu utożsamiania się pracownika z marką.
[1] https://futureworkplace.com/ebooks/2021-hr-sentiment-survey/
[2] bit.ly/3VjdXbO
[3] Improving Employee Well-Being and Effectiveness: Systematic Review and Meta-Analysis of Web-Based Psychological Interventions Delivered in the Workplace -> bit.ly/3IqSgUs
[4]The relative benefits of green versus lean office space: Three field experiments. ->bit.ly/3vINCKe
[5] Associations of Cognitive Function Scores with Carbon Dioxide, Ventilation, and Volatile Organic Compound Exposures in Office Workers: A Controlled Exposure Study of Green and Conventional Office Environments. -> bit.ly/3CqTjjL