Biznes zaczyna rozumieć chmurę, bo szuka w niej oszczędności

Dodane:

Łukasz Gawior Łukasz Gawior

Udostępnij:

Jeszcze klika lat temu przedsiębiorstwa zamierzające obniżyć koszty prowadzenia działalności najczęściej szukały oszczędności w obszarze HR. Dzisiaj rąk do pracy zaczyna jednak brakować, firmy szukają więc innych sposobów na redukcję kosztów. Gdzie?

Najnowszy raport firmy analitycznej IDC wskazuje jasno: wśród „chmur”.

Rynek chmury obliczeniowej rozwija się w naszym kraju w zawrotnym tempie – 7 razy szybciej niż rynek usług IT. Wydatki na chmurę publiczną i prywatną w Polsce wyniosły 130.3 mln USD w 2014 r., a szacuje się że do końca tego roku wzrosną o kolejne 25 proc. do poziomu 162 mln USD. Co ciekawe, decyzja o inwestycji w chmurę coraz częściej spoczywa w rękach działów biznesowych a nie IT, co pokazuje, że decydenci rzeczywiście zaczęli dostrzegać, że chmura może przynieść konkretne korzyści. Według prognoz IDC, do końca 2016 roku, działy biznesowe będą bezpośrednio zaangażowane w ponad 80% nowych inicjatyw IT. W Polsce ten wskaźnik może być niższy, ale zdaniem analityków liczba projektów inicjowanych, a często w pewnym zakresie zarządzanych przez działy biznesowe będzie szybko rosła.

Zapłać za hosting według zużycia

Skąd bierze się popularność chmury? Firmy odmrażają inwestycje, jednocześnie uważniej liczą pieniądze, bo mają świadomość tego, że pewnych inwestycji informatycznych można było w ubiegłych latach uniknąć. Chmura wydaje się więc w tej sytuacji idealnym sposobem na dostęp nie tylko do zasobów, ale i kompetencji. Daje znacznie większą elastyczność, jest też tańsza w porównaniu do tradycyjnego zakupu narzędzi informatycznych. Przykładów potwierdzających tę tezę nie brakuje, także na rynku rozwiązań dla firm z sektora MŚP.

Jednym z nich może być utrzymywanie strony WWW i poczty na serwerach firm hostingowych. Większość z nich rozlicza swoje usługi na zasadzie klasycznego abonamentu, za który klient płaci co miesiąc stałą kwotę niezależnie od liczby odwiedzin na jego stronie internetowej. W praktyce oznacza to, że użytkownik danego pakietu zapłaci taką samą kwotę za odwiedziny 5 co 50 tys. osób na swojej stronie internetowej. Dzięki chmurze można jednak rozliczać usługi według faktycznego zużycia. Chmura pozwala elastycznie dopasowywać zasoby do ruchu generowanego na stronie WWW klienta i pozwala na stworzenie bardzo przejrzystego modelu rozliczeń – w oparciu o liczbę Unikalnych Użytkowników (UU).

Telefon w chmurze

Według badań IDC największym obszarem cloud computingu jest w Polsce oprogramowanie. O ile usługi IaaS odpowiadają za 28% a PaaS za 10% udziały w rynku, o tyle SaaS (Software as a Service) generuje ponad 60% udział w rynku chmury obliczeniowej. Zainteresowanie oprogramowaniem w chmurze potwierdzają wyniki dostawców oferujących aplikacje w modelu SaaS.

Na brak zainteresowania klientów nie narzekają także operatorzy działający na rynku telekomunikacyjnym. Niektóre co roku notują wzrost przychodów, głównie dzięki sprzedaży wirtualnej centrali telefonicznej oferowanej w modelu SaaS. Pozwala ona małym firmom korzystać z usług zarezerwowanych do niedawna tylko dla dużych przedsiębiorstw. Na czym polega oszczędność w tym przypadku? Przede wszystkim centrala w chmurze nie wymaga żadnych inwestycji a jedynie dostępu do Internetu, w związku z czym dosyć kosztowne centrale telefoniczne stają się zbędne. Wdrożenia telefonii w „chmurze” przeprowadzone w takich instytucjach jak PWN, pokazują że firma może obniżyć koszty związane z wydatkami telekomunikacyjnymi nawet o 60 proc. To sporo zwłaszcza w perspektywie długoterminowej.

Im więcej, tym lepiej

Oszczędności wynikające z rozwiązań chmurowych są tym większe, im szerszy jest zakres outsourcingu. Z doświadczeń dostawców wynika, że przeniesienie całej infrastruktury do chmury skutkuje nawet 60 proc. oszczędnościami w odniesieniu do wdrożeń „on premise” lub rozwiązań hybrydowych. Oprócz tego należy uwzględnić możliwość rozliczania usługi w cyklu miesięcznym lub kwartalnym, co z kolei znacząco wpływa na cash flow i zmniejszenie ryzyka operacyjnego. Wynik ankiety przeprowadzonej wśród klientów firmy dostarczającej usługi IT – ITMAGINATION wskazuje, że kluczowe znaczenie w perspektywie oszczędności dla przedsiębiorców mają niezmienny TCO oraz OPEXOWE a nie CAPEXOWE rozliczenia. Oznacza to, że firmy nie podchodzą już do rozwiązań chmurowych jako inwestycji samej w sobie, a traktują je raczej jako stałe wydatki na rozwój.

Według prognoz IDC w roku 2019 wartość rynku usług w chmurze – prywatnej i publicznej – przekroczy w Polsce 450 mln USD, co stanowić będzie ok. 11% całego rynku usług IT w Polsce, czyli aż o 7% więcej niż obecnie. Można więc założyć, że ilość nowych rozwiązań chmurowych będzie się stale zwiększać.

Łukasz Gawior

Dyrektor Operacyjny w Zenbox.pl

Związany z rynkiem hostingu od 9 lat. Zanim trafił do zespołu Zenbox.pl, był związany z Nazwa.pl, jednym z największych dostawców usług hostingowych w Polsce. Odpowiadał za wprowadzanie nowych usług na rynek a także za organizację procesów sprzedażowych i serwisowych. Nadzorował także rozwój najważniejszych produktów spółki: hostingu, domen oraz certyfikatów SSL. Łukasz Gawior posiada także doświadczenie międzynarodowe. Przez ponad dwa lata opiekował się produktami hostingowymi w holenderskiej spółce vda.hosting.