– Kryzys wywołany przez Covid-19 był prawdziwym testem odporności różnych modeli w sektorze turystycznym. Model społecznościowy z zerowymi kosztami stałymi i elastyczną siecią, na którym bazuje BlaBlaCar, okazał się oczywistym zwycięzcą. To dodatkowe finansowanie wzmacnia naszą pozycję i daje większy impet do wdrożenia naszej ofensywnej strategii rozwoju – mówi Nicolas Brusson, współzałożyciel i prezes BlaBlaCar.
– Dodatkowe finansowanie pozwala nam myśleć o dalszych inwestycjach zarówno na poziomie globalnym – w produkt, oraz bardziej lokalnym – w Polsce przede wszystkim w rozwój marketplace autobusowego we współpracy z lokalnymi przewoźnikami (dzisiaj już ponad 100). Liczymy, że już niedługo, wraz ze znoszeniem restrykcji, skumulowany wcześniej popyt na podróże przełoży się na duży ruch na naszej platformie i rezerwacje wspólnych przejazdów i biletów autobusowych. Myślę, że ta kolejna runda finansowania jasno pokazuje też wiarę inwestorów w nasz model biznesowy i docelową wizję jednej aplikacji łączącej różne środki transportu – dodaje Olgierd Szyłejko – Country Manager BlaBlaCar w Polsce.
Z czołowej światowej społeczności carpoolingowej BlaBlaCar rozwinął się do obecnej na 22 rynkach platformy służącej do wspólnego podróżowania, łączącej ponad 90 milionów użytkowników podróżujących samochodami lub autobusami dalekobieżnymi. W czasie, gdy globalny sektor transportu wciąż odczuwa skutki kryzysu, BlaBlaCar już w tym momencie rozwija się i odnotowuje wzrosty na rynkach wschodzących, które stanowią znacznie ponad połowę aktywności na platformie.
W porównaniu do poziomów sprzed kryzysu, na rynkach wchodzących BlaBlaCar odnotowuje dwucyfrowy wzrost rezerwacji przejazdów. Finansowanie wesprze szybki rozwój platformy na tych rynkach i jej zdolność do wykorzystywania atrakcyjnych okazji do fuzji i przejęć, celem przeniesienia transportu naziemnego ze świata offline do online. Tymczasem odporność BlaBlaCar na warunki panujące w ciągu ostatniego roku w Europie, oparta na elastyczności oferty carpoolingu i silnym bilansie firmy, umożliwi jej podwojenie swojej sieci autobusowej w ciągu nadchodzących 18 miesięcy i rozpoczęcie rozszerzania oferty łączonej, zawierającej również przejazdy pociągami.
Wraz z rozwojem akcji szczepień i znoszeniem ograniczeń dla podróżnych, BlaBlaCar spodziewa się szybkiego wznowienia podróży.
BlaBlaCar informuje również o przejęciu ukraińskiej firmy Octobus, która opracowała nowoczesny system zarządzania ofertą autobusową. Przejęcie to umożliwi BlaBlaCar cyfryzację operatorów autobusowych w Polsce, Rosji oraz na Ukrainie, gdzie przewoźnicy nadal sprzedają większość biletów offline, gdzie BBC wspiera ich w przechodzeniu do świata online.
– Kryzys przetasował karty w grze mobilności, a my dostrzegliśmy atrakcyjne możliwości przyspieszenia rozwoju naszej oferty multimodalnej – mówi Nicolas Brusson – Finansowanie pomoże nam prowadzić strategię ofensywną, gdy wyjdziemy silniejsi z bezprecedensowego roku kryzysu. Byliśmy na dobrej i bezpiecznej pozycji przed uzyskaniem dofinansowania. Teraz możemy pozwolić sobie na pewne ryzyka, zagrać ofensywniej i marzyć na wielką skalę – podsumowuje współzałożyciel i prezes spółki.