BLIK ma już 5 lat. Teraz szykuje się na ekspansję

Udostępnij:
Standard płatności mobilnych BLIK funkcjonuje na polskim rynku już od 5 lat. W tym czasie przez system przeszło 353 mln transakcji, których łączna kwota to 47 mld złotych, a tylko w 2019 roku z BLIKA skorzystało 9 mln użytkowników. Przedstawiciele rozwiązania mówią, że teraz przyszedł czas na rynki zagraniczne.

BLIK został uruchomiony 10 lutego 2015 roku. Było to efektem porozumienia, które podpisało sześć, na co dzień konkurujących ze sobą banków: Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku, w tym Orange Finanse oraz PKO Banku Polskiego i Inteligo. Podstawa rozwiązania była aplikacja IKO PKO Banku Polskiego. I to właśnie prezes tego banku (Zbigniew Jagiełło) jako pierwszy zaproponował wprowadzenie standardu płatności mobilnych.

– Przez 5 lat BLIK stał się synonimem płatności mobilnych w Polsce. Odnotowaliśmy 353 mln transakcji, z czego prawie 220 mln w ubiegłym roku. Wierzę, że w kolejnych latach BLIK stanie się w Polsce również synonimem mobilnych płatności zbliżeniowych. Tak szybki rozwój budowanego od podstaw systemu nie byłby możliwy, gdyby nie współpraca bardzo wielu graczy na rynku – banków, izby rozliczeniowej, agentów rozliczeniowych oraz sprzedawców – zarówno tych tradycyjnych, jak i internetowych – mówi w cytowanym przez serwisy.gazetaprawna.pl komunikacie Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Przygotowania do ekspansji

BLIK będzie się teraz szykował do ekspansji zagranicznej. – W ostatnim czasie Polski Standard Płatności coraz intensywniej pracuje nad dostępnością płatności BLIK-iem w globalnym e-commerce. Po nawiązaniu współpracy z platformą płatniczą PPRO już za chwilę polscy użytkownicy będą mogli zapłacić BLIK-iem także w sklepach internetowych obsługiwanych przez jednego z liderów międzynarodowych rozwiązań płatniczych – czytamy w komunikacie.

I rzeczywiście już pod koniec zeszłego roku zostały wykonane pierwsze kroki w tym kierunku. Po pierwsze BLIK podpisał wtedy umowę z PPRO (globalna platforma obsługująca bezpośrednio płatności), który stał się pierwszym międzynarodowym partnerem BLIKA.

A po drugie BLIK i Mastercard weszli we współpracę, dzięki której będzie można płacić BLIKIEM również zagranicą. Mastercard Polska napisał wtedy na Twitterze: Rozpoczynamy strategiczną współpracę z BLIK mobile, która umożliwi użytkownikom dokonywanie zbliżeniowych płatności BLIKIEM za pośrednictwem smartfona, zarówno w Polsce, jak i za granicą – wszędzie, gdzie akceptowane są płatności zbliżeniowe Mastercard.

– Współpraca z Mastercard umożliwi nam znaczne przyśpieszenie dalszego rozwoju i przyniesie wiele korzyści wszystkim klientom banków, którzy dziś tak chętnie płacą BLIKIEM. System płatności mobilnych BLIK powstał dzięki porozumieniu i współpracy największych banków. Teraz, dzięki współpracy z silnym, globalnym partnerem rozpoczyna nowy etap rozwoju – powiedział wtedy Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności.

Być może w przyszłości BLIK będzie dostępny globalnie. Przypomnijmy, że jest to rozwiązanie, które jest w 100 proc. polskim projektem. Jeśli BLIK będzie kontynuował swój rozwój z taką skutecznością jak do tej pory, nie wykluczone, że te cele zostaną osiągnięte.