BLIK został uruchomiony 10 lutego 2015 roku. Było to efektem porozumienia, które podpisało sześć, na co dzień konkurujących ze sobą banków: Alior Banku, Banku Millennium, Banku Zachodniego WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku, w tym Orange Finanse oraz PKO Banku Polskiego i Inteligo. Podstawa rozwiązania była aplikacja IKO PKO Banku Polskiego. I to właśnie prezes tego banku (Zbigniew Jagiełło) jako pierwszy zaproponował wprowadzenie standardu płatności mobilnych.
– Przez 5 lat BLIK stał się synonimem płatności mobilnych w Polsce. Odnotowaliśmy 353 mln transakcji, z czego prawie 220 mln w ubiegłym roku. Wierzę, że w kolejnych latach BLIK stanie się w Polsce również synonimem mobilnych płatności zbliżeniowych. Tak szybki rozwój budowanego od podstaw systemu nie byłby możliwy, gdyby nie współpraca bardzo wielu graczy na rynku – banków, izby rozliczeniowej, agentów rozliczeniowych oraz sprzedawców – zarówno tych tradycyjnych, jak i internetowych – mówi w cytowanym przez serwisy.gazetaprawna.pl komunikacie Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
Przygotowania do ekspansji
BLIK będzie się teraz szykował do ekspansji zagranicznej. – W ostatnim czasie Polski Standard Płatności coraz intensywniej pracuje nad dostępnością płatności BLIK-iem w globalnym e-commerce. Po nawiązaniu współpracy z platformą płatniczą PPRO już za chwilę polscy użytkownicy będą mogli zapłacić BLIK-iem także w sklepach internetowych obsługiwanych przez jednego z liderów międzynarodowych rozwiązań płatniczych – czytamy w komunikacie.
I rzeczywiście już pod koniec zeszłego roku zostały wykonane pierwsze kroki w tym kierunku. Po pierwsze BLIK podpisał wtedy umowę z PPRO (globalna platforma obsługująca bezpośrednio płatności), który stał się pierwszym międzynarodowym partnerem BLIKA.
A po drugie BLIK i Mastercard weszli we współpracę, dzięki której będzie można płacić BLIKIEM również zagranicą. Mastercard Polska napisał wtedy na Twitterze: Rozpoczynamy strategiczną współpracę z BLIK mobile, która umożliwi użytkownikom dokonywanie zbliżeniowych płatności BLIKIEM za pośrednictwem smartfona, zarówno w Polsce, jak i za granicą – wszędzie, gdzie akceptowane są płatności zbliżeniowe Mastercard.
– Współpraca z Mastercard umożliwi nam znaczne przyśpieszenie dalszego rozwoju i przyniesie wiele korzyści wszystkim klientom banków, którzy dziś tak chętnie płacą BLIKIEM. System płatności mobilnych BLIK powstał dzięki porozumieniu i współpracy największych banków. Teraz, dzięki współpracy z silnym, globalnym partnerem rozpoczyna nowy etap rozwoju – powiedział wtedy Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności.
Być może w przyszłości BLIK będzie dostępny globalnie. Przypomnijmy, że jest to rozwiązanie, które jest w 100 proc. polskim projektem. Jeśli BLIK będzie kontynuował swój rozwój z taką skutecznością jak do tej pory, nie wykluczone, że te cele zostaną osiągnięte.