bValue będzie inwestować w startupy do 75 mln zł. Właśnie uruchomiło nowy fundusz equity growth

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Maciej Balsewicz Michal Bartosz

Udostępnij:

bValue ogłasza bValue Growth – nowy fundusz inwestujący w modelu growth equity, który pozyskał od inwestorów już 340 mln zł (72 mln euro) z docelowych 470 mln zł (100 mln euro). Fundusz planuje zainwestować w 8-12 rosnących i dochodowych spółek z Polski i regionu CEE, przy pojedynczej inwestycji od 22 do 75 mln zł.

Nowy fundusz bValue będzie inwestować w modelu growth equity i wypełni lukę między tradycyjnymi ofertami venture capital oraz private equity. W planach ma inwestycje w 8-12 spółek z Polski i regionu CEE o skalowalnych modelach biznesowych. bValue Growth zamierza inwestować w rentowne firmy, o rocznych przychodach poniżej 120 mln złotych (25 mln euro), które mają potencjał do dalszego rozwoju, a w konsekwencji znacznego zwiększenia wyceny w perspektywie 4-5 lat. Wartość pojedynczej inwestycji wyniesie od ok. 22 mln do 75 mln zł (5-15 mln euro), w zamian za 20-40 procent udziałów w spółce.

Zespołem bValue Growth zarządza dwóch partnerów – Maciej Balsewicz i Michał Bartosz. Obaj mają wieloletnie doświadczenie: zarówno po stronie funduszy inwestycyjnych, jak i w rosnących spółkach, wspieranych kapitałem private equity. Maciej Balsewicz jest założycielem bValue, którym zarządza od 6 lat. Wcześniej pracował w InPost, globalnym funduszu PineBridge Investments oraz EY. Michał Bartosz dołączył do bValue w styczniu 2022, wnosząc doświadczenie inwestora strategicznego oraz private equity, a także doradcze. Wcześniej pracował w firmie Avenga, Grupie Wirtualna Polska, funduszu Enterprise Investors oraz w Deloitte.

Rynek private equity w Polsce

– W Europie Środkowo-Wschodniej, podzielonej na kilkanaście małych i średnich rynków, powstała cała rzesza firm technologicznych, które oferują swoje produkty i usługi na całym świecie. Mimo zasięgu, dalej należą do segmenty MŚP, a większość z nich nie doczeka się statusu jednorożca. Znajdują się więc poza radarem zespołów VC, poszukujących spółek, które mogą samodzielnie wygenerować zwrot z całego funduszu. Mają jednak potencjał, by osiągnąć skalę i generować zyski atrakcyjne dla funduszy private equity oraz inwestorów strategicznych. To olbrzymia nisza rynkowa, w której widzimy duży potencjał inwestycyjny i szansę na atrakcyjne zwroty – mówi Maciej Balsewicz, Founding Partner w bValue.

– Rynek private equity w Polsce i całej CEE jest zdominowany przez fundusze typu buyout, które urosły na sprzedaży całych biznesów przez przedsiębiorców pierwszej generacji. Jednak na rynku pojawiła się duża grupa przedsiębiorców, którzy mają obecnie zupełnie inne potrzeby i oczekują innego podejścia. Widzimy dużo okazji inwestycyjnych w spółki z segmentu MŚP, których założyciele nie chcą oddawać sterów, chcąc dalej rozwijać swoje biznesy, by osiągnąć w kilka lat dużo wyższą skalę i wypracowywać większe zyski. To właśnie ich szukamy, ambitnych przedsiębiorców, którzy są świadomi potencjału własnych firm i poszukują zewnętrznego kapitału oraz strategicznego wsparcia, by w pełni go wykorzystać – mówi Michał Bartosz, partner w bValue.

Trzeci fundusz od bValue

bValue Growth to trzeci fundusz bValue. Dołącza do dwóch odnoszących sukcesy funduszy seed, o łącznej kapitalizacji 90 mln zł, które dokonały 36 inwestycji i wyszły z 12 spółek. Pierwszy fundusz jest w fazie wygaszania i wygenerował zwrot 3x MoIC, a w ciągu kolejnych 2-4 lat oczekuje osiągnąć zwrot 10x MoIC. Drugi fundusz jest w fazie budowania wartości, ale planuje wyjścia z pierwszych inwestycji w najbliższych miesiącach.

Aktualny portfel inwestycji bValue Seed obejmuje między innymi: Tidio – live chat, chatboty i narzędzia marketingowe dla małych i średnich firm, More Growth – twórców marek i produktów online pomagających użytkownikom w dbaniu o zdrowie i rozwój osobisty (23 mln zł w rundzie pre-seed w 2022), Spin.ai – amerykańską platformę zabezpieczającą dane w aplikacjach SaaS, Aggero – platformę marketingową dla marek do zarządzania i angażowania influencerów gamingowych i Your KAYA – markę produktów higieny intymnej oferowanych w  modelu D2C.

Przeczytaj również 👉 10 odpowiedzi jakich będzie szukał Twój inwestor

12 exitów

bValue wyszło dotychczas z 12 inwestycji typu seed, w tym ze spółek Senuto (przejęte przez WhitePress/RTB House), Wannabuy (przejęte przez BenefitSystem), PushPushGo (przejęte przez Vercom), Callpage (przejęte przez SaaS Labs), Purella Superfoods (przejęte przez Bakalland) i Shoplo (przejęte przez SumUp).

– Prowadząc bValue Seed zauważyliśmy, że choć część naszych inwestycji zalążkowych nie podąża trajektorią miliardowej wyceny, przyciągają uwagę inwestorów branżowych. Odnotowaliśmy już kilka wyjść z inwestycji generujących. To jasny sygnał, że ekosystem technologii w Polsce dojrzewa i oferuje wiele ścieżek rozwoju i skalowania biznesu. W bValue Growth wykorzystujemy na naszym doświadczeniu zarówno w inwestycjach early-stage, jak i private equity, by zaoferować nową drogę dla rosnących biznesów, dotychczas niedostępną w regionie – mówi Maciej Balsewicz.