Chcą wyprzedzić demencję, pomagać przedsiębiorcom i zazielenić przemysł odzieżowy: znamy zwycięzców Masters&Robots Awards 2024

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Master&Robots konkurs

Udostępnij:

23 kwietnia poznaliśmy laureatów drugiej edycji konkursu Masters&Robots Awards, organizowanego przez Digital University – lidera edukacji cyfrowej w Polsce. W gronie zwycięzców znaleźli się m.in. twórcy technologii Sound Objects umożliwiającej szybkie wykrywanie i leczenie demencji, program Meet and Code zmniejszający przepaść cyfrową w Europie oraz startup pozytywnego wpływu działający w branży modowej.

W uroczystości wręczenia nagród wziął udział minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, który w swoim przemówieniu zwrócił uwagę na olbrzymi potencjał tkwiący w technologiach takich jak sztuczna inteligencja i komputery kwantowe. Minister podkreślał, że znajdujemy się obecnie w punkcie zwrotnym.

– Jesteśmy w miejscu, które odmieni życie nasze i przyszłych pokoleń. Odmieni je na wielu poziomach i musimy być na to gotowi – i regulacyjnie, i to jest zadanie dla władzy publicznej, i innowacyjnie – podkreślał minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Skok technologiczny obejmie wszystkie branże, firmy i korporacje

– W drugiej edycji Masters&Robots Awards wyłoniliśmy 8 zwycięzców w 6 kategoriach. Nagrodziliśmy tych, którzy pokazują, że dzięki innowacjom i kreatywności, ale też odwadze kwestionowania status quo, możemy pokonywać wyzwania i budować lepszą przyszłość. Wiele nagrodzonych rozwiązań ma potencjał do skalowania i wprowadzania pozytywnych zmian na szeroką skalę – tak Jowita Michalska, prezeska Digital University i przewodnicząca jury konkursu mówiła o potrzebie doceniania tych, którzy w tym skoku technologicznym widzą swoją przyszłość i mają odwagę wyznaczać kierunki rozwoju.

Gala konkursowa odbyła się w warszawskim Centrum Kreatywności Targowa, przy wsparciu organizacji partnerskich: InCredibles program Sebastiana Kulczyka, PZU, ABB, Bank Pocztowy i Johnson & Johnson Innovative Medicine.

Wyprzedzić chorobę

Tytuł Masters of Innovation trafił do Vivid Mind Health za pionierskie podejście do wykrywania i leczenia demencji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Firma opracowała przełomową technologię Sound Objects, umożliwiającą szybką i precyzyjną diagnozę na wczesnym etapie choroby, co jest kluczowe dla skutecznego leczenia i poprawy jakości życia pacjentów. Wręczający statuetkę Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, partnera kategorii, podkreślił ogromną odpowiedzialność, jaką niesie posiadanie skutecznych rozwiązań medycznych i wskazał na wagę dotarcia do każdego pacjenta, który może skorzystać z terapii.

– Pracuję dla firmy, która rozwija leki, mające na celu uleczenie raka, przywrócenie wzroku ludziom w niektórych skazach genetycznych i wydłużające życie pacjentów z HIV. Posiadanie takich leków i takich rozwiązań to gigantyczna odpowiedzialność i to nad czym teraz się skupiamy to odnalezienie każdego pacjenta, któremu należy się ta terapia. Musimy spośród milionów odnaleźć tę jedną osobę, która potrzebuje terapii. Używamy do tego rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, budujemy infrastrukturę i wspieramy diagnostykę – mówił Łukasz Hak.

Przeczytaj nasz wywiad z Vivid Mind!

Teraz czas na „_Now”

Zwycięzcą w kategorii Masters of AI został cyber_Folks za przełomowe narzędzie „_Now”, które umożliwia tworzenie w pełni funkcjonalnych stron internetowych z poziomu smartfona, bez konieczności zatrudniania programistów czy copywriterów. Partnerem tej kategorii była firma PZU, która uważnie śledzi trendy w sferze innowacji i wdraża rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji m.in. w obszarze Customer Experience.

– Projekt”_Now” stworzyliśmy po to, aby każdy właściciel małej firmy mógł maksymalnie skorzystać z transformacji, by każdy mógł istnieć w internecie tak prosto, jak nigdy wcześniej. Projekt „_Now” powstał w Polsce, ale nasze ambicje znacznie wykraczają poza granice tego kraju, także dzięki tej nagrodzie czujemy się jeszcze bardziej uskrzydleni, żeby podążać tą ścieżką – tak, odbierający nagrodę Artur Pajkert, członek zarządu cyber_Folk, mówił o potrzebie wspierania małych firm, które są bardzo istotne dla naszej gospodarki

Limitowane kolekcje designed by gospodarka zamknięta

Nagrodę Masters of Social Impact przyznano INTU Circularity za wkład w rozwiązywanie problemu zanieczyszczenia środowiska i nadmiernej produkcji w branży odzieżowej. Firma ta opiera swój model biznesowy na idei gospodarki o obiegu zamkniętym, odzyskując i przetwarzając niepotrzebne tekstylia w unikatowe kolekcje odzieżowe. Nagrodę w tej kategorii wręczyła Ela Wojciechowska, prezeska Fundacji Digital University, która ze swoim programami edukacyjnym Be.Eco i Be.Net dociera rocznie do ponad 2 tys. nauczycieli i 80 tys. uczniów.

Ex aequo w kategorii Masters of Innovation Leadership nagrodzono Przemka Gdańskiego z BNP Paribas Bank Polska oraz Adama Marciniaka z VeloBanku. Obaj otrzymali nagrodę za wybitne osiągnięcia w dziedzinie innowacji i przywództwa w sektorze bankowym.

– Sektor bankowy odgrywa fundamentalną rolę w procesie cyfryzacji polskiej gospodarki. Od lat obserwujemy, jak instytucje finansowe torują drogę innowacjom i przenoszą usługi na wyższy poziom. Masters&Robots Awards to nie tylko konkurs, ale też platforma wymiany pomysłów i budowania silnej społeczności innowatorów. Wierzę, że laureaci tej prestiżowej nagrody staną się inspiracją dla przyszłych pokoleń liderów. Znajdujemy się bowiem w punkcie, w którym mądrzy, odważni i odpowiedzialni przywódcy są bardziej potrzebni niż kiedykolwiek wcześniej – podsumował Jarosław Sroka, przedstawiciel partnera strategicznego konkursu – InCredibles program Sebastiana Kulczyka i wręczający nagrody w kategorii Masters of Innovation Leadership.

Adam Marciniak odbierając nagrodę podkreślał rolę zmotywowanego zespołu w budowaniu innowacyjnych rozwiązań.

– Fundamentem naszej transformacji jest zespół blisko 3 tys. osób, zaangażowanych, zorientowanych na sukces, którzy chcieli zmienić coś w sektorze bankowym. Stworzyliśmy bardzo innowacyjną markę, produkty i rozwiązania, które są atrakcyjne dla klientów – w bardzo krótkim czasie pozyskaliśmy 200 tys. nowych klientów, a nasza suma bilansowa wzrosła o 1/3. Przy czym celem nadrzędnym było zapewnienie bezpieczeństwa sektora – mówił Adam Marciniak.

Eksperymenty przynoszą efekty

Obaj laureaci Masters of Innovation Leadership podkreślali znaczenie tworzenia środowiska sprzyjającego eksperymentowaniu.

Moim zadaniem jest m.in. tworzenie bezpiecznej przestrzeni do próbowania nowych rzeczy, eksperymentowania, aby nikt się nie bał, że eksperymentując, popełniając błąd, zasłuży na karę. W naszym banku taka osoba zasłuży na nagrodę, ponieważ wszyscy przy tej okazji czegoś wartościowego nauczymy się – powiedział Przemek Gdański odbierając nagrodę, dodając, że innowacyjność to nie tylko technologie, ale również nowy sposób myślenia, funkcjonowania, zorganizowania się, pracy i współpracy. W Banku BNP Paribas wdraża on model organizacyjny oparty na koncepcie samozarządzania, gdzie pracownicy sami decydują o swoich celach i sposobach ich realizacji. Eksperyment ten okazał się niezwykle udany i jest obecnie skalowany na inne obszary.

Dla mnie innowacyjność to nie tylko technologie, lecz także inny sposób funkcjonowania, zorganizowania się, pracy, współpracy ze sobą. Wierzę, że taka kultura organizacyjna jest kluczem do sukcesu w dzisiejszym dynamicznym świecie – tłumaczy Gdański.

Takie podejście do innowacji przekłada się na konkretne rezultaty. BNP Paribas Bank Polska otrzymał nagrodę Masters of Future Oriented Culture za stworzenie wyjątkowej kultury organizacyjnej, która umożliwia pracownikom podejmowanie inicjatyw przewidujących nadchodzące trendy i przygotowujących firmę na przyszłość.

Jacek Presz, dyrektor Biura Zarządzania IT Banku Pocztowego, partnera tej kategorii, podkreślał znaczenie kultury innowacyjności w opracowywaniu rozwiązań rewolucjonizujących rynek.

– Kultura organizacji jest dla nas fundamentem, na którym budujemy przyszłość firmy. Przekonałem się w Banku Pocztowym, że stworzenie przestrzeni zespołowi do innowacyjności daje szanse na skutecznie wdrożenie nowych pomysłów. W Banku Pocztowym mamy trochę taki przykładów – jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy kartę biometryczną, migrujemy systemy do chmury, wdrażamy asystenta opartego na sztucznej inteligencji – podsumował Jacek Presz.

Tytuł Masters of Global Impact jury przyznało ex aequo dwóm firmom: Hemolens Diagnostics i TechSoup. Hemolens Diagnostics została nagrodzona za rewolucyjny wkład w cyfrową diagnostykę kardiologiczną – firma opracowała unikatową platformę Cardiolens®, wykorzystującą sztuczną inteligencję oraz inżynierię biomedyczną do nieinwazyjnej i dokładnej oceny zwężeń naczyń wieńcowych. TechSoup zostało docenione za program Meet and Code, który umożliwia setkom tysięcy młodych ludzi udział w darmowych wydarzeniach kodowania, zmniejszając przepaść cyfrową w Europie.

Kolejną okazją do spotkania w ramach społeczności zgromadzonej wokół Digital University będzie 8. edycja konferencji Masters&Robots, która odbędzie się 23 października 2024 r. w Warszawie. Podczas wydarzenia będzie można wziąć udział w wykładach, panelach dyskusyjnych i warsztatach, a także nawiązać kontakty z ludźmi z branży. Szczegóły dotyczące konferencji zostaną ogłoszone wkrótce.

Czytaj także: