Nawet w małych startupach czasem przeprowadza się kilkadziesiąt rozmów rekrutacyjnych w miesiącu. Tak było też w startupie, w którym pracowałem. Zdarzało się, że poziom kandydata był zachwycający, częściej jednak po 30-minutowej rozmowie na Skype okazywało się, że dana osoba nie kwalifikowała się do dalszych rozmów.
Startupy rozwijają się dzięki bardzo ciężkiej pracy zespołu, co może być bardzo obciążające dla jego członków. Nagrodą za trud włożony w rozwój firmy jest poczucie wpływu. Kolejną zaletą pracy w młodej organizacji, jeżeli jest dobrze zarządzana, jest szybkie tempo uczenia się oraz rozwoju osobistego. Oba są ponadprzeciętnie szybkie.
Najcenniejszą rekompensatą pracy w startupie w porównaniu do “normalnej pracy” jest szybkie tempo uczenia się | fot. medium.com
Startup to dobry ekosystem dla osób, które lubią się angażować i współpracować ściśle ze współpracownikami, co sprzyja rozwojowi głębokich zawodowych relacji. Ale to nie wszystko. To środowisko obfituje w wyzwania, którym sprostanie daje niemałą satysfakcję.
Jeżeli kochasz szybkie tempo, ryzyko, oraz to że Ty i zespół macie realny wpływ na to co robicie, zastanów się nad dołączeniem do startupu.
Osoba, która będzie prowadziła z Tobą rozmowę rekrutacyjną, będzie chciała zrozumieć co i jak będziesz w stanie “dowieźć” w dwa dni od rozpoczęcia pracy. Będzie również chciała zrozumieć czy wpasujesz się w jeszcze niewielki zespół osób pracujących nad rozwojem produktu.
Aby pomóc Ci przygotować się do takiej rozmowy, poniżej znajdziesz 6 punktów, które powinieneś przygotować zanim umówisz się na kolejną rozmowę rekrutacyjną do startupu.
1. Odrób zadanie domowe
Dobre przygotowanie jest podstawą każdej udanej rozmowy rekrutacyjnej. Jednakże rozmawiając z członkiem startupu, będziesz musiał udowodnić, że wiesz dużo o firmie, jej misji oraz segmencie rynku, w którym operuje. Nie wystarczy umieć powiedzieć, że startup zajmuje się X, Y czy Z.
Czytaj, czytaj, czytaj i jeszcze raz czytaj o firmie. Następnie, poczytaj jeszcze trochę. Zrób dobry research i dowiedz się kim są ludzie w niej pracujący, jakie są ich kompetencje oraz dlaczego tam właśnie pracują. Dobrym sposobem jest umówienie się na krótkiego Skype’a z kimś z firmy poza procesem rekrutacyjnym, aby zebrać feedback od kogoś, kto już tam pracuje, co pozwoli zrozumieć jakie są wyzwania oraz potrzeby w organizacji.
2. Bądź w stanie odpowiedzieć na pytanie “dlaczego?”
“Dlaczego chciałbyś z nami pracować?” Bądź gotowy odpowiedzieć na pytanie dlaczego ten startup jest najlepszym miejscem dla Ciebie, do spędzenia kolejnych 3-5 lat Twojego życia.
Jeżeli nie potrafisz odpowiedzieć na to pytanie, prawdopodobnie sam nie rozumiesz dlaczego aplikujesz lub masz nieodpowiednią motywację. Większość firm z DNA startupu, poszukuje misjonarzy, nie najemników.
3. Skorzystaj z produktu
Nieważne o jaką rolę się ubiegasz – R&D, Sales, Marketing – zanim zaaplikujesz powinieneś przetestować produkt firmy, do której aplikujesz. I nie chodzi tutaj o zwykły “sign up”.
Przejście przez ten proces pomoże ci określić czy będziesz w stanie pokochać produkt oraz firmę która go tworzy. Spraw by osoba rekrutująca uwierzyła w Twoją pasję. Pomoże Ci to w odpowiedzi na pytania typu “Jak ulepszyłbyś nasz produkt?”, a zostanie ono na pewno zadane. Żadna wymówka nie jest dobra, by uzasadnić to, że nie skorzystało się z produktu.
4. W jaki sposób możesz wnieść wartość dodaną od dnia pierwszego?
Teraz, kiedy już rozumiesz jak działa produkt firmy do której aplikujesz, jesteś w stanie uzbroić się w pomysły jak można go usprawnić.
Myśl o dodaniu funkcji powoduje u Ciebie wzrost adrenaliny? Jak zbierzesz nowy feedback od użytkowników? Jaki masz pomysł na polepszenie wskaźnika konwersji? Jak ulepszyłbyś proces obsługi klienta? W jaki sposób pomożesz firmie przybliżyć się do osiągnięcia kolejnego kamienia milowego?
Dobrze, aby obszar, w którym chcesz się rozwijać, leżał w zakresie potrzeb firmy
5. Zaznajom się z rynkiem oraz konkurencją firmy
Nie musisz być naukowcem, aby trochę pogooglować. Zrozumienie otoczenia biznesowego firmy pozwoli ci osadzić się w kontekście, przez to lepiej zrozumieć położenie samej firmy. Jak to mówią amerykanie “It’s a no brainer, to be honest.”
To co może spowodować, że wyróżnisz się wśród grona pozostałych kandydatów, może być tym, że będziesz znał wszystkie firmy, które mogą być lub są konkurencją dla startupu, do którego aplikujesz. To pokaże, że znasz rynek i nie będzie cię trzeba uczyć podstaw. Spory plus. Warto przejść przez takie strony jak www.getapp.com czy www.saasgenius.com oraz porozmawiać z każdym do kogo mamy kontakt, kto korzystał z produktu, aby zebrać feedback.
6. Wyluzuj
Rozmowa rekrutacyjna to stresujące wydarzenie, warto pamiętać, że nie tylko dla ciebie 😉 Osoby rekrutujące to też ludzie, bardzo często są pełni entuzjazmu dla tego co robią. Ich zadaniem jest znalezienie odpowiednich ludzi, którzy pomogą popchnąć firmę do przodu.
Jeżeli masz (zdrową) obsesję na punkcie tego czym zajmujesz się zawodowo, będą w stanie bardzo szybko to ocenić.
Co dalej?
Praca w startupie jest ciężka praca i niektórych może popchnąć do wyczerpania – psychicznego i fizycznego. Młode firmy szukają ludzi z werwą, którzy przy niewielkim nadzorze będą w stanie obrać odpowiedni kierunek, natomiast w tym celu trzeba dowiedzieć się wielu rzeczy na własną rękę. Jeżeli jesteś przyzwyczajony bardziej do reagowania niż inicjowania, to może nie być najlepsze miejsce dla Ciebie.
–
Wszystkich szukających wyzwań i chcących sprawdzić się w startupie, zachęcam do odwiedzenia katalogu firm na stronie http://startuppoland.org/startup/.
–
Bartosz Mozyrko
Product manager i researcher. Wcześniej CEO UsabilityTools, startupu do optymalizacji konwersji stron. Przez długi czas współtworzył agencję UX Cogision. Uwielbia dzielić się wiedzą.