Decyzja właściciela o zwolnieniach spowodowała zmniejszenie zatrudnienia w centrali oraz oddziałach regionalnych. Dokładna liczba zwolnionych osób nie jest jasna, choć nieoficjalnie mówi się o 50 pracownikach.
Circ potwierdził likwidację niektórych stanowisk i wydał oświadczenie. W treści komunikatu czytamy, że po szybkim wzroście w początkowej fazie firma chce skoncentrować się się na wydajności i doskonaleniu działań operacyjnych.
Wypożyczalnia wprowadziła właśnie w kilku niemieckich miastach hulajnogi elektryczne „KAISER” z wymiennymi akumulatorami.
Poza tym Circ chce mieć bardziej opłacalny i zrównoważony rozwój. Dlatego do swojej oferty wprowadził rowery towarowe zamiast samochodów dostawczych.
Powody zwolnień w Circ
Gadowski odnosząc się do zwolnień przyznał, że biznes z e-hulajnogami jest sezonowy. Zimą odbywa się o 50% mniej przejażdżek elektrycznymi jednośladami niż latem. Uważa także, że ten stan rzeczy może się zmienić w przyszłości.
Drugim powodem uszczuplenia załogi firmy jest obecnie niewystarczająca wiedza operacyjna. Circ musiał nauczyć się zarządzać swoją usługą na wielu rynkach jednocześnie. Informacje o tym, jak być bardziej wydajnym oraz, jak działać na rynku mikromobilności nie są jeszcze zoptymalizowane.
Niemniej wydajność ma zwiększyć przejście na technologię akumulatorów wymiennych, ale to pociąga za sobą konsekwencje – Circ zwalnia pracowników, bo nie potrzebuje ich aż tak wielu.
W tej chwili firma przechowuje w magazynach hulajnogi, konserwuje je i ładuje akumulatory. Do tej pory vany odwoziły hulajnogi do hotspotów miejskich, użytkownicy je wypożyczali, a następnie te same samochody przywoziły je do miejsca konserwacji i ładowania akumulatorów.
Teraz za sprawą akumulatorów wymiennych, akumulator ładuje się tylko w magazynie, a mechanicy wykonują potrzebne konserwacje w terenie. Obecna strategia zatem wymaga mniej ludzi.
Wyniki Circ
Przedstawiciele Circ powiedzieli w rozmowie z TechCrunch, że do tej pory startup umożliwił ok. 10 mln przejażdżek i ma 3 mln zarejestrowanych klientów. Firma działa w ponad 40 miastach w 14 krajach europejskich.
Circ zaobserwował także, że biznes jest opłacalny aktualnie w ok. ⅓ obsługiwanych miast. W 2020 r. startup spodziewa się rentowności we wszystkich obsługiwanych miastach.
Quick działa już w stolicy
Także w Polsce hulajnogi są bardzo popularne. Niedawno informowaliśmy o tym, że Quick udostępnił mikromobilne pojazdy na terenie Warszawy. Quick działa w Polsce od maja 2019 r. i oferował do tej pory swoją usługę w Trójmieście.
Wypożyczenie pojazdu działa tak samo, jak w przypadku innych podobnych firm, np. Lime, Bird czy Hive – odbywa się za pomocą aplikacji. Za usługę należy zapłacić dołączoną kartą. Korzystanie z przejazdów kosztuje podobną cenę jak we wszystkich sieciach w kraju.
fot.mat.pras. Circ | https://www.facebook.com/circ/