Co działo się na konferencji „Transformacja cyfrowa, a wyzwania nowoczesnej edukacji w XXI wieku”?

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Co działo się na konferencji „Transformacja cyfrowa, a wyzwania nowoczesnej edukacji w XXI wieku”?

Udostępnij:

W piątkowe popołudnie, 24 listopada 2023 roku odbyła się konferencja, poświęcona transformacji cyfrowej i wyzwaniom współczesnej edukacji w XXI wieku. Wydarzenie zgromadziło ciekawych gości oraz ekspertów z różnych dziedzin, którzy dzielili się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniem z obszaru edukacji cyfrowej oraz rynku pracy.

Podczas konferencji omawiano kluczowe kwestie związane z przyszłością edukacji, w tym transformacją cyfrową, dostosowywaniem programów nauczania do potrzeb rynku pracy oraz wykorzystaniem nowych technologii w edukacji.

Kluczowe Tezy postawione podczas Konferencji

  • Transformacja cyfrowa staje się kluczowym elementem kształtowania przyszłości edukacji. Zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji jest niezbędne do przygotowania uczniów i studentów do dynamicznie zmieniającego się świata pracy.
  • Edukacja musi odpowiadać na bieżące i przyszłe potrzeby rynku pracy, kładąc nacisk na rozwój umiejętności cyfrowych, kreatywności, myślenia krytycznego oraz elastyczności umysłowej.
  • Istotne jest zacieśnienie współpracy między instytucjami edukacyjnymi a sektorem pracy, aby lepiej dostosować programy nauczania do realiów rynkowych i oczekiwań pracodawców.
  • W kontekście szybko zmieniających się wymagań zawodowych, ciągłe uczenie się staje się niezbędne. Edukacja to proces ciągły, trwający przez całe życie.
  • Innowacyjne narzędzia cyfrowe, jak platformy e-learningowe czy technologie VR/AR, odgrywają kluczową rolę w modernizacji metod nauczania i dostosowywaniu ich do potrzeb uczniów i studentów XXI wieku.
  • Model hybrydowy edukacji, łączący nauczanie tradycyjne z cyfrowym, oferuje elastyczność i personalizację procesu edukacyjnego.
  • Programy takie jak Akcelerator dla Nauczycieli Edu Space stwarzają możliwości dla nauczycieli do rozwijania kompetencji w zakresie nowoczesnych technologii edukacyjnych i projektowania innowacyjnych kursów.
  • Potrzebna jest dyskusja o roli e-learningu w szkołach oraz jego potencjalnych wyzwaniach i możliwościach, w tym dostępności i jakości materiałów dydaktycznych.
  • Edukacja musi być elastyczna i adaptowalna, aby nadążać za szybkimi zmianami w technologii, ekonomii i społeczeństwie.
  • Cyfryzacja edukacji przyczynia się do większej dostępności wiedzy i zasobów edukacyjnych, co sprzyja równości szans i demokratyzacji edukacji.

Pierwsza część konferencji skupiła się na transformacji cyfrowej i jej wyzwaniach na najbliższy rok. dr Ewa Flaszyńska( Dyrektor Departamentu Rynku Pracy w  Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej) i Mateusz Rafał (Dyrektor Centrum Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Edukacji i Nauki), przedstawili wpływ transformacji cyfrowej na rynek pracy i edukację, podkreślając konieczność adaptacji do szybko zmieniającej się rzeczywistości.

Anna Marciniak (Kierownik Sekcji Programów EFS Dział Dotacji Krajowych i Funduszy UE w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju), rozpoczęła drugi blok konferencji, poruszając kwestie kwalifikacji przyszłości i roli uczelni w dostosowywaniu się do potrzeb rynku pracy. Dyskusja koncentrowała się na transformacji kariery i rozwoju zawodowego pracowników dzięki narzędziom cyfrowym, z udziałem ekspertów z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

W sekcji poświęconej tematowi „Transformacja kariery i rozwoju zawodowego pracowników dzięki narzędziom cyfrowym”, udział wzięli znaczący eksperci z różnych dziedzin. dr Anita Aranowska (Ekspert operacyjny w Dziale Rozwoju Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju), omówiła program e-Pionier, ukazując jego rolę w kształtowaniu nowoczesnych ścieżek kariery. Następnie, Agata Szoka (Lider Projektu Edtechhub Akcelerator), przedstawiła system Career Space, który stanowi innowacyjne narzędzie wspierające rozwój zawodowy. Dialog z Bartoszem Kosteckim (Kierownikiem Wydziału Informacji Statystycznej i Analiz w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Rzeszowie), koncentrował się na współpracy oraz efektach wdrożenia tego systemu w organizacjach rynku pracy, podkreślając jego znaczący wpływ na efektywność i adaptację do nowych warunków pracy.

Michał Szumiński (Prezes 4education i doradca od spraw nauczania) zaprezentował, jak edukacja cyfrowa może zrewolucjonizować tradycyjne modele nauczania, kładąc nacisk na przenoszenie praktyk z edukacji nieformalnej do formalnej. W dyskusji poruszono także wyzwania i możliwości e-learningu w szkołach.

Kolejnym punktem konferencji była dyskusja na temat „E-Learning w szkołach: wyzwania i możliwości dzięki nowym technologiom”, którą poprowadziła Agata Szoka. W panelu udział wzięli Agnieszka Mysiak – Wrzeszcz (Wicedyrektor Saskiej Szkoły Realnej), oraz Sławomir Łais (Prezes OSI CompuTrain i współzałożyciel learn-tanku XY Learning Team). Dyskutowano o wyzwaniach, jakie stoją przed szkołami, nauczycielami i uczelniami w kontekście wdrażania nowoczesnych technologii edukacyjnych. W szczególności skupiono się na systemie Edu Space, analizując jego zastosowanie i wpływ na poprawę jakości nauczania oraz dostosowywanie metod edukacyjnych do potrzeb współczesnego ucznia. Rozmowa ta podkreśliła znaczenie innowacji technologicznych w edukacji i ich rosnącą rolę w kształtowaniu przyszłości szkolnictwa.

Demo Day zaś stanowił kulminacyjny punkt konferencji, gdzie uczestnicy  Akceleratora dla Nauczycieli Edu Space prezentowali efekty swojej kilkutygodniowej pracy. Szczególne uznanie zdobył kurs Iwony Kurowskiej, która otrzymała dwie główne nagrody, ufundowane przez Samsung oraz Percon. Dodatkowe wyróżnienie specjalne od firmy DELL, otrzymał Wojciech Jastrzębski. 

Konferencja zakończyła się w atmosferze pozytywnych emocji i nadziei na kolejne spotkanie. Organizatorzy wyrazili wdzięczność wszystkim uczestnikom za ich wkład w rozwój edukacji cyfrowej w Polsce. Warto podkreślić, że uczestnicy mieli także okazję zapoznać się z innowacyjnymi rozwiązaniami dla edukacji prezentowanymi przez partnerów konferencji, takimi jak Dell Technologies, Samsung Polska, Percon Polska i Studio Tech.

Organizatorzy dziękują wszystkim prelegentom, partnerom i uczestnikom za udział w konferencji, wyrażając nadzieję na kolejne spotkanie w przyszłości.

O konferencji

Konferencja „Transformacja cyfrowa, a wyzwania nowoczesnej edukacji XXI wieku” była wydarzeniem, łączącym ekspertów z dziedziny edukacji i rynku pracy. Jej celem było omówienie przyszłości edukacji w kontekście transformacji cyfrowych. Skupiając się na wymianie wiedzy i doświadczeń, konferencja oferowała platformę do dyskusji o przyszłych kierunkach rozwoju edukacji i pracy w Polsce i na świecie.

Organizator: Edtechhub Akcelerator

Patronaty honorowe: NCBIR, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Parlament Studentów Rzeczypospolitej Polskiej, Patronat Honorowy Prezydenta miasto stołecznego Warszawy.

Partnerzy Technologiczni: Samsung, Dell, Percon, Studiotech, Career Space, Edu Space.

Patronat Medialny: Mam Startup

 

Zobacz także

Zmienili sposób czytania bajek dzieciom w Europie. Teraz czas na Amerykę Łacińską

Raport PARP: Sztuczna inteligencja w edukacji – perspektywy i zagrożenia