fot. pexels.com
Ja sam zadaje sobie często to pytanie, szczególnie przy okazji niepowodzeń: czy jest coś, co wyklucza mnie z grupy osób, którym przeznaczony jest sukces? Dzisiaj chciałbym wyróżnić kilka cech, które zdają się być kluczowe.
Zanim przejdę do materiału, chciałbym zaznaczyć: jestem przeciwnikiem tekstów, które oferują złote recepty na życie czy robienie biznesu. Uważam, że każdy z nas ma własną drogę i unikalną kombinację cech, które mogą w zaskakujący sposób prowadzić do postawionych celów.
W trakcie rozmów z wybitnymi przedsiębiorcami i inwestorami jak bumerang jednak wraca kilka podstawowych, zupełnie logicznych i racjonalnych cech, które każdemu przedsiębiorcy pomogą:
1. Ciężka praca
Nie ma sukcesu bez ciężkiej pracy. Mówiąc “ciężka praca” mam na myśli: trudne momenty, kiedy masz ochotę wszystko rzucić; częstej rezygnacji z życia osobistego na rzecz pracy; przełamywania się i siedzenia o tę godzinę dłużej w biurze, mimo że już naprawdę nie możesz; wykraczania poza znane sobie granice.
Umiejętność postawienia sobie celu i ułożenia strategii dojścia do niego to jedno. Realizacja planu to drugie.
W rozmowie o sukcesie często pomija się wątek zmagania się z samym sobą i z okolicznościami, podczas gdy w moim odczuciu to właśnie te momenty są najważniejsze, najbardziej wymagające i uczące.
2. Pasja
Nie jestem fanem coachów, ale zgadzam się z nimi w jednym: jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz lubić to co robisz. Bez pasji do wykonywania swojej pracy nie jesteś w stanie wykonać jej dobrze. Kolokwialnie rzecz ujmując: jak coś Cię nie kręci, to nie zrobisz tego tak dobrze, jak ktoś, kogo to kręci.
Bycie zapalonym na punkcie własnych pomysłów jest niesamowicie istotne zarówno pod kątem realizacji pomysłów na wysokim poziomie (jeśli już coś robić, to robić to dobrze!), jak i w sytuacjach porażek (kiedy masz ochotę wszystko rzucić, ale pasja zatrzymuje Cię i mówi, żebyś cisnął dalej).
Ja sam odkryłem to przy budowaniu mojego ostatniego biznesu: tak bardzo kręcił mnie produkt, który tworzyliśmy, że nie odczuwałem często kilkunastogodzinnego wysiłku przy tworzeniu i jego budowie.
3. Ciekawość
Uczestnicząc w wydarzeniach “Jutronauci”, które prezentują wybitnych polskich przedsiębiorców, naukowców i inżynierów, nie można wręcz nie zauważyć jednej cechy łączącej ich wszystkich: ciekawości. Ci wszyscy ludzie nie tylko kochają to, co robią, nie tylko są przyzwyczajeni do ciężkiej pracy, ale też realnie ciekawi świata, ludzi, określonych sytuacji.
W trakcie SingularityU University miałem przyjemność rozmawiać z Monicą Parker – wybitną ekspertką od AI, założycielką Hatch Analytics. W trakcie naszej rozmowy o przyszłości i wpływie sztucznej inteligencji na nią okazało się, że wszystkie moje pytania były nieświadomie podyktowane przez strach. Kiedy zapytałem mojej rozmówczyni, czy nie boi się tego, że spełnią się najczarniejsze scenariusze związane z rozwojem AI, odpowiedziała, że w jej opinii strach jest bezowocny w przeciwieństwie do ciekawości, i dlatego świadomie wybiera kierować się tym drugim.
4. Podejście do porażek
Niby wszyscy to wiemy, ale sądzę, że wciąż trzeba o tym mówić: nie ma sukcesu bez porażek. Załamanie się w sytuacji, w której nam coś nie wychodzi jest najłatwiejszym wyjściem z sytuacji. Łącząc jednak ciekawość, pasję i otwartość możemy z każdego niepowodzenia wysnuć wnioski, które pomogą nam zbudować lepszy biznes kolejnego dnia.
5. Zaufanie do własnej intuicji
Robienie biznesu nawet ze wspólnikami to bardzo samotna wędrówka. Na końcu dnia to na Tobie spoczywa odpowiedzialność za określone obszary czy dowiezienie KPI’i. W tej wędrówce będzie Ci towarzyszyć wiele mądrych osób doradzających Ci z przekonaniem. Wiele z nich będzie miało bogatsze doświadczenie od Ciebie, duża część będzie prawdopodobnie mądrzejsza. To wszystko jest bardzo istotne, ale nie tak bardzo, jak to: jeśli chcesz odnieść sukces, tak jak sobie go wyobrażasz, musisz ufać swojej intuicji. To zabrzmi rodem jak z Paulo Coelho, ale w mojej opinii, odpowiedź na każdą niepewność znajdziesz, jeśli posłuchasz sam siebie.
–
Sukces jest przewrotny. Czasem przychodzi przez przypadek i jest zależny tylko od szczęścia, a czasem jest efektem przemyślanej i zaplanowanej egzekucji. Nie ma na niego jednej recepty, nie ma jednej ścieżki. Jedyne co możesz zrobić w tej sytuacji, to zaufać sobie, podążać za swoją pasją, intuicją i ciężko pracować. Powodzenia!
Już 9 grudnia w Warsaw Spire w Warszawie, odbędzie się wydarzenie pt. “Jutronauci” , na którym będziemy rozmawiać o przyszłości, kreatywności i przedsiębiorczości. Przyjdź i posłuchaj m.in. Sebastiana Kulczyka, Tomasza Bagińskiego czy Kamila Kuleszę.
Organizatorzy przewidzieli szereg atrakcji również dla najmłodszych uczestników, m.in. warsztaty dot. rozwiązywania problemów.
Wstęp bezpłatny, obowiązuje rejestracja – zapoznaj się z programem i zapisz się pod tym adresem.
Jeremi Jak
Założyciel i Managing Director Public Space – Instytutu Komunikacji i Taktyk Wzrostu
Ekspert ds. komunikacji i taktyk wzrostu. Od wielu lat pracuje z polskimi MŚP (w tym ze startupami), inwestorami oraz międzynarodowymi markami nad ich komunikacją i wizerunkiem (pośród klientów m.in. Arkley VC, LAWMORE, uav robotics). Posiada praktycznie doświadczenie na rynkach azjatyckich, gdzie pracował dla największej azjatyckiej konferencji technologicznej – Techsauce Global Summit. Współzałożyciel i członek rady nadzorczej Polish-Israeli Startups Foundation.