Jak idzie polskim firmom AI? Jakie są ich główne wyzwania?

Dodane:

Hanna Baster Hanna Baster

Jak idzie polskim firmom AI? Jakie są ich główne wyzwania?

Udostępnij:

Prezentujemy kilka kluczowych danych z raportu „State of Polish AI 2021”, który zarysowuje obraz potencjałów i wyzwań związanych z projektowaniem rozwiązań sztucznej inteligencji w Polsce.

Wdrażanie rozwiązań AI poszło za trendem ogólnego wzrostu cyfryzacji przedsiębiorstw na świecie. Przyczyna? Dostosowanie gospodarki do nowych warunków funkcjonowania i nowych potrzeb klientów w pandemicznej rzeczywistości. Jak pokazuje raport IBM i Morning Consult, „Global AI Adoption Index 2021”, na skutek pandemii koronawirusa o 43% wzrosła liczba wdrażanych na świecie rozwiązań AI.

Najwyższy w regionie potencjał pracowników AI

Raport „State of Polish AI 2021” ocenia potencjał polskich pracowników specjalizujących się w sztucznej inteligencji jako najwyższy w Europie Środkowo-Wschodniej, a siódmy we Wspólnocie. Z kolei szóste miejsce w UE zajmujemy w rankingu dostępności do zbiorów danych typu open source.

Czym przejawia się wysoki potencjał polskiej kadry pracującej z zagadnieniami AI? Z pewnością nie jest to liczba takich pracowników (ośmiu na 10 tysięcy zatrudnionych), bo w innych krajach UE osiąga ona zdecydowanie wyższe wskaźniki. Np. w Luksemburgu są to 53 osoby na 10 tysięcy zatrudnionych:

 

źrodło: Raport „State of Polish AI 2021”

Niepokoić może również niewielki udział kobiet wśród pracujących nad rozwiązaniami AI – jedynie 13%.

Gonimy średnią, ale z trudem

Zainteresowanie rozwiązaniami AI w Polsce jest zdecydowanie mniejsze niż w innych krajach unijnych; w szarym ogonie nasz kraj wypada również jeżeli chodzi o analizę danych z dowolnego źródła lub wdrożenia AI przez korporacje:

źrodło: Raport „State of Polish AI 2021”

Na szczęście lepiej wypadamy w rankingach dotyczących analizowania big data pozyskiwanych z social media i z geolokalizacji – tu nasze firmy łapią się już do unijnej średniej.

Wyzwania firm AI

Wśród głównych problemów, z którymi muszą mierzyć się polskie firmy AI, najwięcej wymieniało: brak gotowości klientów do zainwestowania w AI (40%), przejście do komercjalizacji opracowanego produktu (36%). Zostając przy pozyskiwaniu danych warto zauważyć, że wysoki koszt pozyskiwania danych był wskazywany rzadziej przez firmy AI (23%) niż problemy z pozyskiwaniem danych dobrej jakości (33%). Co ciekawe, dla korporacji mamy do czynienia z sytuacją dokładnie przeciwną: koszt pozyskiwania danych (53%) jest częstszym problemem niż ich dostępność (29%).

Garść faktów o biznesie AI w Polsce

  • Prawie połowa firm AI zlokalizowana jest w Warszawie; druga połowa za siedzibę obrała sobie Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań i Trójmiasto.
  • 22% korzysta z ulgi IP-Box.
  • Pozyskiwanie środków publicznych uważane jest za tak samo skomplikowane, jak tych prywatnych.
  • Wyzwaniem dla firm AI działających w Polsce jest natomiast współpraca z krajowymi instytucjami publicznymi (60% uważa, że nastręcza trudności, w porównaniu z 37% dla tożsamych instytucji zagranicznych).
  • Tak samo współpraca z polską nauką jest trudniejsza niż z przedstawicielami zagranicznych instytucji naukowych (35% do 19% uważa, że kooperacja jest skomplikowana).
  • Z kolei współpraca biznesowa z innymi firmami z branży czy to z polskimi, czy z zagranicznymi, nie jest dostrzegana jako problematyczna.