Co Twoje miasto robi dla startupów? Część 5. Warszawa

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Co Warszawa obecnie robi dla startupów? Dlaczego powinienem właśnie w nim stworzyć swój biznes? Co Urząd Miasta planuje w najbliższym czasie zrobić dla startupowców? Na te pytania odpowiedział nam Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy Warszawy.

Co Warszawa obecnie robi dla startupów? Dlaczego powinienem właśnie w nim stworzyć swój biznes? Co Urząd Miasta planuje w najbliższym czasie zrobić dla startupowców? Na te pytania odpowiedział nam Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy Warszawy.

fot. Fotolia

Prezentujemy piątą część naszego cyklu artykułów o polskich startupowych miastach. Dotychczas przedstawiliśmy co urzędy miast Poznania, Gdańska, Wrocławia i Krakowa robią dla startupowców. Tym razem poprosiliśmy Bartosza Milczarczyka, rzecznika prasowego Urzędu m.st. Warszawa o pochwalenie się co stolica Polski zrobiła dla startupowców i czym w przyszłości zachęci ich do rozwijania biznesu właśnie w tym mieście.

Co miasto Warszawa obecnie robi dla startupów?

Bez wątpienia Warszawa to miasto, które oferuje młodym przedsiębiorcom najszersze perspektywy. To najszerszy rynek lokalny w kraju, z największą konkurencją, ale też najlepszymi szansami na znalezienie grona solidnych kontrahentów. Stolica ma olbrzymie zaplecze edukacyjne i naukowo-badawcze, co dodatkowo poszerza pole potencjalnej współpracy.

W 2012 r. opracowaliśmy „Innowacyjną Warszawę 2020. Program wspierania przedsiębiorczości”, która systematyzuje nasze dotychczasowe działania i definiuje nasze potrzeby co do wspierania innowacyjnego biznesu. Jasno wynika z niej, że to, na co powinniśmy obecnie postawić, to wzmacnianie sieci współpracy tworzonych przez warszawskich przedsiębiorców. Prężnie działające klastry są najlepszym reprezentantem miasta, pokazującym w praktyce, że warto tu prowadzić biznes. Program wyznacza nam cele, do których powinniśmy dążyć, by warszawska gospodarka prężnie się rozwijała. To unikatowy dokument, opracowany wspólnie ze stołecznym środowiskiem naukowo-badawczym, które aktywnie uczestniczyło w szerokiej formule konsultacji branżowych. Dzięki temu mogliśmy skupić się na tych branżach i sektorach, gdzie Warszawa ma olbrzymi, a nie wykorzystany jeszcze potencjał.

Dlaczego powinienem właśnie w Warszawie stworzyć swój biznes?

Wyciągamy wnioski z przeprowadzonych analiz. Dzięki określeniu kluczowych branż możemy skupić się na wspieraniu ich integracji, np. tworzeniu klastrów czy organizowaniu spotkań ułatwiających powstawanie sieci współpracy. Oprócz fotoniki, dziedzinami priorytetowymi dla Warszawy powinny stać się biotechnologia, nanotechnologia, energetyka, ICT.

Olbrzymie znaczenie dla uruchomienia i promowania innowacyjności ma sektor kreatywny, któremu również chcemy poświęcić więcej uwagi. Ponownie mogę przytoczyć przykład tego, jak założenia „Innowacyjnej Warszawy 2020” są już wcielane w życie: od jesieni 2011 roku zorganizowaliśmy aż sześć spotkań z cyklu Creative Mikser, na których warszawscy przedsiębiorcy kreatywni mogą się poznać, porozmawiać, być może znaleźć pole do współpracy. Nasza inicjatywa trafiła na podatny grunt, wszystkie „Miksery” cieszyły się ogromną popularnością. To pokazuje, że udało nam się określić rzeczywistą potrzebę tego sektora.

Co Urząd Miasta planuje w najbliższym czasie zrobić dla startupowców?

W kwietniu ruszy pierwszy etap działalności Centrum Przedsiębiorczości Smolna. Zlokalizowane na warszawskim Powiślu przy ul. Smolnej 4 Centrum, to pierwsza tego typu inicjatywa stworzona w stolicy przez instytucję publiczną. W Centrum zebrane zostaną funkcje i usługi szkoleniowo-doradcze, informacyjne, finansowe, prawne, księgowe oraz zarządcze, skierowane do aktywnych przedsiębiorców oraz osób, które dopiero zastanawiają się nad otwarciem własnej działalności.

Centrum, dysponujące przestrzenią rzędu 1100 m2, będzie realizować działania w trzech etapach. W pierwszym etapie udostępnione zostaną usługi partnerskich instytucji publicznych. W drugim, do współpracy zaproszone zostaną szeroko pojęte instytucje otoczenia biznesu. Trzeci etap przewiduje uruchomienie inkubatora przedsiębiorczości. Dzięki powstaniu Centrum, w jednym miejscu będzie można załatwić wszystkie lub niemal wszystkie sprawy najważniejsze dla naszej firmy: zorganizowanie biura z nowoczesnym wyposażeniem, prowadzenie rozmów z klientami lub kontrahentami, prowadzenia lub uczestniczenie w szkoleniach, otrzymanie pomocy merytorycznej dotyczącej prowadzenia biznesu.