Co zrobić aby pracownicy byli zadowoleni ? Pozwolić im decydować o miejscu i czasie pracy

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

zadowoleni pracownicy

Udostępnij:

Aby pracownicy byli zadowoleni, pracodawcy powinni zapewnić im autonomię i elastyczność w zakresie czasu, sposobu i miejsca pracy. Pracownicy rezygnują z posady, kiedy odczuwają duży poziom stresu lub, kiedy uznają, że ich praca nie ma sensu.

Zdaniem Laury Vanderkam, eksperta ds. zarządzania czasem takie postępowanie może zwiększyć satysfakcję pracowników zarówno w odniesieniu do ich pracy, jak i całego życia.

Praca w bardziej elastycznych godzinach może również zwiększyć produktywność, ponieważ wymaga zwracania większej uwagi na terminy.

Stres decyduje o odejściu z pracy

Ponad jedna czwarta pracowników przebadanych przez firmę Wrike (zajmującą się zarządzaniem projektami) stwierdziła, że odejdzie z pracy w ciągu najbliższych 12 miesięcy, jeśli poziom stresu wywoływanego pracą się nie zmniejszy.

Natomiast firma analityczno-konsultingowa Gallup podaje, że 67% pracowników twierdzi, że praca ich wypala.

Co można zrobić, żeby pracownicy byli bardziej zadowoleni w pracy?

Jednym z ważnych kroków, które pracodawcy mogą podjąć, aby pracownicy byli zadowoleni ze swojej pracy jest zapewnienie im większej autonomii w kwestii tego, jak, kiedy i gdzie pracują.

Maksymalnie dobre wykorzystanie czasu pracownika ma kluczowe znaczenie dla utrzymania jego zadowolenia. Bez względu, czy oznacza to elastyczność podczas pracy zdalnej, czy też dostosowanie godzin pracy w zależności od obciążenia obowiązkami.

Dla przykładu prośba do pracownika, aby przyjechał wcześniej lub został dłużej, niezależnie od tego, czy jest dla niego praca, czy też nie, nie jest najlepszym sposobem na utrzymanie jego satysfakcji z pełnionej funkcji.

Vanderkam powiedziała, że to może sprawić, że pracownik poczuje się bezsilny. Może nawet uznać, że marnuje swoje życie.

W badaniu przeprowadzonym przez Zenefits twórcę usługi typu SaaS do zarządzania zasobami ludzkimi, 78% pracowników stwierdziło, że elastyczne warunki pracy sprawiły, że czują się bardziej produktywni. Ponadto 73% stwierdziło, że elastyczne warunki pracy zwiększyły ich zadowolenie z wykonywanych obowiązków.

Możliwość pracy zdalnej w niepełnym lub pełnym wymiarze godzin ankietowani również wymienili jako jedną z największych korzyści.

Elastyczność nie oznacza jednak, że pracy jest mniej. Praca zdalna lub w godzinach, które ułatwiają pogodzenie zobowiązań niezwiązanych z zawodem, może oznaczać bycie bardziej produktywnym.

Pracownik, który w piątek chce urwać się z pracy, aby zabrać rodzica na rutynową wizytę u lekarza, może być zmuszony zacząć wykonywać swoje obowiązki zawodowe godzinę lub dwie wcześniej niż zwykle.

Posiadanie tego rodzaju ograniczeń i deadlinów może nawet zwiększyć wydajność.

Czterodniowy tydzień pracy czy elastyczne godziny?

Microsoft i Shake Shack już testują czterodniowy tydzień pracy. Ich zdaniem poprawia to równowagę między życiem zawodowym a prywatnym pracowników. Badania pokazują jednak, że lepszy work-life balance można uzyskać poprzez bardziej elastyczne godziny pracy w ciągu tygodnia.

Skrócony tydzień pracy ma swoje zalety, ale także wady. Skrócenie tygodnia roboczego o jeden dzień może zmotywować pracowników do wykonania większej ilości pracy w krótszym czasie.

Wśród negatywnych stron takiego trybu jest to, że możemy mieć mniej czasu na rozwój kariery w dłuższej perspektywie lub mniej czasu na nawiązywanie kontaktów z ważnymi partnerami z branży.