Coraz trudniej funkcjonować bez wiedzy matematycznej – dynamicznie rozwijający się świat technologii jest wymagający – Wojciech Majeran (EduNav)

Dodane:

Karolina Kwietniewska Karolina Kwietniewska

Coraz trudniej funkcjonować bez wiedzy matematycznej – dynamicznie rozwijający się świat technologii jest wymagający – Wojciech Majeran (EduNav)

Udostępnij:

O problemach z matematyką, bezradności intelektualnej oraz o narzędziu, które pomoże odzyskać satysfakcję i radość z nauki rozmawiamy z Wojciech Majeranem, współzałożycielem EduNav, pedagogiem, fascynatem wykorzystania AI i nowoczesnych technologii w edukacji i rozwoju potencjału każdego z nas. Wojciech wierzy, że przyszłość jest nieodgadniona, więc musimy się na nią przygotować, rozwijając odpowiednie umiejętności.

Matematyka to królowa nauk, a według danych, które podajecie, aż 60% uczniów niedostatecznie ocenia swoje umiejętności w tej dziedzinie, a ¼ zwyczajnie nie lubi uczyć się jej w szkole. System nie zdaje egzaminu?

Wojciech Majeran: System od dawna nie zdaje egzaminu, tracimy po drodze wielu zdolnych młodych ludzi, którzy nie mają okazji rozwijać swojego talentu. Przeładowane klasy, nauczyciele, którzy nie mają szans, aby skupić się na indywidualnych przypadkach, brak szczegółowej wiedzy na temat istoty niepowodzeń, to elementy, które dyskwalifikują system od dawna. Kluczem jest, aby jak najwięcej osób dobrze rozumiało matematykę, bo ona jest oknem na świat praktycznie w każdej dziedzinie nauk przyrodniczych, ścisłych i humanistycznych – trudno funkcjonować bez znajomości analizy i statystyki, bez umiejętności sprawdzenia, ile będzie nas kosztował kredyt, dlaczego forma subskrypcji nie zawsze jest najlepszą opcją itd. Osoby, które rozumieją matematykę, lepiej radzą sobie w życiu, potrafią podejmować lepsze decyzje i opierają się na faktach i danych, aby wyciągać wnioski, którymi mogą się podzielić.

Matematyka polega na odkrywaniu, na wzbudzaniu ciekawości, na swoistej przygodzie z zagadkami i wyzwaniami. Coraz trudniej funkcjonować bez wiedzy matematycznej i nie ukrywam, że w tak dynamicznie rozwijającym się świecie technologii będzie jeszcze trudniej, jeżeli o tę gruntowną przygodę z matematyką nie zadbamy. Nie dajmy sobie wmówić, że humanistów to nie dotyczy. Trzeba walczyć o prawo do jak najlepszej edukacji matematycznej, bo ona jest wyznacznikiem rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Dla nas matematyka to kwestia sprawiedliwości społecznej. Słabe podstawy matematyki mogą sprawić, że większość ciekawych i dobrze wynagradzanych zawodów stanie się niedostępna dla osób z brakami w tych umiejętnościach.

Wasza autorska platforma EduNav wykorzystuje technologię AI do wspierania samodzielnej i skutecznej nauki matematyki. Opowiedz proszę, w jakich okolicznościach zrodziła się ta idea i na czym polega skuteczność proponowanego przez Was formatu?

Pomysł na stworzenie Edunav wypłynął z rzeczywistych potrzeb. Niektórzy z nas to rodzice lub osoby zajmujące się edukacją. Zastanawiało nas zawsze, dlaczego nauka matematyki jest tak nieskuteczna i dlaczego zanikają nasze naturalne predyspozycje matematyczne. W przypadku matematyki jest to tak widoczne, bo problem narasta w miarę procesu edukacyjnego. Nie można skutecznie uczyć się tego przedmiotu, gdy ma się zaległości – luki w wiedzy na wcześniejszych etapach. Zdefiniowaliśmy wyzwania, które po pierwsze mogą mieć duży wpływ na proces nauczania, a po drugie w ich rozwiązaniu pomóc może technologia. Pierwszy z nich to właśnie brak szybkiej i precyzyjnej identyfikacji luk w nauczaniu, bez której nauka jest tylko błądzeniem. Drugi to nieznajomość przyczyn niepowodzenia ucznia, które mogą dotyczyć różnych aspektów nauczania. Trzeci to brak spersonalizowanej ścieżki nauczania, zaprojektowanej między innymi w oparciu o wiedzę wynikającą z dwóch pierwszych wyzwań. Pomysł na zastosowanie sztucznej inteligencji nasunął się automatycznie. Nasze rozwiązanie będzie w stanie pomóc we wszystkich tych wyzwaniach.

Wielu czytelnikom nauka matematyki kojarzy się zapewne ze stresem, nie tylko podyktowanym trudnością ze zrozumienia skomplikowanych zadań, ale także brakiem cierpliwości tego, kto starał się wytłumaczyć zaawansowane obliczenia. Jak zatem wygląda współpraca ucznia ze sztuczną inteligencją? Czy zminimalizowanie stresu zwiększa szanse na szybsze opanowanie materiału?

Niewielki stres pobudza nasze możliwości poznawcze. Zbyt duży je blokuje. Tak bywa często w przypadku matematyki. Nasze narzędzie to możliwość opanowania wiedzy w komfortowych, domowych warunkach, a jednocześnie system da uczniowi do dyspozycji jego osobistego “trenera”, kogoś kto w pewnym stopniu wchodzi w rolę nauczyciela.
Wyłapie nie tyle błędnie wykonane zadania, ile miejsca, w których w zadaniu uczeń popełnia błąd i zwróci jego uwagę na te właśnie luki. Będzie do skutku podsyłał zadania stopniując trudność, tak by uczeń się nie zagubił lub nie znudził. Wspólnie zapełnią lukę w wiedzy. W takich sytuacjach zwykle okazuje się, że uczeń resztę zadania jest w stanie wykonać samodzielnie.

Jednym słowem, pierwszym zadaniem trenera, którego nazwaliśmy Navee, będzie wyśledzenie edukacyjnych luk. Jest to niemożliwe w klasie, w której nauczyciel ma pod opieką dużą ilość dzieci. Efekt jest taki, że uczeń często nie otrzymuje informacji na temat swoich realnych błędów, a gdy podejmuje próby naprawienia ich, ponownie nieudane, przestaje próbować, przestaje widzieć sens w podejmowaniu prób. To z kolei prowadzi do wyuczonej bezradności intelektualnej, która pojawia się właśnie wtedy, gdy nie rozumiemy, co robimy źle. Wyczerpanie poznawcze prowadzi do negatywnych emocji, które od tej pory kojarzymy z nauką. Dowiodły tego badania. Czynnikiem hamującym osiągnięcia szkolne jest bezradność intelektualna. Dzięki pomocy sztucznej inteligencji jesteśmy w stanie usunąć ten problem.

Najwyższa Izba Kontroli zbadała, że ponad połowa polskich dzieci przed rozpoczęciem edukacji szkolnej wykazuje uzdolnienia matematyczne, jednak u większości zanikają one po zaledwie kilku miesiącach nauki. Wierzycie, że można odzyskać stracone talenty?

Jesteśmy w stanie wspomóc zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Trudno powiedzieć, czy uda się odzyskać utracone talenty. Na pewno możemy jednak zapobiegać pojawianiu się wspomnianej bezradności intelektualnej, czy obniżyć poziom stresu podczas nauki, dostosowując ją do preferencji edukacyjnych poszczególnych uczniów, personalizując metody nauczania. Mamy też sporo pomysłów na wsparcie wybitnych uczniów, dla których w dzisiejszej szkole również brak specjalnych, dedykowanych rozwiązań. Niestety w sprawie zaniedbanych talentów jest jeszcze sporo do zrobienia. Istnieje nierozwiązany i nadal mało uświadomiony w społeczeństwie problem lęku matematycznego.

 Czy z platformy mogą korzystać również ci, którzy zakończyli już szkolną edukację?

Naturalnie. Nie ma przeciwwskazań. Wszystkim nam przyda się taka powtórka. W tej chwili Edunav zawiera zadania i zagadnienia obejmujące program nauczania szkoły podstawowej, ale mamy w planach poszerzenie go o materiał przygotowujący również do matury.

Planujecie przeprowadzić badanie, które pozwoli lepiej zrozumieć stosunek Polaków do matematyki i ich odczucia związane z tą dziedziną nauki. W jaki sposób chcecie wykorzystać wyniki tego badania?

Raport wraz ze wskazówkami dotyczącymi podnoszenia efektywności nauczania matematyki zostanie przekazany zarówno przedstawicielom nowego Ministerstwa Edukacji i Nauki, jak i organizacjom zrzeszającym nauczycieli matematyki. W informacje te zostaną również wyposażone szkoły, które dołączą do projektu. Co istotne – badanie jest działaniem niekomercyjnym i bezpłatnym. Nie ma też na celu oceny konkretnego ucznia czy konkretnej szkoły. Służy jedynie zobaczeniu i zrozumieniu trendów wspólnych dla całego kraju. Każda z wypełnionych ankiet będzie analizowana przez system wspierany sztuczną inteligencją i będzie pomagała w projektowaniu nowoczesnego programu wsparcia nauczania matematyki przez szkoły. Celem projektu EduNav jest nie tylko dostarczenie wiedzy, jak skutecznie uczyć matematyki, ale w przyszłości także rozwijać narzędzia, które umożliwią szybką, precyzyjną ocenę predyspozycji matematycznych każdego ucznia i pomoże nauczycielom w rozwijaniu wiedzy całej klasy.

Czy formułę platformy EduNav można w przyszłości wykorzystać do nauki innych przedmiotów szkolnych?

Tak, będzie ja można wykorzystać do nauki wszystkich przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Co ważne, narzędzie można rozwijać również w kierunku wsparcia dla studentów, uczelni wyższych i zawodowych, ale to późniejszy etap.

Jesteście startupem, opowiedzcie o modelu biznesowym, który przyjęliście i jak pozyskujecie finansowanie?

Finansujemy się ze środków własnych, wygrywamy konkursy unijne, zostaliśmy docenieni przez jury i otrzymaliśmy grant rozwojowy w wysokości 901 151,07 PLN, a od początku roku uruchomimy również sprzedaż dla klientów indywidualnych. Dostęp do platformy będą mogły zakupić również firmy, organizacje i samorządy. Cena będzie konkurencyjna w stosunku do innych narzędzi i planujemy wsparcie w postaci dedykowanych warsztatów, webinariów, pre-testów oraz zaangażowanie edukatorów i matematyków we wsparcie użytkowników. Zakładamy, że użytkownik będzie mógł uiścić opłatę jednorazową lub zdecydować się na miesięczne opłaty za korzystanie z EduNav. Cena będzie ruchoma, wiadomo, że im bliżej egzaminów, tym wyższa. EduNav nie tylko daje swobodę korzystania z niego ile się chce i kiedy się chce, na dowolnym urządzeniu, ale też poprzez wewnętrzny mechanizm motywacji i obniżania stresu wprost wizualizuje użytkownikowi, jak jest zaawansowany i czego musi się nauczyć. Feedback jest natychmiastowy i konkretny, co daje duże poczucia bezpieczeństwa. Chcemy, aby matematyka była wyzwaniem, przygodą z fajnym happy endem, a nie kojarzyła się z lękiem i stresem.

 Jaki jest Wasz obecny zasięg i kim są Wasi klienci?

W tej chwili działamy na obszarze całego kraju, aplikacja na razie obsługuje język polski, ale mamy też możliwość, dzięki rozwiązaniom AI, aby EduNav odpowiadał na potrzeby uczniów posługujących się innymi językami. Naszymi klientami są uczniowie szkoły podstawowej klas starszych, czyli 6-8 klasa. To dla nich przygotowaliśmy narzędzie i na nich skupiamy obecnie troskę, aby pomóc im w jak najlepszym zrozumieniu i wykorzystaniu matematyki. Wierzymy, że dla wielu uczniów będzie to najważniejsze wsparcie do tego, aby zdać egzamin na koniec 8 klasy i dostać się do swojej wymarzonej szkoły.

Jakie są najbliższe plany rozwoju platformy EduNav?

W kolejnym roku skupimy się na trzech obszarach: na rozwoju materiału dla uczniów klas 4-5 oraz uczniów szkół średnich oraz na rozwoju algorytmów dopasowania zadań do uczniów, czyli rozwijaniu naszego Generator AI, oraz na kalibracji naszych autorskich narzędzi dydaktycznych do pomocy uczniom neuroatypowym.

 

Uczniowie mają szansę nauczyć się pracy zespołowej potrzebnej w biznesie – Rafał Flis (Zwolnieni z Teorii)

AIP Seed inwestuje w EduCat – marketplace dla chcących studiować za granicą