CSR w polskich startupach

csr w polskich startupach
Udostępnij:
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (ang. CSR – corporate social responsibility) to działania, w ramach których firmy uwzględniają i wspierają interesy społeczne i ochronę środowiska. Jakie akcje w ramach CSR prowadzą polskie startupy?

Ogolenie prezesa na łyso, by zwiększyć kwotę zbiórki na schronisko, pracowniczy konkurs jazdy na rowerze stacjonarnym, lekcje jogi, zbiórki na lokalne społeczności i organizacje pożytku publicznego – przedstawiamy, jakie działania CSR podejmują w ramach swojej działalności SHOWROOM, Talkersi, Brand24, Planet Plus, WebWave, Versum, Prowly i Glov.

SHOWROOM wolny od futer

SHOWROOM zatrudnia blisko 50 osób. Firma angażując się w ochronę zwierząt zdecydowała o całkowitym wyeliminowaniu futer i futrzanych dodatków ze swojej oferty. Ten krok jest częścią szerszej inicjatywy wspierającej odpowiedzialną i ekologiczną modę. Decyzję SHOWROOM potwierdza przystąpienie do międzynarodowego programu Sklepy Wolne Od Futer (Fur Free Retailer). Jednym z punktów regulaminu podpisywanego przez wszystkich dostawców sprzedających na platformie będzie zakaz używania takich futer w oferowanych produktach.

– Założyliśmy SHOWROOM, by otworzyć lokalnym twórcom okno na świat. Wielu z nich skupia się nie tylko na projektowaniu pięknych kolekcji, ale podejmuje także dodatkowe działania, by dbać o środowisko. Przez stworzenie sekcji FAIR chcemy wyróżnić i nagrodzić twórców, którzy podejmują wysiłek, by świat mody stał się zrównoważony i odpowiedzialny. Przyjęcie polityki fur-free to element szerszej inicjatywy SHOWROOM wspierającej świadomą modę. Właśnie otworzyliśmy pop up store w Galeries Lafayette w Berlinie, którego tematem przewodnim jest moda zrównoważona i świadome kupowanie. Mam nadzieję, że uda nam się dotrzeć z tym przesłaniem do szerokiego grona klientów – wyjaśnia Michał Juda współzałożyciel showroom.pl.

Wśród różnych inicjatyw społecznych, w jakie SHOWROOM się angażuje jest również wsparcie akcji prowadzonej przez Anję Rubik, która ma na celu otworzenie Polaków na temat edukacji seksualnej. Wraz z premierą książki „#SEXEDPL. Rozmowy Anji Rubik o dojrzewaniu, miłości i seksie” do sprzedaży weszła specjalna minikolekcja stworzona w kolaboracji Local Heroes x #Sexedpl. Całkowity dochód ze sprzedaży przekazywany jest na rzecz Fundacji Anji Rubik Sexedpl.

Pracownicy SHOWROOM zebrali również środki na zakup potrzebnych rzeczy dla rodziny ze Szlachetnej Paczki (w sumie 9 kartonów). Udało się zebrać produkty spożywcze, chemię, artykuły papiernicze, ubrania, drobiazgi w postaci książek, zabawek itp. Dodatkowo powstały paczki z upominkami świątecznymi dla każdego członka rodziny. Z zebranych funduszy (ponad 1000 zł) firma kupiła węgiel i okap, czyli rzeczy najpotrzebniejsze, wymienione przez rodzinę.

Talkersi golą prezesa na zero, by wesprzeć schronisko

W startupie Talkersi pracuje obecnie 41 osób. Założyciel firmy, Wiktor Jodłowski przyznaje, że cały zespół ma prawdziwego bzika na punkcie ekologii. Tak więc w biurze Talkersów segreguje się śmieci, zawsze zużywa obie strony każdej kartki, a nawet istnieje pracowniczy konkurs jazdy na rowerze, ale... stacjonarnym, żeby każdy miał równy dostęp do sprzętu. Poza tym firma udziela się również w akcjach dobroczynnych, które sama organizuje i to z poświęceniem prezesa.

– Ostatnio podczas imprezy z okazji 5-lecia firmy zrobiliśmy zbiórkę na wybraną przez uczestników tejże imprezy organizację dobroczynną (wybrano Ciapkowo – gdyńskie schronisko dla psów i kotów). Nie byłoby w tym pewnie nic szczególnego gdyby nie fakt, że do zachęty uczestników do hojnych datków wyznaczyliśmy ambitny target tej zbiórki, a „nagrodą” dla wszystkich uczestniczących miało być to, że golimy prezesa na łyso, a moim znakiem rozpoznawczym od wielu lat była bujna broda i włosy (śmiech) – komentuje Wiktor Jodłowski, CEO Talkersi.

Po całej akcji firma dorzuciła do zbiórki 5 złotych za każdą obecną na imprezie osobę, która miała na sobie jakikolwiek motyw piątki. Dodatkowo zorganizowano na evencie konkurencję „sportową”, po której za każde trafienie piętą do bramki, firma dorzucała kolejne pieniądze do zbiórki. Tym sposobem w sumie uzbierano 2040 zł, za co udało się kupić ogromną ilość karmy wysokiej jakości i różnych gadżetów potrzebnych do zadbania o podopiecznych schroniska.

Brand24 – monitoring internetu w słusznej sprawie

Brand24 zatrudnia około 70 osób. W ramach działań CSR firma współpracuje z wieloma organizacjami pożytku publicznego i fundacjami takimi jak WOŚP, z którą gra już od 7 lat (czyli od początku istnienia firmy). Brand24 wspiera również Wrocławskie Hospicjum Dla Dzieci. Firma udostępnia bezpłatnie takim organizacjom narzędzie i statystyki. Angażuje się również w wiele akcji, jak np. monitoring błędnie użytych określeń związanych z obozami zagłady. Przedstawiciele firmy występują również na konferencjach dla NGO, podczas których pokazują, jak korzystać z monitoringu dla realizacji celów organizacji.

Planet Plus zachęca do cyklicznych przelewów na NGO

Planet Plus torzy 17 osób. Również oni aktywnie udzielają się społecznie. Działania CSR są bardzo ważnym elementem strategii Planet Plus.

– Od początku tworzenia naszego produktu kładziemy duży nacisk na to, by nasze działania były odpowiedzialnie zarówno społecznie, jak i ekologicznie. Przejawia się to inicjatywami ekologicznymi w naszym biurze, takimi jak ograniczeniem papieru w postaci drukowanych dokumentów czy wszelkiego rodzaju plastiku w biurze, ale również tworzeniem produktu, który jest uczciwy, bezpieczny oraz może mieć realny wpływ na otoczenie – komentuje Jan Sikora, CEO Planet Plus.

Poza poszukiwaniem rozwiązań korzystnych dla środowiska, zespół Planet Plus zachęca swoich użytkowników do finansowego wspierania organizacji charytatywnych. Platforma Planet Plus umożliwia użytkownikom otrzymywanie zwrotu części wydanych pieniędzy za zakupy i wypłatę tych środków na swoje konta bankowe bądź konto PayPal. Istnieje też możliwość przelania zaoszczędzonego cashbacku na wybraną przez użytkownika fundację. Wpłata może być dokonywana jednorazowo bądź cyklicznie i trafia bezpośrednio na rachunek fundacji, którą wybierze użytkownik. Firma zaprasza fundacje do współpracy, za którą nie ponoszą żadnych kosztów, a na bazie której Planet Plus może przygotować dedykowany landing page z opisem działalności, którą widzą użytkownicy.

– Wspieramy również i zachęcamy naszych pracowników do angażowania się w społeczne projekty edukacyjne, w ramach których mentorują oni młodych przedsiębiorców, czy dzielą się doświadczeniem ze studentami. Jesteśmy również otwarci na niekomercyjne doradztwo dla współpracujących z nami firm w zakresie działań sprzedażowych, bądź wizerunkowych w szeroko rozumianych mediach społecznościowych. Uważamy, że w ten sposób przyczynami się do podnoszenia praktycznej i przydatnej wiedzy biznesowej. Głęboko wierzymy, że pomaganie może być dziecinnie proste i każdy może to robić – dodaje Jan Sikora.

Versum edukuje w ramach Bielskiej Akademia Rozwoju

Versum, w którym pracuje obecnie blisko 120 osób, postanowiło w ramach działań CSR postawić na rozwój lokalnej społeczności. Dlatego firma wspiera mieszkańców Bielska-Białej w ich rozwoju osobistym.

– W Versum i Moment.pl chcemy być zaangażowani w rozwój lokalnej społeczności ponieważ czujemy, że jesteśmy beneficjentami tego co oferuje naszej miasto, społeczeństwo czy otoczenie. W ramach naszej działalności CSR uruchomiliśmy w Bielsku-Białej projekt edukacyjny Bielska Akademia Rozwoju, który organizujemy z fundacją Startup Podbeskidzie. W ramach projektu zapraszamy czołowych ekspertów z różnych dziedzin, którzy prowadzą dla nas szkolenia w obszarach, które w naszej ocenie wymagają poprawy – komentuje Sebastian Maśka, CEO Versum.

Szkolenia mają formułę otwartą, co oznacza, że mogą w nich uczestniczyć również osoby niezwiązane z Versum i Moment, które są zainteresowane rozwojem osobistym w danym obszarze. W przeciągu zaledwie roku od uruchomienia projektu, wzięło w nim udział ponad 150 osób z regionu.

WebWave bez samochodów i plastikowych butelek

WebWave zatrudnia 15 osób i jest kolejnym startupem, dla którego działania CSR są ważne. Firma oferuje zniżki dla organizacji NGO, studentów oraz uczniów. Współpracuje też z różnego rodzaju instytucjami kulturalnymi, przykładowo w zeszłym miesiącu razem z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku Webwave prowadziło konferencję Marketing w Kulturze.

WebWave może się również pochwalić działaniami CSR, jeśli chodzi o ochronę środowiska. Założycielowi firmy udało się zmotywować wszystkich pracowników, by do firmy zamiast samochodem przyjeżdżali komunikacją miejską, rowerami lub po prostu na piechotę. Ostatnio zespół startupu zrezygnował z kupowania do biura wody w plastikowych butelkach i teraz korzysta wyłącznie z filtrowanej kranówki. Webwave przymierza się również do przejścia na zakup energii elektrycznej tylko z odnawialnych źródeł.

– Działania CSR, szczególnie w obszarze ochrony środowiska, dla mnie osobiście są bardzo ważne. W życiu prywatnym ograniczam zużycie energii, korzystam z komunikacji publicznej, segreguję śmieci, a nawet czytam skład kupowanych produktów i nie kupuję tych, które zawierają olej palmowy. W naszej firmie obecnie zatrudnionych jest 15 osób, jesteśmy małą firmą i na ten moment działania CSR są niestety na drugim planie, jednak gdy tylko będziemy mieli większe zasoby, na pewno więcej uwagi poświęcimy temu tematowi – deklaruje Maciej Czajkowski, CEO WebWave.

Prowly dzieli się wiedzą i trenuje jogę

Raz do roku, najczęściej przy okazji świąt Bożego Narodzenia Prowly angażuje się w bliskie zespołowi tematy społeczne. Od dwóch lat firma wspiera lokalną społeczność w organizacji Wigilii dla Seniorów, która jest oddolną inicjatywą mieszkańców Starego Mokotowa, gdzie mieści się biuro startupu. W ubiegłym roku w zbiórkę prezentów dla seniorów przedstawicielom firmy udało się zaangażować swoich klientów, od których zebrali kilkadziesiąt prezentów dla osób starszych.

– Choć nie mamy jako organizacja rozbudowanej strategii CSR, to od początku istnienia Prowly w naszych działaniach staramy się uwzględniać interes społeczny i od niedawna także kwestie ochrony środowiska. Ze względu na to, że jesteśmy jeszcze stosunkowo małym, bo zaledwie 20-osobowym zespołem, działania te prowadzimy w miarę naszych możliwości – komentuje Joanna Drabent, CEO Prowly.

Poza tym od niedawna Prowly prowadzi projekt wewnętrzny wymiany wiedzy między pracownikami a ludźmi, którym ta wiedza może się przydać w ich codziennych działaniach. Zespół stara się organizować konsultacje w obszarach, w jakich się specjalizuje. Cyklicznie zaprasza również do jej organizacji ekspertów, którzy mogą wesprzeć zespół swoją wiedzą w różnych obszarach. Poruszane tematy dotyczą m.in. stylu życia, np. pracy z Bali, czy proekologicznego podejścia do codziennego funkcjonowania. Przedstawiciele firmy wychodzą z założenia, że sami mają sobie nawzajem dużo do zaoferowania, dlatego taką wiedzą starają się wymieniać także wewnętrznie.

– Naszym wyzwaniem na ten rok jest także systematycznie przekuwanie wartości bycia eko w konkretne aspekty naszego codziennego funkcjonowania jako firmy. Oprócz tego, co powinno być już w standardzie działań każdej organizacji, czyli segregacja śmieci czy systematyczne minimalizowanie zużycia plastiku, planujemy organizować m.in. wewnętrzne warsztaty z robienia woskowijek, czyli alternatywy do opakowań plastikowych. W ramach działań związanych ze zdrowym balansem między życiem zawodowym a prywatnym od niedawna organizujemy również cykliczne warsztaty z jogi, w których uczestniczy nasz zespół oraz klienci – dodaje Joanna Drabent.

Glov przekazało 10% ze sprzedaży na rzecz PAH

Startup Glov tworzy około 30 osób i również dla nich działania CSR są ważnym elementem biznesu. Firma wielokrotnie współpracowała z fundacją Rak’n’Roll. Dwa lata temu przy zakupie produktu GLOV On-The-Go, drugi taki sam produkt startup przekazywał fundacji.

– W okresie świątecznym wysyłamy paczki z produktami dla podopiecznych. Natomiast w 2017 roku w okresie wakacyjnym przekazaliśmy 10% ze sprzedaży wszystkich produktów z naszego sklepu na rzecz PAH. W ubiegłym roku wsparliśmy wraz z PAIH również inicjatywę Szlachetnej Paczki – komentuje Izabela Kędziorek, specjalista od marketingu w Glov.