Dekarbonizacja przemysłu, energetyki, budownictwa, rolnictwa i transportu to największe wyzwanie kolejnej dekady

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Dekarbonizacja przemysłu, energetyki, budownictwa, rolnictwa i transportu to największe wyzwanie kolejnej dekady

Udostępnij:

Technologie wykorzystywanie w produkcji przemysłowej bazujące na paliwach kopalnych stają się coraz mniej efektywne kosztowo. Co w zamian mogą zaoferować startupy? 

Nowe obszary dla startupów

Porozumienie paryskie, czyli dążenie do neutralności klimatycznej otwiera wiele możliwości dla nowych technologii. Dekarbonizacja przemysłu, energetyki, budownictwa, rolnictwa, ale również transportu to duże wyzwanie. Dotychczasowe technologie wykorzystywanie w produkcji przemysłowej najczęściej bazowały na paliwach kopalnych stają się coraz mniej efektywne kosztowo.

Otwiera się tu szereg możliwości dla firm technologicznych i startupów, które dostarczają rozwiązania wspomagające firmy w dekarbonizacji. Dodatkowym czynnikiem napędzającym rozwój innowacji jest także dyrektywa CSRD, która oddziałuje na największe
przedsiębiorstwa, ale także na łańcuchy poddostawców, którzy będą musieli raportować ślad węglowy. Dlatego też dla tych przedsiębiorstw ważnym elementem jest digitalizacja, która umożliwi planować, monitorować i rozliczać procesy produkcyjne oraz logistyczne.

Jednym z priorytetowych działań jest dynamiczna transformacja sektora energii w której biorą udział podmioty państwowe oraz prywatne. Firmy, miasta, a także transport będzie potrzebował zielonej energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii. Do tego dochodzą elementy poprawiające ich efektywność, takie jak magazyny energii, które zapewniają bilansowanie produkcji energii z OZE. Coraz więcej startupów widzi w tym obszarze potencjał do tworzenia m.in. oprogramowania do zarządzania energią, ale też hardware zwiększający wydajność i możliwość generowania energii w niedostępnych dla klasycznych wiatraków, czy farm PV miejscach (np. wiatraki o pionowej osi obrotu). Kluczowym obszarem są technologie bateryjne rozwijają się bardzo dynamicznie, co wiąże się z dużym zapotrzebowaniem na ogniwa ze strony sektora automotive i energetyki. Wszystko to tworzy sprzyjające otoczenie dla rodzimych technologii.

– Nasz startup High Yield Battery FAB postawił sobie za cel budowę polskiej fabryki ogniw Li-Ion, które będą stosowane zarówno w sektorze automotive oraz magazynowania energii. Lepsze parametry techniczne oraz wyższa wydajność produkcji pozwoli na dostarczenie na rynek nowych ogniw. McKinsey szacuje, ze światowy rynek baterii to będzie 4700 GWh w roku 2030, czyli urośnie ok. 6 krotnie względem roku 2022. Większość ogniw zostanie zagospodarowanych przez sektor e-mobility – tłumaczy Rafał Biszcz, założyciel HYB FAB.

Baterie, w postaci magazynów energii, są obecnie wykorzystywane w domach, obiektach komercyjnych takich jak centra logistyczne i fabryki, w szczególności tam, gdzie instalowane są również źródła wytwórcze, czyli panele PV poprawiając efektywność energetyczną. Coraz częściej będą wykorzystywane także przy budowie infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych.

– Aby efektywnie wykorzystać połączone technologie, należy pamiętać również o zarządzaniu energią, czyli oprogramowaniu, które z roku na rok daje nam coraz więcej możliwości, ale jest również coraz częściej po prostu niezbędne. To już nie tylko proste połączenie różnych źródeł wytwarzania i magazynowania, ale także, kiedy energetyka umożliwi korzystanie z taryf dynamicznych, oprogramowanie, które pozwoli nam na korzystanie z najtańszej możliwej energii w naszych firmach i domach. Narzędzia AI są w stanie przewidywać, z wyprzedzeniem, jaki będzie profil cenowy energii. Coraz więcej startupów dostarcza tego typu rozwiązania – wyjaśnia Maciej Tomaszewski, Prezes zarządu Ekoenergetyka PV.

Startupy w e-mobility

Startupy w branży e-mobility stanowią istotny czynnik napędzający innowacje i rozwój w sektorze transportu elektrycznego. Te dynamicznie rozwijające się firmy koncentrują się na różnych obszarach, od produkcji pojazdów elektrycznych po infrastrukturę ładowania i technologie baterii. Przynoszą one nowe pomysły i rozwiązania, które zmieniają sposób, w jaki myślimy o przemieszczaniu się, jednocześnie dążąc do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i zanieczyszczenia powietrza.

Elektryfikacja transportu to jedna ze skutecznych technologii dekarbonizacji tego sektora. Po samochodach osobowych i lekkich dostawczych przyszedł czas na nowe obszary – ciężarówki – długodystansowe, regionalne, ostatniej mili, transport specjalistyczny – śmieciarki, wozy asenizacyjne, ale także służące miejskiej logistyce ostatniej mili i home delivery. Pojazdy te pomogą skutecznie redukować emisję CO2, NOx oraz hałasu.

– Infrastruktura ładowania to kolejne wyzwanie dla rozwijającego się rynku elektromobilności. W kwietniu 2024 zaczną obowiązywać nowe regulacje UE – AFIR dla budowy infrastruktury ładowania dla pojazdów osobowych i ciężarowych wzdłuż europejskich korytarzy sieci TEN-T. Otwiera nam się przestrzeń dla stacji ładowania o wysokich mocach, które sprostają technologii MCS – Megawatt Charging System dedykowany pojazdom ciężkim, moc ładowania w tym systemie to zakres między 750 kW – 3 MW na pojazd. Sprawia to, że potrzebujemy nowych modułów mocy, wtyczek, skutecznego chłodzenia oraz zarządzania energią w hubie ładowania. Dla tego typu projektów z zakresu elektromobilności, energetyki, OZE i magazynowania energii uruchomiliśmy Inkubator technologiczny E-Mobility Innovation HUB w Zielonej Górze, który wspiera startupy w rozwoju i dostarczaniu technologii służących dekarbonizacji – dodaje Krzysztof Burda, Prezes zarządu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

Startupy w e-mobility odgrywają kluczową rolę w przyspieszaniu przejścia na zrównoważony system transportu, poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, które zwiększają dostępność i atrakcyjność pojazdów elektrycznych dla użytkowników. Coraz większe zainteresowanie społeczne i polityczne kwestiami związanymi z ochroną środowiska, redukcją emisji gazów cieplarnianych oraz potrzebą zrównoważonego rozwoju, rynek startupów w e-mobility będzie rozwijał się dynamicznie. Wzrost popularności pojazdów elektrycznych będzie sprzyjał powstawaniu nowych firm, które będą skupiać się na różnych aspektach technologicznych, takich jak produkcja pojazdów, rozwój infrastruktury ładowania, technologie baterii, usługi MaaS (Mobility as a Service) oraz innych innowacyjnych rozwiązań.