„Determinanty sukcesu” – pierwsze badanie cech CEO startupów

Dodane:

Ola Trapp, Jola Kania Ola Trapp, Jola Kania

Udostępnij:

Kiedy słyszymy tytuł CEO, często od razu w głowie mamy gotowy schemat osoby, stereotypowe cechy, które łączymy z tymi trzema literami. Ktoś widzi ognisty temperament wizjonera Steve’a Jobsa, ktoś inny pełnego pasji i uporu w dążeniu do celu Marka Zuckerberga, ktoś swojego szefa.

Na rynku jest wiele poradników, książek, naukowych prób wyjaśnienia tego, co stoi za osiągnięciami wybitnych ludzi i dobrych CEO. (W końcu jasna i jednoznaczna odpowiedz pomogłaby wielu z nas.) Ludzie sukcesu sami dzielą się swoimi (czasami niestety sprzecznymi) przemyśleniami i mądrymi cytatami, wskazując na to, co pomogło im osiągnąć więcej niż inni, czyli m.in. na takie cechy jak pasja, ambicja, inteligencja, wysokie aspiracje, cierpliwość czy talent, a nawet po prostu szczęście.

Czy jednak są uniwersalne cechy (obok tych indywidualnych), które mogą determinować sukces firmy zarządzanej przez danych CEO? Czy istnieją wspólne cechy łączące ludzi, którzy z powodzeniem rozwijają swoje firmy? To pytania, na które postaramy się odpowiedzieć w pierwszej edycji badania „Determinanty sukcesu. Globalne badanie cech CEO startupów”.

Badanie jest prowadzone przy współpracy z Fundacją Infoshare oraz Wydziałem Psychologii Uniwersytetu SWPS w Sopocie. Bazuje na czterech zweryfikowanych i rzetelnych narzędziach psychologicznych. Na ich podstawie zbiorczo określone zostaną cechy, które łączą ludzi decydujących się prowadzić swój biznes i tych, którzy robią to z sukcesami.

Żyjemy dziś bowiem w czasach rozkwitu startupów, które zasilają rynek innowacjami i niejednokrotnie zmieniają reguły gry w wielu branżach. Istnieje na rynku wiele wartościowych analiz i przewidywań, ale to, co chcemy uzyskać, to nie analiza tego środowiska pod kątem przychodów, finansowania czy rozwijanych technologii, ale pod kątem jednego z najważniejszych często zasobów startupu, czyli CEO rozwijającego daną firmę.

Ważny jest dla nas również fakt, że wyniki badań mogą pomóc nie tylko współczesnym CEO, ale także docelowo wielu młodym ludziom, którzy coraz częściej wybierają ścieżkę kariery jako niezależni przedsiębiorcy. Według raportu Intuit do 2020 roku ok. 40% wszystkich amerykańskich pracowników będzie niezależnymi pracownikami zdalnymi, a do 2035 roku ma być ich już 50%. Podobne zmiany dotykać będą także Europy. Codziennie nowe startupy pojawiają się na rynku i nowy młodzi innowatorzy, próbują zmienić świat.

Zatem odpowiedź na pytanie, jakie cechy sprzyjają prowadzeniu własnego startupu, co może stać się determinantem sukcesu i co najważniejsze, czy i jak nad tymi cechami można pracować, staje się teraz jeszcze bardziej aktualnym zagadnieniem niż kiedykolwiek.

Zatem jeśli jesteś CEO lub znasz kogoś, kto może pomóc, poniżej znajduje się link do badań, a wynikami na pewno się podzielimy z Wami.

Ankietę możecie wypełnić TUTAJ

PS

Ciekawe badania prowadzi obecnie prof. psychologii Angela Duckworth, która próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego niektóre osoby osiągają więcej niż inne, dysponując podobną lub równą inteligencją czy warunkami fizycznymi? Po serii badań i eksperymentów próbuje ona także niejako odczarować kulturę bazującą na uwielbieniu talentu, pokazując, że upór (rozumiany jako połączenie pasji i wytrwałości) ma większe znaczenie w dążeniu do sukcesu.

Gdy bowiem (jak wynika z badań Duckworth) weźmiemy pod uwagę ludzi w identycznych okolicznościach i warunkach, bez wysiłku talent jest niczym więcej jak niewykorzystanym potencjałem (!). Narzędzie stworzone przez prof. Duckworth także wykorzystujemy w naszym badaniu.

Ola Trapp – head of culture and trends w infuture hatalska forsight institiute, gdzie bacznie obserwuje pojawiające się trendy, by móc wskazać ich konsekwencje m.in. w rozwoju konkretnych branż czy obszarów. Współautorka kilkunastu raportów m.in. o przyszłości pracy, cyfrowym nomadyzmie, przyszłości biurowców czy książki „Far future. Historia jutra”. Współpracowała ze startupami, ale też z dużymi markami m.in. IKEA, Allegro, UPC, Skanska. Fanka trendu #lifelonglearning obecnie przygotowuje się do obrony kolejnej pracy magisterskiej, tym razem na wydziale psychologii, zajmując się determinantami sukcesu CEO startupów.

Jola Kania – mgr inż. udowadniająca, że najpiękniejsze rzeczy powstają na styku technologii i humanizmu. Prowadzi szkolenia przeznaczone dla dzieci z rozwoju kompetencji społecznych. Współpracuje z Laboratorium Innowacji Społecznych w Gdyni rozwijając projekt doskonalący kompetencje technologiczne osób zależnych. Swoją pasję do nauk społecznych ugruntowuje na IV roku SWPS ze specjalizacją psychologia wspomagania rozwoju.