Zrzut ekranu podczas rozgrywki Minecraft | fot. Daria Karasek
Takie przygotowanie – niezbędne dla programisty (określanym często jako zawód przyszłości), dla którego wszystko jest swego rodzaju algorytmem, może dać im gra… Minecraft. Oprócz tego, że jest to świetna rozrywka, to także gra, dzięki której twoje dziecko może zacząć uczyć się programować.
W opisie na stronie Minecrafta możemy przeczytać, iż jest to gra przygodowa polegająca na układaniu bloków. Nam udało się zobaczyć w niej o wiele większy potencjał. Kryje się on nie tylko w samej grze, ale także w podejściu dzieci do gier w ogóle. Jak bowiem wiadomo, każdy, szczególnie w młodym wieku chętniej zdobywa wiedzę, jeśli może przy okazji dobrze się bawić. Gry takie jak Minecraft są czymś, z czym konkurują rodzice i szkoła – i zwykle przegrywają, ponieważ każde dziecko o wiele chętniej usiądzie do komputera niż do lekcji. Jak wykorzystać to w dobrych celach?
Programowanie na trzy sposoby
Dzięki Minecraftowi można zamienić się w bohatera, który stawia czoła potworom i tworzy swój świat, zdobywając i wykorzystując dostępne surowce do budowy wszelkiego rodzaju budynków i konstrukcji, które pozwalają mu przetrwać. Programowanie to pisanie w „języku komputerów”, a więc tworzenie poleceń, które pozwolą nam uzyskać określony efekt w działaniu programu. Minecraft pozwala programować na trzy sposoby:
Zero jedynkowy
Minecraft świetnie uczy na czym polega system 0-1, pokazując w ten sposób jak myśli komputer. Wielkim plusem tego sposobu jest także fakt, iż jest to element bezpośrednio wbudowany w grę. Włączając w grze tryb „creative” zamiast tworzenia świata od samego początku, a więc zdobywania surowców, można skupić się na obserwowaniu działania budowanych przez nas kombinacji. Mam tu na myśli między innymi tworzenie obiegów elektrycznych doprowadzających prąd, np. od przełącznika do drzwi stworzonego przez nas budynku.
Można także eksperymentować na prostych bramkach logicznych, czyli tym na czym opiera się funkcjonowanie komputerów. Minecraft pozwala na tworzenie konstrukcji, w których muszą być spełnione dwa warunki, aby konkretna akcja miała miejsce. Np. budując lampę połączoną z dwoma włącznikami, która działa, tylko kiedy oba są włączone.
Optymalizacja procesów
Kolejnym sposobem programowania w Minecrafcie jest tworzenie tzw. wtyczek w prawdziwym języku programowania, jakim jest np. Java czy Python. Można w ten sposób napisać program, który w ciągu sekundy zbuduje za nas konstrukcję lub wykona określoną akcję. Jest to nic innego jak optymalizacja procesów. W momencie, kiedy Twoje dziecko wie, że może coś zrobić ręcznie, ale wybiera zbudowanie programu, który zrobi to za niego – to jest właśnie ten moment, kiedy zaczyna myśleć jak prawdziwy programista.
Przekraczanie granic
Trzecim i ostatnim sposobem programowania jest pójście o krok dalej i zamiast działania tylko w granicach gry – poszerzanie ich. Chodzi tu znów o pisanie „wtyczek” tym razem jednak takich, które zamiast pomagać nam w budowaniu istniejącego już w grze świata, zmieniają go i wzbogacają według naszych potrzeb. Można między innymi stworzyć własny surowiec o określonych przez nas właściwościach czy własne potwory, przy okazji zdobywając uznanie kolegów z klasy.
Rozwiązywanie problemów
Wraz z rozwojem technologii rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinie tworzenia oprogramowania. Jako software house, sami wiemy jak trudno jest znaleźć wykwalifikowanych pracowników, którzy nie tylko znają określone języki programowania, ale też potrafią odpowiednio podejść do problemu. W programowaniu ważna jest umiejętność reagowania na przeszkody i znajdowania kreatywnych rozwiązań. To samo tyczy się Minecrafta – tworząc swój świat musimy stawić czoła problemom będącymi częścią gry, jak trzęsienia ziemi, oraz takim, które tworzymy sami, budując nie do końca przemyślane konstrukcje.
Poprzez ćwiczenia takie jak granie w Minecraft dzieci uczą się wnikliwie analizować problemy, podejmować decyzje, a następnie weryfikować ich trafność — i próbować aż do skutku. Jest to umiejętność wysoce ceniona w świecie technologii. W przyszłości będzie to podstawa w każdym zawodzie, ponieważ jak już można zaobserwować, kreatywność i logiczne myślenie są często pożądane bardziej niż wiedza
–
Jeżeli chcecie, aby wasze dzieci nie były biernymi konsumentami mediów cyfrowych, dajcie im szansę współtworzenia tego świata na własnych warunkach. Aby pomóc im wykorzystać zabawę, jaką jest granie w Minecraft do nauki, trzeba usiąść do gry razem z nimi i zatopić się w ten świat. Szczególnie na początku warto jest wesprzeć ich działania, wyznaczając cele i sugerując możliwe rozwiązania. Jeśli nasze dziecko zbuduje kryjówkę, zachęćmy je do dodania drzwi czy przycisku włączającego światło. Nauczmy je też planowania, a więc samodzielnego wytaczania sobie ścieżek i celów, które będą kolejno osiągać. W ten prosty sposób zmotywujesz je do myślenia poza narzuconymi ramami i pomożesz im rozwinąć cenne kompetencje.
–
Autorzy artykułu:
Dominik Goss
CEO Inwedo
Od ponad 9 lat zarządza własną firmą software’ową, która specjalizuje się w tworzeniu dedykowanego oprogramowania do optymalizacji procesów biznesowych. Młody, energiczny przedsiębiorca, z wieloletnim doświadczeniem w budowaniu globalnych produktów IT. Doświadczenie Dominika to ponad 160 zrealizowanych projektów, tysiące napisanych linijek kodu, a dodatkowo – setki kolejnych pomysłów na minutę.
Daria Karasek
PR & Marketing Assistant w Inwedo
Pracuje w firmie IT, która zajmuje się tworzeniem dedykowanego oprogramowania do optymalizacji procesów biznesowych. Jest również głównym autorem Inwedowego bloga o tematyce software’owo-biznesowej. W treściach jakie wychodzą spod jej klawiatury można znaleźć wiele sposobów na to jak usprawnić działanie firmy, czy jak połączyć swoją wizjęna program lub aplikację z doświadczeniem developerów.