Dobrze zaplanowane i zrealizowane wystąpienie może sprawić, że nawet nie do końca atrakcyjny pomysł zyska uznanie wśród odbiorców. Równie istotnym, jak to co przekazujesz jest sama forma przekazu. Aby zwrócić uwagę publiczności – i co trudniejsze – utrzymać ją przez cały czas wystąpienia, warto wcześniej zadbać o odpowiednie przygotowanie na wielu polach. W tym pomocne będzie przestrzeganie kilku złotych zasad.
Sztuka wyboru
Sztandarowa zasada „mniej znaczy więcej” doskonale sprawdza się w tym przypadku. Należy zadbać, by prezentacja multimedialna była prosta i spójna w swojej formie. Bardzo ważna jest także kwestia estetyczna. Przy nanoszeniu danych na poszczególne slajdy trzeba dokonać ich selekcji – wybrać tylko te, które są absolutnie niezbędne i sugestywne. Warto także wzbogacić przekaz o obrazy, infografiki i wykresy – żyjemy w „społeczeństwie obrazkowym”, które łatwiej zapamiętuje widziane obrazy niż przeczytane słowa.
Liczby mówią wszystko
Dobrze by prezentowane dane były przedstawione w sposób konkretny i zrozumiały. Tutaj znakomicie sprawdzą się wszelkie dane liczbowe, które w doskonały sposób przemawiają do świadomości odbiorców. Do wszystkiego należy podchodzić jednak z umiarem – lepiej wybrać jedną reprezentatywną wielkość, niż dać publiczności zginąć w gąszczu liczb całego zestawienia. Równie skuteczne jest także stosowanie analogii łączących przedstawiany pomysł z sytuacjami czy zjawiskami znajomymi z codziennego życia. Ten trik pozwala sprawić, że pomysł wydaje się bliższy słuchającemu.
Planowanie to podstawa
Przed planowanym wystąpieniem dobrze jest stworzyć ramowy plan prezentacji. Pozwoli Ci on czuć się pewniej i mieć nad wszystkim kontrolę. Posiadając odpowiednio przygotowany schemat masz gwarancję, że wszystko pójdzie zgodnie z wcześniejszymi założeniami, wypowiedzi będą spójne ze slajdami i nie pogubisz się w trakcie wystąpienia.
Ćwiczenie czyni mistrza
Stres może przeszkodzić nawet najbardziej pewnemu siebie mówcy. Ważne zatem jest by przygotowaną prezentację przećwiczyć przed właściwym wystąpieniem. W przypadku braku doświadczeń ze wcześniejszymi wystąpieniami publicznymi dobrym pomysłem jest wygłoszenie jej choćby przed lustrem – pozwoli to skoordynować gesty i zapanować nad językiem ciała, który odpowiada za ponad 50% skuteczności komunikatu przekazywanego innej osobie. Uświadom sobie, że slajdy to nie wszystko.
Charyzma osoby przedstawiającej projekt, jej podejście do odbiorców a nawet ton głosu to czynniki, które są niezmiernie ważne dla powodzenia całej wypowiedzi. Tak naprawdę to swoją osobowością i przekonaniem do tego co mówisz możesz porwać tłumy.
Przetestuj sprzęt
Złośliwość rzeczy martwych to powszechnie znane zjawisko. Niedziałający rzutnik, zepsute głośniki, czy zły format pliku z prezentacją to tylko niektóre z problemów, które mogą wystąpić jeśli przed wystąpieniem zaniedbamy kwestie techniczne. By czuć się bezpiecznie i nie narażać się na dodatkowe zdenerwowanie warto wcześniej sprawdzić, jakie warunki i zaplecze sprzętowe oferuje miejsce, gdzie odbywać się będzie nasze wystąpienie. Rozsądnym posunięciem jest też posiadanie prezentacji w co najmniej dwóch egzemplarzach, np. na nośniku zewnętrznym i w chmurze danych – w razie awarii któregoś z nich.
Umiejętność prezentacji jest niezbędna w dzisiejszych realiach nie tylko każdemu kto podwyższa swoje kwalifikacje czy realizuje się zawodowo. Jest też przydatna wszystkim aktywnie działającym na płaszczyźnie publicznej, biznesowej, społecznej czy kulturalnej.
–
Jeśli chcesz poznać więcej tajników z zakresu skutecznego prezentowania pomysłów weź udział w warsztatach pt. Jak zaprezentować ofertę handlową? – poznaj pięć złotych zasad prezentacji. Więcej informacji na temat wydarzenia znajdziesz pod tym adresem.
–
Oskar Rak
Właściciel agencji Goodkloo
Człowiek w sukcesie zrodzony, który już po przyjściu na świat został uhonorowany przez rodziców najważniejszą nagrodą światowej kinematografii. Film porzucił na rzecz marketingu, w którym z powodzeniem spełnia się od kilku wiosen. Jako właściciel agencji goodkloo doradza markom jak odnaleźć się w świecie mediów społecznościowych, a prywatnie pomaga ludziom dzieląc się swoją wiedzą na swoim blogu oscarrak.pl oraz podcaście Patrzymy Szerzej. Swoje doświadczenie zdobywał przy projektach dla dużych korporacji, jak Microsoft, IBM, ale również mikroprzedsiębiorstw oraz organizacji pozarządowych.