Carhy White jest także mentorką w polskim programie akceleracyjnym Starter Rocket tworzonym przez Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
Na zdjęciu: Cathy White, Communications and Marketing Manager w Seedcamp
Cathy White obejmuje stanowisko Communications and Marketing Manager w brytyjskim funduszu Seedcamp odpowiadającym za sukces m.in. estońskiego TransferWise. Pracując w agencjach, takich jak: SparkPR’s w Londynie czy Albion Drive specjalizowała się w działaniach komunikacyjnych dla startupów. Od 2015 roku jest częścią zespołu Seedcamp, czołowego europejskiego funduszu, w którym wykorzystuje wieloletnie doświadczenie PR-owe w pracy z młodymi firmami. Organizuje „Geek Girl Meetup” – sieć networkingowych spotkań dla kobiet z branży technologicznej.
Z Cathy White rozmawiamy o tym, jak ocenia polski program akceleracyjny i zespoły, które brały w nim udział.
Jesteś mentorką programu akceleracyjnego Starter Rocket. Z tej okazji w marcu odwiedziłaś Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER, aby poznać uczestników projektu. Jak wspominasz udział w Starter Rocket?
Byłam pod wielkim wrażeniem zespołów, z którymi spotkałam się, kiedy byłam ostatnio w Gdańsku. Firmy biorące udział w programie cechuje niezwykła różnorodność, można z pewnością stwierdzić, że ich założyciele są bardzo zaangażowani w to, co robią. Świetnie jest widzieć zespoły takie jak dr Poket, finalistę I edycji akceleracji, który obecnie prezentuje swój biznes w Dolinie Krzemowej, co jest kolejnym etapem ich podróży. Świadczy to o ich talencie, determinacji i ogólnym rozwoju startupów w Polsce.
Innowacyjny pomysł czy produkt to pierwszy krok do sukcesu młodego biznesu, a jakie są kolejne? Na co powinny zwrócić uwagę startupy, które myślą o rozwinięciu biznesu?
Myślę, że jednym z niedocenianych, a faktycznie istotnych czynników w budowaniu własnego biznesu jest zespół. Współzałożyciele muszą wnieść rożne umiejętności i punkty widzenia, być ekspertami w swoich dziedzinach. Powinni mieć doświadczenie lub zapał do szybkiego zdobywania wiedzy. Muszą także znaleźć najlepszy sposób na to, by wspólnie pracować i budować kulturę, która pozwoli powiększać zespół o największe talenty. Jedną z najważniejszych przyczyn, przez które startupy upadają, jest niezdolność do wspólnej pracy ich współzałożycieli. Mimo że dobry pomysł jest ważny, jeśli nie masz dobrego zespołu, by go rozwijać i podejmować dobre decyzje, nigdzie nie dojdziesz.
Stwierdziłaś kiedyś, że podstawą udanego pitchingu jest praktyka i opowiadanie historii o problemie i sposobie na jego rozwiązanie, a nie o samej firmie. Co jeszcze startupy mogłyby zmienić, by szybciej pozyskać inwestora i rozwinąć swój biznes?
Kiedy szuka się inwestycji, trzeba nie tylko szukać funduszy ale również inwestora, który zapewni ekspercką wiedzę i pomoc w powiększaniu firmy. W trakcie pitchowania warto również zadawać pytania inwestorom! Mówienie o problemie, który chce się rozwiązać i o tym jak działa rozwiązanie to dobry początek. Jednak trzeba również pokazać plany dotyczące powiększania zespołu i rozwoju firmy, a przy tym podkreślić obszary, w których potrzebujesz wsparcia. Pokaż, dlaczego poszukujesz inwestorów z wiedzą rynkową i doświadczeniem, tak samo jak kapitału.
Jak wypromować swój produkt i przekonać do niego inwestora podczas konferencji startupowych, gdzie w jednym miejscu promują się dziesiątki albo i setki startupów? Co doradziłabyś startupom biorącym udział w konkursach?
Najlepszą rzeczą w czasie konferencji jest planowanie naprzód. Sprawdź, jacy inwestorzy będą uczestniczyli w konferencji, a następnie zastanów się, kto byłby dobrym inwestorem dla ciebie. W ten sposób mniej skupisz się na prowadzeniu licznych rozmów z wieloma inwestorami, co da marny rezultat, a skupisz się bardziej na rozmowie z mniejszą liczbą inwestorów, ale z przygotowanym pitchem, który trafia w ich obszary zainteresowań. Im bardziej możesz pokazać, że wiesz co ich interesuje, jakie mieli sukcesy i dlaczego uważasz, że dobrze do siebie pasujecie, tym bardziej oni będą zainteresowani twoim pomysłem. Stwórz listę wszystkich inwestorów, którzy dobrze do ciebie pasują i szukaj, szukaj, szukaj! Zmieniaj swój pitch i dostosowuj do tego z kim rozmawiasz, a nie miej tylko jednego pitcha dla wszystkich. Przygotuj się!
Dlaczego warto brać udział w konkursach, w których prezentuje się swoje pomysły?
Jeżeli jesteście zespołem z sukcesami, konkursy takie jak infoShare [Startup Contest przyp.red.] to świetny sposób na zainteresowanie mediów i inwestorów. Udział w takim wydarzeniu pomaga nadać rozgłos waszej firmie. Mimo że nie musi to koniecznie oznaczać, że ktoś w was zainwestuje. Jednak takie spotkanie różni się od typowej rozmowy z inwestorem, i nawet jeśli nie wygracie i tak każde wystąpienie pozwala zmienić i polepszyć następną prezentację. Pomyślcie o tym, jak o praktyce.
Jakie 5 rad przekazałabyś startupom, które chcą wziąć udział w tego typu wydarzeniach? Jak mogą się do niego przygotować?
Pokaż swój pitch tak wielu osobom, jak to możliwe wcześniej. Stale proś o feedback i proś start-upy, które odniosły sukces o pomoc. Staraj się przekazać najważniejsze informacje, w możliwie jak najkrótszym czasie, używając materiałów, które są przekonywujące, ale nie przeładowane danymi. Bądź ekscytujący i łatwy do zapamiętania. Praktyka czyni mistrza i zawsze powinieneś być w stanie opowiedzieć o swoim biznesie każdemu, niezależnie czy jest to dziesięciolatek, czy twoja mama. Jeżeli osoba spoza branży technologicznej jest w stanie zrozumieć, co robisz i dlaczego jest to cudowne, robisz wszystko dobrze!
Czego inwestorzy oczekują od młodych firm?
W Seedcamp chcemy inwestować w zespoły, które mają świetne pomysły, silny zespół założycieli i potencjał globalny. Chcemy wspierać pomysły na biznes warte miliony. Zespół jest bardzo ważny podczas podejmowania przez nas decyzji. W przypadku młodych firm musimy wiedzieć, że jesteście właściwym zespołem do rozwinięcia pomysłu i zglobalizowania go. Inwestujemy w ciebie zazwyczaj, gdy masz ograniczone (lub żadne) fundusze i możesz nawet nie mieć jeszcze gotowego produktu, musimy tylko wiedzieć, jaki jest potencjał rynku, jak wygląda konkurencja i chcemy poznać ciebie.
Liczy się twoja wiedza, poprzednie sukcesy i porażki oraz uzasadnienie, dlaczego to ty sprawisz, że to przedsięwzięcie stanie się ogromnym sukcesem. Musimy zobaczyć pasję, energię, determinację i wiedzę.
–
Rozmawiała: Izabela Judycka