57 z prawie 180 twórców, którzy wzięli udział w ankiecie dotyczącej działalności internetowej przeprowadzonej w tym roku przez firmę Imker, zajmuje się tworzeniem kursów online. Jak wynika z raportu Imker, autorzy kursów online stanowią jedną z lepiej zarabiających grup twórców internetowych. Ponad połowa z nich zarabia powyżej 10 tys. zł miesięcznie. Zaledwie 5 proc. ankietowanych sprzedających kursy online osiąga przychody poniżej 1 tys. zł, a zarobki aż 14 proc. z nich wynoszą ponad 50 tys. zł miesięcznie.
Średnie miesięczne przychody ankietowanych twórców kursów z działalności w internecie. Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych.
Tworzenie kursów internetowych w wielu przypadkach staje się pełnoetatowym zajęciem. Większość ankietowanych twórców kursów (65 proc.) traktuje swoją twórczość internetową jako główną działalność zawodową. Dla co trzeciego respondenta jest to dodatkowe zajęcie zarobkowe.
Promują kursy przez newsletter, tworzą o rozwoju osobistym
Głównym kanałem, w którym autorzy kursów i szkoleń online utrzymują kontakt ze swoją społecznością jest newsletter – dwóch na pięciu respondentów promuje swoje kursy za jego pośrednictwem. Wielu zapytanych twórców jako główny kanał działalności wskazało również Facebooka (35 proc.) i Instagrama (25 proc.).
Obszarem, w którym najczęściej działają autorzy kursów online, jest rozwój osobisty – co trzeci ankietowany tworzy w internecie na ten temat. Co czwarty respondent zajmuje się tematyką marketingu i sprzedaży. Wielu twórców kursów podejmuje również zagadnienia związane z lifestylem i zdrowiem (23 proc.). Twórczość jednego na pięciu zapytanych dotyczy specjalistycznych, wąskich dziedzin zawodowych.
Tematy, na jakie tworzą ankietowani twórcy kursów. Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych.
Twórcy kursów gromadzą wokół siebie niekoniecznie dużą grupę odbiorców, ale za to mocno zainteresowaną konkretnym tematem. Ankietowani twórcy kursów zgromadzili w swoim głównym kanale stosunkowo małą społeczność – ponad połowa (54 proc.) ma pomiędzy 1 tys. a 20 tys. odbiorców.
Wielkość społeczności twórców kursów zgromadzona w głównym kanale. Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych.
Gdy niewielka liczba followersów w kanałach własnych stanowi problem w sprzedaży, twórcy sięgają po reklamę. Korzysta z niej co piąty respondent.
– Niektórzy twórcy chwalą się, że sprzedają kursy bez reklam płatnych, polegając jedynie na działaniach organicznych. Lepiej jednak zarobić na kursie pół miliona i wydać 40 tysięcy na reklamę, niż zarobić 100 tysięcy i nie wydać nic. Reklamy są w stanie sprzedawać ludziom ściśle zainteresowanym tematyką kursu, ale nienależącym do naszej społeczności, dlatego warto z nich korzystać, by docierać z naszą ofertą do osób, które jeszcze nas nie znają. Pozwala to na znacznie szybsze zbudowanie bazy odbiorców – komentuje Jakub Biel, twórca kreatywnych kampanii reklamowych i kursów internetowych, w tym pierwszego w Polsce kursu o TikToku.
Zapracowani, ale usatysfakcjonowani
Tworzenie, sprzedaż i promowanie kursów często stanowią pracę w pełnym wymiarze czasu – niemal połowa twórców szkolących online pracuje w zakresie 20-40 godzin tygodniowo. Co piąty poświęca na działalność internetową więcej niż 40 godzin tygodniowo, czyli pełen etat.
Czas poświęcany tygodniowo przez ankietowanych twórców kursów na działalność w internecie. Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych
Pomimo długich godzin pracy i niewielkiej społeczności, zapytani twórcy kursów są raczej zadowoleni ze swojej działalności w internecie. Co trzeci ocenia swój poziom satysfakcji na 3, a prawie połowa – na 4 lub 5. Oznacza to, że praca twórcy kursów jest bardziej satysfakcjonująca niż działalność przeciętnej osoby tworzącej w internecie.
Poziom zadowolenia ankietowanych twórców kursów z działalności w internecie. Źródło i opracowanie: Imker, na podstawie ankiety dotyczącej polskich twórców internetowych
– Na co dzień pracuję z twórcami i selpublisherami, dostarczając im potrzebnych narzędzi, jak platforma do kursów online czy system do sprzedaży własnych produktów, i wnioski z naszego opracowania potwierdzają moje obserwacje – twórcy kursów na tle reszty przepytanych przez nas twórców internetowych w raporcie to bardzo sprofesjonalizowana grupa. Przeznaczają oni więcej czasu na pracę w sieci i większe budżety na działania płatne, ale też więcej zarabiają. To zazwyczaj osoby, które już mają doświadczenie w swojej branży i wiedzą, co konkretnie chcą powiedzieć, co przekazać, jaki problem odbiorców rozwiązać. Profesjonalnie podchodzą do doboru narzędzi, jak systemu do sprzedaży, i do strategii marketingowej, określając najlepsze dla siebie okienka sprzedażowe. W końcu wreszcie są bardziej zadowoleni ze swojej pracy niż ogół twórców – komentuje Krzysztof Bartnik, prezes Imker, firmy wspierającej twórców internetowych w sprzedaży własnych produktów.
Pełna wersja raportu dostępna jest pod linkiem: https://imker.pl/raporty. Wyniki ankiety uzupełnione zostały o komentarze ekspertów: Krzysztofa Bartnika, założyciela i CEO Imker, Oli Gościniak, Artura Kurasińskiego, Michała Szafrańskiego oraz Joanny Malinowskiej-Parzydło.
Zobacz także
Revolut wypuszcza kolejny kurs edukacyjny na temat finansów
Raport PARP: Sztuczna inteligencja w edukacji – perspektywy i zagrożenia