Dodawanie z pozoru niewinnych treści w sieci może wyrządzić szkody spółce – Magdalena Maruszczak (FORIGI)

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

forigi

Udostępnij:

– Użytkownicy Internetu wykorzystując dostępne narzędzia oraz możliwość anonimowego dodania opinii i komentarzy często przekraczają granice wolności słowa i prawa do krytyki. Dodają treści, których z pewnością nie przedstawiliby podpisując się swoim nazwiskiem – mówi Magdalena Maruszczak, założycielka LegalTechu – FORIGI.  

Co oznacza nazwa FORIGI? Czy jest za tą nazwą jakiś ukryty przekaz?

Magdalena Maruszczak: FORIGI w języku esperanto oznacza „usunąć”. To słowo idealnie wskazuje zakres naszej działalności –podejmujemy działania, których celem jest właśnie usuwanie bezprawnych treści.

Skąd pomysł na taki biznes?

Jako radca prawny w mojej zawodowej pracy wielokrotnie spotykałam się z sytuacjami, gdzie dobra osobiste spółek lub osób fizycznych były naruszane. Często początkiem takich naruszeń było zamieszczanie w Internecie nieprawdziwych treści, które  zawierały hejt lub mowę nienawiści. Użytkownicy Internetu wykorzystując dostępne narzędzia oraz możliwość anonimowego dodania opinii i komentarzy często przekraczają granice wolności słowa i prawa do krytyki. Dodają treści, których z pewnością nie przedstawiliby podpisując się swoim nazwiskiem.

W momencie zgłębiana tego zjawiska, uświadomiłam sobie jaka cienka granica przebiega pomiędzy swobodą wypowiedzi użytkowników Internetu, a wyrządzeniem szkody spółce poprzez dodawanie – z pozoru niewinnych treści w sieci.

Jaki jest model biznesowy FORIGI i zakres jej usług?

FORIGI specjalizuje się w usuwaniu bezprawnych treści w Internecie w postaci wpisów, komentarzy, artykułów, zdjęć, wideo – bez konieczności wystąpienia z powództwem sądowym i bez wysokich kosztów. Wykorzystujemy instrumenty prawne oraz zasady etyki. Dbamy o reputację i ochronę prywatności cyfrowej naszych klientów w Internecie. FORIGI to też bogate doświadczenie prawnicze oraz autorski system analizy treści. Koncentrujemy się na skalowalności i budowaniu świadomości wśród odbiorców naszych usług. Chcemy, żeby społeczeństwo miało świadomość, że można – szybko i skutecznie – podejmować działania mające na celu usunięcie krzywdzących i nieprawdziwych treści.

Jakie treści mogą podlegać usunięciu?

Nasze działania są ukierunkowane na usuwanie treści, które naruszają dobra osobiste w szczególności dobre imię, cześć, prywatność, reputację czy wizerunek. Przeciwdziałamy także fake newsom, mowie nienawiści, jak również treściom, które zniesławiają i pomawiają.

Co wyróżnia Pani spółkę na tle innych dostępnych rozwiązań na rynku?

Celem naszych działań jest jak najszybsze zminimalizowanie szkód jakie mogą powodować bezprawne treści. Działamy szybko (treści usuwane są od kilku godzin do kilku tygodni), bez postępowania sądowego. Współpracując z nami, klienci płacą wyłącznie za uzyskany efekt, tj. usunięte treści.

Czemu warto „walczyć” z hejtem w sieci? Kto jest

Państwa modelowym klientem?

W Internecie nie powinno być przyzwolenia na szerzenie hejtu mowy nienawiści czy dodawanie treści, które kreują wizerunek danej organizacji w nieprawdziwy sposób. Naszym modelowym klientem są firmy, które rozumieją wagę reputacji i to jak ważnym aspektem jest dbanie o wizerunek. Działamy dla klientów z różnych branż – farmaceutycznej, usługowej, budowlanej, gamingowej. Naszymi klientami są spółki giełdowe, małe i średnie przedsiębiorstwa, jak również  jednoosobowe działalności gospodarcze. Pomagamy osobom fizycznym w dbaniu o ich prywatność cyfrową.

Czy społeczeństwo ma świadomość, że z hejtem w sieci da się skutecznie walczyć?

Niestety ta świadomość wciąż jest zbyt mała. Jednym z naszych biznesowych celów jest edukowanie i uświadamianie społeczeństwa o uprawnieniu w zakresie przeciwdziałania bezprawnym treściom. Takie uprawnienie przysługuje każdemu z nas. W FORIGI chcemy, aby Internet był bardziej przyjaznym miejscem do prowadzenia działalności gospodarczej czy wymiany opinii lub poglądów.

Skąd bierze się hejt? Kto za nim stoi?

Obserwując z jakimi treściami przychodzą do nas klienci po wsparcie, myślę, że hejt bierze się z poczucia anonimowości, chęci zaszkodzenia drugiej osobie lub firmie lub po prostu braku umiejętności radzenia sobie z własnymi emocjami czy frustracjami życiowymi.

To również chęć zemsty, zawiść lub bezprawne działania konkurencji tworzą obraz spółki który nie jest prawdziwy, równocześnie wyrządzając jej szkody nie tylko wizerunkowe, ale i materialne.

Czy w obecnych czasach można zauważyć, że hejt staje się coraz bardziej powszechny?

Hejt internetowy to nowe zjawisko kulturowe, które bardzo szybko stało się istotną częścią życia wirtualnej społeczności i jest efektem ubocznym rozwoju cyfryzacji. Można powiedzieć, że hejt uległ komercjalizacji – zjawisko profesjonalnego “hejtingu” jest tak powszechne w obecnych czasach, że ludzie nie mając świadomości, że można coś z tym zrobić, biernie go akceptują. Dlatego, konieczna staje się systematyczna edukacja w zakresie uprawnień użytkowników Internetu.

Jak skutecznie dbać i bronić reputacji firmy?

Jednym z kluczowych działań, które mogą zostać podjęte, aby zminimalizować szkody powstałe z dodania  bezprawnych treści – jest ich usunięcie.  Takie działanie służy ochronie podmiotów, których prawa zostały naruszone oraz jest realizacją ustawowych uprawnień podmiotu, którego reputacja została zagrożona.

Jakie są najważniejsze plany FORIGI  w najbliższym czasie?

Długoterminowa strategia zakłada dynamiczny rozwój działalności FORIGI. Mamy bardzo ambitne plany i jasno sprecyzowany cel. Dokładamy wszelkich starań, aby Internet był bezpiecznym miejscem do rozwoju biznesu. Obecnie koncentrujemy się na rozwoju naszej platformy technologicznej, na której finansowanie pozyskaliśmy od inwestorów. Platforma umożliwia nam spersonalizowaną obsługę klienta, monitoring w czasie rzeczywistym oraz natychmiastowe podejmowanie niezbędnych działań. Na bieżąco poszerzamy grono klientów i nawiązujemy strategiczne współprace.

 

Mapa LegalTech Polska 2022 już jest!

Zmieniliśmy model biznesowy i rozwinęliśmy produkt. Podsumowanie roku Vindicat

Poznaj 14 aplikacji do składania podpisów elektronicznych